vargaz Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Har lyst til å begynne med litt lettere programmering som kan være praktisk i jobblivet. Jobber kun med Windows baserte systemer og trenger derfor et system som kan hjelpe meg ut litt der. Har holdt på litt med VB før, men kan veldig lite. Hvilket språk anbefaler dere? gjerne noe man kan få til å fungere litt oppimot å hente ut data i AD og lignende, jeg vet ikke om det trengs noe spesielt for det eller om man kun benytter seg av batch-scripting? Ønsker også noen tips om hva jeg kan begynne med, hva skal bli det første prosjektet, det er greit å begynne med noe enkelt. Ønsker å se resultater, er villig til å ofre en del tid for å få til dette, men pleier å gå lei om jeg ikke ser resultater til løpet av noen uker.. . må prøve å holde meg inne lenger denne gangen Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Siden du tidligere har vært borti VB, så kan jo VB.net være et greit sted å starte. http://www.microsoft.com/express/vb/default.aspx Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Som sagt, har vært borti, men kunnskapen er så basic at den knapt er nevneverdig. Finnes det en beskrivende liste over basic funksjonene? Mener å ha prøvd denne express før, du mener at dette kan være en grei start, hva vil jeg kunne programmere i dette? jeg vil helst få til noe nyttig. Jobben har jo ingen glede av at jeg kan å skrive "hello world" i 50 forskjellige språk Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Evt. så kan du jo se på C#, som også går på .net-rammeverket. Da har man en helt basic og grei tutorial her: http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/bb308756.aspx Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Men hva av interesse kan jeg programmere med dette etterhvert da? Hvordan dette med AD, kan du noe om det? hadde vært kult å kunne hjulpet til der istedet for å leie ekstern bistand. Hente ut data fra AD burde jo egentlig være en smal sak vil jeg tro. Hadde jo vært greit å kunne å lagt enkle programmer om det blir spørsmål om noe enkelt også, men tror ikke jeg kommer til å lage noe komplekst med det første. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Active Directory? Alle språkene i .net-rammeverket er jo godt integrert med de fleste MS-applikasjoner og -systemer Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kanskje du skal satse på C# fremfor VB siden det da blir lettere å gå videre til C, CPP og java senere? Uten å ha sett så veldig mye på VB, så var hvertfall førsteintrykket at det var rotete. Jeg liker nemlig bedre syntaxen vi finner i C, CPP og C#, med klammer og innrykk, samt store bokstaver i starten av klasser/ord. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ikke vet jeg, men vet jo heller ikke helt hva jeg skal bruke dette til ennå da.. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hva tenker du å bruke dette til? Applikasjonsdrift/serverdrift/nettverksdrift/support? Noe som kanskje kunne vært aktuelt for deg er PowerShell, men jeg har absolutt null peiling på dette. Mulig noen andre kan peke deg i retning av en god introduksjon. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Serverdrift, nettverksdrift og support ja.. trenger ikke å kunne å skrive applikasjoner, kommer aldri til å komme på et så høyt nivå at jeg vil skrive dem selv. Uansett, så kommer jeg ikke til å sitte å skrive applikasjoner for den lønnen jeg har i dag.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Høres ikke ut som du er spesiellt motivert, å lære et nytt dataspråk er litt som å lære et nytt språk å snakke..krever mye jobbing. Særlig siden du sier "nok engang"..blir som alle gangene jeg skulle lært å spille piano. Kjøpt bøker og alt mulig, men kommer aldri igang. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Motivert er jeg, men etter et par uker pleier det å gå opp et lys for meg... spørsmålet som gjentar seg er... "hva kan jeg egentlig bruke dette til?" Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Serverdrift, nettverksdrift og support ja.. trenger ikke å kunne å skrive applikasjoner, kommer aldri til å komme på et så høyt nivå at jeg vil skrive dem selv. Uansett, så kommer jeg ikke til å sitte å skrive applikasjoner for den lønnen jeg har i dag.. Grunnen til at jeg anbefalte PowerShell var pga du nevnte AD. Hvis du hadde nevnt hva slags jobb du har hadde det kanskje vært lettere å finne noen anbefalinger. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Jobber i en kommunal IT-Avdeling. Vi er ikke så mange ansatte så det blir mye forskjellig. Serverdrift, nettverksdrift og support.. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Til ditt bruk er PowerShell klart å anbefale. Du finner massevis av ferdig kode på nettet du kan forandre til ditt behov. Last også ned PowerShell cmdlet'er for AD her: http://www.quest.com/powershell/activeroles-server.aspx Nye Exchange og VMWare er andre produkter som inkluderer PowerShell cmdlet'er for å enkelt kunne programmere mot dem. Endret 25. september 2008 av j000rn Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Støtter J000rn sin anbefaling av PowerShell. Som nettverksadmin er kunnskap om et solid scriptmiljø noe av det hendigste du kan ha (noe *nix folkene har skjønt for lenge siden) Det er mange eksempler på nettet om hvordan man skal herje med AD med powershell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå