Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

behandling av angst?


Gjest angstfylt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det mulig å skrive ut fake medisin for å se hvordan det funker? uten at den som får medisinen vet det. at den som får medisinene tror at h*n har fått noe, men så er det egentlig bare mel eller noe. kan de gjøre slikt?

Dette er ikke lov, det ville være å føre pasienten bak lyset og dermed uetisk.

 

Forresten, hva slags behandling får du? Kun medisin?

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å legge begrensninger for seg selv når det gjelder spørsmålet om psykolog eller psykiater, det bare minsker mulighetene for behandling. Hvis det er behov for angstdempende så kan fastlegen ta seg av resepter på dette.

Hverken en fastlege eller en psykolog, kan gi angstbehandling i en kombinerende form: Medikament og CBT.

Den virkelige begrensningen er at dere velger "en av to" av det DuTTZi foreslå.

 

Også vil jeg slå ned myten om "medikamenten(r/ene) fjerner angsten."

Det gjør den/de ikke.

 

Da er det like godt at enkelte "slutte å" anbefale medikamenter mot angst.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

*Beklager, dette blir bare off topic bashing mellom meg og Vaio om psykiatre vs. psykologer. Jeg har sagt min mening og hvis Vaio vil fortsette sitt korstog mot psykologer (for leger) så kan han lage en egen tråd. Poenget mitt er at hans mening om at man ikke bør oppsøke en psykolog ved angst er feil og bør dermed ikke påvirke noen som er behandlingssøkende.*

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Gjest angstfylt

men kan det skje? har det skjedd at det er gitt placebo medisin til noen uvitende?

 

jeg får medisin, men er usikker på behandlingen, har samtaler, men er ikke helt i gang med alt.

Lenke til kommentar
er det mulig å skrive ut fake medisin for å se hvordan det funker? uten at den som får medisinen vet det. at den som får medisinene tror at h*n har fått noe, men så er det egentlig bare mel eller noe. kan de gjøre slikt?

Hvis du er med på utprøving av ny medisin så kan du få vite at det er 50 - 50 for at du enten får virkelig medisin eller et placebo.

 

Ellers vil du neppe få tullemedisin, med mindre du får fra en kompis eller no...

 

Men selv om du får ekte medisin vil fortsatt noe av virkningen ligge i din forventning til medisinen. Hvis du vil vite hva medisinen virkelig gjør finnes det masse forskningsartikler på nettet, det er bare å lese seg opp!

 

Når vi er inne på medisiner, vet noen om man har målt virkningen av disse medikamentene opp mot effekten av å trene 1 time hver dag? Greit nok at ikke alle kan trene 1 time hver dag, men jeg tror jeg har hørt at fysisk aktivitet er sunt for din psykiske helse.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Medisiner er jo ikke løsningen på alt, men kan gjerne hjelpe en del på veien. Noen medisiner virker bra for noen, mens andre får bedre virkning av en annen medisin for det samme. Om medisineringen er du prisgitt hva legen skriver ut for deg. Du må prøve deg fram. Du nevner mange fobier. Er enig me de som nevner at en må presse seg litt, men forsiktig. Tror ikke det skader å prøve litt, selv om det kan bli ganske ubehagelig om du presser på for fort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest angstfylt
fungerer betablokkere mot sosial angst.

Nei.

 

er du sikker? noen andre som vet noe?

 

jeg ønsker bare å være helt sikker.

 

også lurer jeg på om hvordan sobrilen virker. fjerner den kun det fysiske og ikke noe av det mentale? jeg føler ikke angst i situasjoner som vanligvis skulle vært angstfylt og jeg har tatt sobril. er det det at når symptomene forsvinner så forsvinner litt av det mentale?

Lenke til kommentar

Det er som regel det fysiske som fører til angst (uro i kroppen)

Sobril er veldig avslappende å du føler egentlig bare velvære som etter 5-6 øl.

 

Leste lengere oppe i tråden at medisin ikke fungerer. Det er bare tull.

Begynnte på cipralex for 3mnd siden å har ikke hatt angst eller depresjon en eneste gang på 1,5mnd som er ny rekord for min del.

Min personlige erfaring med psykolog er at det ikke fungerer, Du kan snakke så mye du vil om problemene men de er der fortsatt.

Jeg mener det er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Mine forslag:

 

Omega 3:

Det fungerer generelt for alle med psykiske lidelser. Det vil kunne ta opp til 3mnder å få full effekt.

 

Multivitamin

Et generelt kosttilskudd som juice plus+ er lurt, for å rette på eventuelle mangler. Og kanskje Green magma som ekstra boost.

 

Angst kan være lav gaba

Man kan prøve Gaba, theanine og proteiner ved hver måltid. Muligheten for nedsatt funksjon i binyrebarken bør undersøkes, og tilskudd av binyrebark kompleks bør vurderes.

 

Tvangstanker kan være lav serotonin

Tilskudd av tryptophan og Inositol bør vurderes

Lenke til kommentar

Syntes ikke folk uten noe utdanning innen dette burde anbefale hva andre burde ta eller ikke ta. Utrolig viktig å huske at angst er så personlig og gir så utrolig mange forskjellige symptomer at behandling kan være svært forskjellig fra person til person. Er ingen kur som funker på alle. For noen funker medisiner, andre ikke. For noen funker samtaleterapi, andre ikke. Andre prøver gjerne en kombinasjon. Har du funnet ut at du sliter med angst så er ikke tråder som dette stedet å gå i min mening i hvertfall. I verste tilfelle kan det bare gjøre deg enda mer angstfylt.

Lenke til kommentar
Syntes ikke folk uten noe utdanning innen dette burde anbefale hva andre burde ta eller ikke ta. Utrolig viktig å huske at angst er så personlig og gir så utrolig mange forskjellige symptomer at behandling kan være svært forskjellig fra person til person. Er ingen kur som funker på alle. For noen funker medisiner, andre ikke. For noen funker samtaleterapi, andre ikke. Andre prøver gjerne en kombinasjon. Har du funnet ut at du sliter med angst så er ikke tråder som dette stedet å gå i min mening i hvertfall. I verste tilfelle kan det bare gjøre deg enda mer angstfylt.

 

 

Hvilken resultater har de med riktig type utdanning med angst lignende lidelser? Og hvilken respons har du fått fra personer som sliter med slike symptomer, når du har spurt om hva de synes om oppfølgingen de får fra helsevesenet.

 

Forslagene som ble gitt er alle godt kjent i faglitteraturen for å hjelpe ved angst, tvangstanker, mm.

Lenke til kommentar
Syntes ikke folk uten noe utdanning innen dette burde anbefale hva andre burde ta eller ikke ta. Utrolig viktig å huske at angst er så personlig og gir så utrolig mange forskjellige symptomer at behandling kan være svært forskjellig fra person til person. Er ingen kur som funker på alle. For noen funker medisiner, andre ikke. For noen funker samtaleterapi, andre ikke. Andre prøver gjerne en kombinasjon. Har du funnet ut at du sliter med angst så er ikke tråder som dette stedet å gå i min mening i hvertfall. I verste tilfelle kan det bare gjøre deg enda mer angstfylt.

 

Tror faktisk folk som sliter med det samme vet mere enn psykologer og leger gjør.

Lenke til kommentar

Men vi kan sikkert være enige om at å ta omega3 eller tran for å motvirke angst uansett ikke kan skade. Man kan også ta litt solarium for å øke kroppens egen produksjon av D-vitamin, eller ta litt D-vitamintilskudd nå når sola ikke er så lenge oppe. Mye man kan oppnå uten bruk av dyre medikamenter eller medikamenter med potensielle bivirkninger!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest angstsamle

nå har jeg gått på zoloft siden 12.11, altså ca en og en halv mnd. etter 5 dager tok jeg hel tablett(50mg).

 

jeg tror det var da jeg begynte på full dose at jeg har hatt diare eller noe likt det. kun EN gang kan jeg huske å ha hatt fast avføring på den tiden. er så og si bare brunt vann, med eller uten klumper som kommer.

 

hvor lenge skal dette vare? jeg har begynt å få veldig vondt i magen samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...