sttrons Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Lurer på hvilket objektiv feste på pentax k1000 heter, og om noen hvet om det er muli å kjøpe koverter til nikon d40 sitt kamera på butikk i norge. har 3-4 linser til dette kameraet liggenede hos min far, og det er en vidvinkel, en tele på 300mm og et normal objektiv på 50mm. tror alle er rundt 1f. svar kjapt hvis noen hvet Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Enkelt Google-søk. Første treff: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K1000 som viser at kameraet har Pentax K-fatning. Denne kan du lese mer om på: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K_Mount Men du hevder at både vidvinkel, 300mm og 50 var med 1f. Dette var nok ikke tilfellet. Kameraet var normalt levert med 50mm f2 (som ikke er værst i våre dager). De andre objektivene var nok ikke så lyssterke. Selv om du får tak i overgang til D40 er det en del funksjoner som ikke vil være tilgjenglige. Dette gjelder autofokus, blenderstyring m.m. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 vet det med funksjonene, men mener fortsatt at 50mm har er på sirka 1.2f og at de andre ligger mellom der og 2.5f Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 men mener fortsatt at 50mm har er på sirka 1.2fog at de andre ligger mellom der og 2.5f Denne? Som PerB nevner var 50mm 1:2 (eller f/2 om du vil) det vanlige til dette kameraet. 300mm er mest sannsynlig SMC-K 300mm f/4 (http://kmp.bdimitrov.de/lenses/primes/extreme-tele/K300f4.html), og vidvinkelen er antakelig 28mm f/3.5, 28mm f/2 eller en 35mm med tilsvarende blender. Uansett - du får ikke konvertere til Nikon, men dette er mest sannsynlig optikk du kan ha stor glede av på en K-m eller K200D dersom du føler for å bytte... Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Etter litt mere etterforsking på nettet, har jeg kommet frem til at det mest sansynligt er m42 feste. tror jeg skal hive meg opp til fatteren for å kikke litt nærmere på disse objektivene. Kameraet er kjøpt mellom 1965-1975 et sted. fant noe adaptere på e-bay, og kan jeg få tak i har jeg lyst å teste de ut. hvet ikke om noen nettbutikker eller butikker i norge som kansje selger slike ting?? Endret 25. september 2008 av sttrons Lenke til kommentar
Flex Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Nå kjenner jeg ikke til bruk av M42-objektiver på Nikon-kameraer, men det fins overganger for dette på eBay o.l. Men jeg tror ikke at du får fokusert til uendelig med en slik overgang, da distansen til sensoren er litt for lang, med mindre overgangen har glass som korrigerer for dette (noe som sannsynligvis kan føre til tapt bildekvalitet). I tillegg kan det være andre problemer med å bruke slike overganger på Nikon som jeg ikke kjenner til (har kun brukt slike overganger på Pentax). Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Problemer er kunn en utfordring som er til for å løses. har sett flere som har glass på ebay, for å få uendlig fokus. Eller så får jeg bare ta å teipe det på med duck tape hadde vært morro og prøvd noen av de bare sånn for morroskyld, kan vel ikke koste skjorta for en slik overgang. må vel nesten kunne lages også Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Etter litt mere etterforsking på nettet, har jeg kommet frem til at det mest sansynligt er m42 feste.tror jeg skal hive meg opp til fatteren for å kikke litt nærmere på disse objektivene. Kameraet er kjøpt mellom 1965-1975 et sted. Da er det garantert ikke en K1000 som er kameraet... K1000 kom i 1976, og har K-fatning. I den tidsperioden vil jeg gjette på at det er en Pentax Spotmatic, gitt at det er Pentax da. fant noe adaptere på e-bay, og kan jeg få tak i har jeg lyst å teste de ut.hvet ikke om noen nettbutikker eller butikker i norge som kansje selger slike ting?? Garantert mye, mye dyrere enn ebay... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 M42 er glimrende. Du kan stort sett få adapter til M42 for alle systemer, men noen løsninger er bedre enn andre. Jeg har som alle kjenner svært gode erfaringer med gammel Nikkor på et Eos 20D. Fungerer helt glimrende. Det samme gjelder naturligvis M42, som også vil fungere på samme måte. Men, men, men. Og dette er et veldig viktig men. Det eneste objektivet fra Nikon jeg vet ikke kan monteres på Eos er Nikkor 50mm f/1,2. Siden det beste argumentet for å kjøpe adapter ligger i den herlige 50mm-eren du har, så vil jeg være litt tilbakeholden med å anbefale min suksesskombinasjon. Jeg tror faktisk det beste vil være å velge Pentax. Det fantes jo auto-objektiver (mekanisk overføring av blenderdata) som ikke trengte å måle lys på nedblending, og de skal visst ha full kompatibilitet med alt som Pentax har laget, men med adapter for M42. Jeg skal ikke garantere at det stemmer, men uansett er Pentax den beste partneren her. Men det finnes en spennende outsider-løsning. Mange vet at jeg lever med Olympus E-3 for tiden. CaNikon-utrustningen har litt velfortjent hvile. Og når jeg leser om dine objektiver slår det meg at Fourthirds er mer eller mindre kompatibel med alt av optikk. En 50mm f/1,2 vil være et utrolig spennende portrettobjektiv på et Olympus-hus. Hva med å vente på den nye mellomklassemodellen, som skal ha de fleste av E-3s kvaliteter? 50mm f/1,2 blir jo 100mm f/1,2 (FF ekv). Eller tilsvarende 70mm f/1,2 på en Pentax slr. Jeg gjentar lysstyrken for å tydeliggjøre hvor spennende objektivet kan bli på et annet system enn de som er nevnt allerede. What about it, guys (and gals)? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Det fantes jo auto-objektiver (mekanisk overføring av blenderdata) som ikke trengte å måle lys på nedblending, og de skal visst ha full kompatibilitet med alt som Pentax har laget, men med adapter for M42. Jeg skal ikke garantere at det stemmer, men uansett er Pentax den beste partneren her.Vet ikke om du får ikke-nedblendet lysmåling, men du får i hvert fall bildestabilisering, fokusbekreftelse og nedblendet lysmåling med absolutt alt av optikk som kan festes til et Pentax-kamera. Merk at med K-adapter til Pentax vil du dessuten kunne kjøpe 1.7x telekonverter (til teleobjektivet) som i tillegg gir deg AF på objektivene. Må grovfokusere selv først, dog. Men det finnes en spennende outsider-løsning. Mange vet at jeg lever med Olympus E-3 for tiden. CaNikon-utrustningen har litt velfortjent hvile. Og når jeg leser om dine objektiver slår det meg at Fourthirds er mer eller mindre kompatibel med alt av optikk. En 50mm f/1,2 vil være et utrolig spennende portrettobjektiv på et Olympus-hus. Hva med å vente på den nye mellomklassemodellen, som skal ha de fleste av E-3s kvaliteter? 50mm f/1,2 blir jo 100mm f/1,2 (FF ekv). Eller tilsvarende 70mm f/1,2 på en Pentax slr. Jeg gjentar lysstyrken for å tydeliggjøre hvor spennende objektivet kan bli på et annet system enn de som er nevnt allerede. What about it, guys (and gals)?Merk at Olympus ikke har fokusbekreftelse på andre enn FourThirds-objektivene. Bildestabilisering har kommet etter hvert, og nedblendet lysmåling har de vel hatt hele tiden. Edit: liten leif Endret 8. oktober 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det visste jeg ikke, men en mattskive med splitt er uansett å foretrekke foran fokusbekreftelse. Og heldigvis har E-3 ganske stor søker, om ikke den lyseste. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det visste jeg ikke, men en mattskive med splitt er uansett å foretrekke foran fokusbekreftelse. Og heldigvis har E-3 ganske stor søker, om ikke den lyseste.Det er det, men fokusbekreftelse er å foretrekke fremfor å ikke ha det med vanlig søker ;-) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Selvfølgelig. Men kjøper man et hus til 13k, og har planer om å bruke det til gammel optikk, så bør man legge på de ekstra kronene for å få en mattskive laget for bruket. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Men, men, men. Og dette er et veldig viktig men. Det eneste objektivet fra Nikon jeg vet ikke kan monteres på Eos er Nikkor 50mm f/1,2. Siden det beste argumentet for å kjøpe adapter ligger i den herlige 50mm-eren du har, så vil jeg være litt tilbakeholden med å anbefale min suksesskombinasjon. Å? Jeg har personlig lekt meg med 50mm f/1.2 ai-s på en 30D og det fungerte brillefint. Litt vanskelig å fokusere i dårlig lys når fokusbekreftelsen sviktet, men ellers helt topp! Får du brukt min tidligere adapter flittig PM? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det vet du jeg gjør, Freem@n. Jeg brukte det blant annet på de to siste fotojobbene i kombinasjon med 105mm. Det med 50/1,2 stammer fra erfaring med 5D, men kanskje det er størrelsen på speilet som avgjør her. Det er nemlig ikke min egen erfaring, men en annen her på forumets. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Skjønner nå hva du mener. Hvis jeg ikke tar helt feil har det med den metallstangen som stikker ut på baksiden av objektivet. 5D sitt speil sitter som kjent nærmere objektivfestet enn på 30D. Men jeg har sett mange bilder med kombinasjonen 5D og 50mm f/1.2 så det er vel mer det at man skal være forsiktig for å ikke skrape opp speilet når man setter på objektivet. Har også hørt at enkelte filer av denne metalstangen siden det er kun matrixmåling i eldre hus (som F4) som trenger den. Endret 8. oktober 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå