Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

behandling av angst?


Gjest angstfylt

Anbefalte innlegg

at læreren ALLTID spør meg helt åpent i klassen hvor jeg har vært og folk kommer med kommentarer, jeg takler det ikke.

Kanskje du kan ta dette opp med læreren din og fortelle seriøst at du ønsker at han skal spørre deg på tomannshånd?

slike ting jeg får gyldig fravær for er også aktuelt, blir ikke mange spørsmål av det.

Tror du kan ha krav på noe gyldig fravær ved organisasjonsarbeid: Elevrådsarbeid, politisk parti, Røde kors, din lokale menighet osv. Start i nærmeste menighet, meldt deg inn i et politisk parti og røde kors og still til elevrådsvalg!

 

http://www.elevombud.no/elev/rettigheter-i...kole/#toc-fravr

 

Hatt "problemer" men angstanfall . blir redd på grunn av ubehag i hjertet , nesten livredd.

legen sa at dette skyldtes hormonelt og kanskej stress ?

Jeg skjelver, blir svimmel og Blir dårlig i magen.

 

Gutt på 14 år.

Jeg har hatt endel "intens smerte i hjerteregionen" mest fra jeg var 14 til 16, men også litt senere. Legen sa det var helt vanlig og at det skyltes at nervene mine ikke vokste like fort som resten av kroppen min, og at det derfor kom press på dem eller noe sånt, husker ikke helt, og at det ville gå over i løpet av noen år. Var iallfall ikke noe som hadde med hjertet å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest angstsamler

nå begynner jeg å få hjelp :)

 

men jeg lurer på noen småting. er det mulig å få støtte av skolen til å komme seg frem og tilbake? ikke om det er vanlig, men om det går å krangle seg til det.

 

når det gjelder medisiner har jeg hørt/lest at SSRI kan være en plage å slutte med. har dere noe å si på det? jeg fikk høre av psykologen at det bare var bra med SSRI, det var i iallefall slik jeg forstod det.

 

jeg fikk også høre om benzodiazepin, men at det ikke var nødvendig nå og at jeg antagelig skulle klare meg uten. men er det ikke slik at man tar en pille før det skal skje noe man vet vil frembringe angsten også slapper man mere av? og at det er veldig lett å bli avhengig.

Lenke til kommentar

Da jeg sluttet med efexor (Venlafaxin eller noe)så fikk jeg kaldsvette, småkramper og slet med rastløshet. Kort sagt vanlige abstinensymptomer.

I tillegg så slet jeg med sexlivet mens jeg brukte det. OG jeg fikk en såkalt paradoksal reaksjon med agresjon, irritabilitet og utagering. Det verste jeg har vært med på. I tillegg så "mistet" jeg to måneder jeg omtrent ikke husker en dritt fra. Jeg brukte LANG tid på å bli meg selv igjen etterpå. Dette SSRI-preparatet skremmer meg veldig. Aldri om jeg skal tilbake på det. Men det bør også nevnes at slike reaskjoner er ikke det vanligste. Kanskje rent bortsett fra det med sexlivet. Det er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
hvordan behandles dette?

gutt 17

Hei.

 

Det spørs hva slags "ting" som gjør det engstlig. Vil du beskrive dette litt dypere?

 

 

Hvis ei, kan du ta kontakt med en psykiat - ikke psykolog.

 

For Generelt Angst/agrofobia/sosial angst. Kan du få en lett introduksjon med medikamenter, også, videre med kognitivterapi/oppførselsterapi.

 

Meget effektivt og meget gode resultater.

 

Vaio ;)

 

hva med medisiner da?

 

funker de godt? tar det lang tid før det blir effekt. må man bruke medisinen for at angsten ikke skal komme tilbake?

 

Problemet med medisiner mot angst er at det egentlig bare er en type medisiner som fungerer skikkelig: Benzodiazepiner.

Hva er egentlig ditt grunnlag for å si noe slikt, hvilke dokumentasjoner har du på den påstanden?

Kjøper ikke de med mindre du faktisk er lege/psykolog og da hadde det vel og blitt dokumentert. ;)

 

Alle tilfeller er forskjellige og blir behandlet deretter videre ut fra lege/psykologs anbefaling.

(ja jeg har kjennskap til hvordan "opplegget" fungerer)

 

Det "eneste" kjipe er at den offentlige psykiske helsetjenesten har lang ventetid så om man ikke vil belage seg på å betale for det private må man nesten belage seg på lang ventetid.)

Forskning har vist seg at kognitiv terapi er den mest effektive måten å blir kvitt angsten på.

 

Vaio ;)

Lenke til kommentar
hvordan behandles dette?

gutt 17

Hei.

 

Det spørs hva slags "ting" som gjør det engstlig. Vil du beskrive dette litt dypere?

 

 

Hvis ei, kan du ta kontakt med en psykiat - ikke psykolog.

 

For Generelt Angst/agrofobia/sosial angst. Kan du få en lett introduksjon med medikamenter, også, videre med kognitivterapi/oppførselsterapi.

 

Meget effektivt og meget gode resultater.

 

Vaio ;)

 

hva med medisiner da?

 

funker de godt? tar det lang tid før det blir effekt. må man bruke medisinen for at angsten ikke skal komme tilbake?

 

Problemet med medisiner mot angst er at det egentlig bare er en type medisiner som fungerer skikkelig: Benzodiazepiner.

Hva er egentlig ditt grunnlag for å si noe slikt, hvilke dokumentasjoner har du på den påstanden?

Kjøper ikke de med mindre du faktisk er lege/psykolog og da hadde det vel og blitt dokumentert. ;)

 

Alle tilfeller er forskjellige og blir behandlet deretter videre ut fra lege/psykologs anbefaling.

(ja jeg har kjennskap til hvordan "opplegget" fungerer)

 

Det "eneste" kjipe er at den offentlige psykiske helsetjenesten har lang ventetid så om man ikke vil belage seg på å betale for det private må man nesten belage seg på lang ventetid.)

Forskning har vist seg at kognitiv terapi er den mest effektive måten å blir kvitt angsten på.

 

Vaio ;)

 

Det er ingenting som heter psykiat - det heter psykiater :) For de av dere som er usikre: En psykiater er en lege med spesialisering innen psykiske lidelser. Enkelt (kanskje litt for enkelt?) forklart er forskjellen på en psykolog og en psykiater at psykologen har grunnutdanning i normalpsykologi med spesialisering i psykiske lidelser, mens en psykiater er en lege med grunnutdanning i medisin og spesialisering i psykiske lidelser.

 

Tilbake til emnet. Supert at du har søkt hjelp! Da er du over dørstokkmila. Som nevnt over er finnes det svært gode behandlingsmetoder for angstlidelser. Det finnes både psykologiske og medisinske behandlingsmetoder for angst, men de psykologiske metodene er definitivt best når det kommer til angst. God behandling kan oppnås i.la 10-12 besøk hos en dyktig fagperson.

 

Det å ha angst føles nok helt forjævlig, men håper at du har trua på at du ikke trenger å ha det slik. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest angstfylt

de "tingene" som gjør meg engstelig(mildt sagt!) er rett og slett folk. møte nye, møte gamle, gå forbi ukjente, snakke med ukjente i for eksempel butikk står der å rødmer, svetter og begynner å bli kraftig nervøs, jeg ser vilt rundt meg til jeg bare må gå. om venner begynner å snakke om temaer jeg ikke vil ha noe med å gjøre, folk som besøker foreldrene mine. bussturer kan også være ganske kjipe.

 

jeg føler at jeg ikke får forklart 1/1000 engang.

 

hvorfor psykiater istedenfor psykolog? det er vel ikke slik at om man går til psykolog i 2 år og du vil ha medisin så må du til en psykiater i 2 år til? psykologen kan vel kontakte lege.

 

kan dere forklare kognitiv terapi enkelt for meg.

 

jeg ble ganske glad når jeg så at det var nye svar her :) tragisk nok begynner Internett å bli mitt eneste sosiale liv :( hærregud...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Mtp. det du skrev, kan det hende at du har litt panikk med agrofobia.

Uansett, ingen kan gi deg en diagonose.

 

Grunnen til jeg anbefalte en psykiat(er), er at de kan gi deg noe medikamenter som kan "dempe" angsten din, det vil også gi en fin start for videre behandligen med psykoterapi. f.eks kognitiv-terapi.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_beh...ioral_therapies

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

kan ikke psykologer gi medisiner på noen måte? finnes det psykiatere som er gratis for de under 18? eller er det bare psykologer?

 

kan du/noen forklare kognitiv terapi på norsk? er ikke helt god i engelsk.

Lenke til kommentar
kan ikke psykologer gi medisiner på noen måte? finnes det psykiatere som er gratis for de under 18? eller er det bare psykologer?

En psykolog kan skrive ut medisiner. Når det gjelder bruk av lykkepiller så er det svært få som er godkjent for bruk av personer under 18 år, men dette skal en god psykolog eller psykiater vite.

 

Edit: Og bruk av medisiner krever veldig tett oppfølging fra psykolog / psykiater.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Beste treninga for sosial angst, er å utsette seg selv for det man er redd for. Kjenne på hva man føler og hva man tenker når man er i situasjonen.

Og prøve å tenke logisk, om det harmonerer med virkeligheten.

 

Kampen mot angst, er en lang og vanskelig vei. Ønsker deg lykke til!

 

btw, det er absolutt ikke lurt å diagnotisere seg selv.

For de fleste kjenner seg igjen i flere diagnoser, selv om at de ikke har den.

Det er først når ting ødelegger hverdagen for én og man plages gjentatte ganger pga problemet, da først er det på tide å kontakte fagfolk for å finne ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
Gjest Enda en med tvangslidelser

Koster ikke timer med psykolog veldig mye? Eller? Er det en mulighet for å få noen form for støtte elns. som gjør at du ikke må betale haugevis med penger for å få hjelp? Jeg er 17 år, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Koster ikke timer med psykolog veldig mye? Eller? Er det en mulighet for å få noen form for støtte elns. som gjør at du ikke må betale haugevis med penger for å få hjelp? Jeg er 17 år, om det har noe å si.

 

Det har mye og si :)

De som er under 18 år, har krav på gratis psykolog.

For de som er over 18, så må man betale til man har oppnådd frikortet. Det gjelder kun offentlige(?) psykologer. De som går under frikortet..

 

Men siden du er 17, så skal det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Gjest angstfylt

nå går det antagelig fremover, jeg har fått zoloft og sobril. jeg har ikke tatt noen av delene, har dere noe å si om di medisinene først?

 

zoloft skal jeg gå på en stund, mens sobrilen er for å roe meg ned på de verste dagene.

 

vet dere mere? bivirkninger?

 

jeg ser nesten at alt har en løsning nå og jeg håper at jeg vil bli bra, men det kan hende det er fordi at dette var en bra dag.

Lenke til kommentar

Kan si noe om sobrilen jeg da siden jeg får sobril. For det første så er det en viss tilvenningsfare. Det er på godt norsk lett å bli avhengig av dem. Derfor bør de ikke brukes for ofte. De største bivirkningene med sobril er at man kan bli sløv av dem. Hvis du går på skole e.l. så er det ikke lurt å bruke de (med mindre du føler du må) når du er på skolen. Går veldig ut over innlæringsevnen hehe. Du kan rett og slett bli litt "surrete" om du skjønner hva jeg mener.

 

En annen ting jeg føler jeg bør nevne er at du bør holde deg unna alkohol når du bruker sobril. Ellers blir det fort svart. :p

Lenke til kommentar
Gjest angstfylt

ingen som vet hvor lenge sobril varer?

 

er det mulig å skrive ut fake medisin for å se hvordan det funker? uten at den som får medisinen vet det. at den som får medisinene tror at h*n har fått noe, men så er det egentlig bare mel eller noe. kan de gjøre slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...