Hollabaloo Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Hei, 4 år gammel godt brukt Dell Inspiron 8600. Er det noen som har erfaring rundt hva den vanligste feilen er når en laptop begynner å skru seg av av seg selv? Det skjer ikke så ofte så det er vanskelig å feilsøke. Hadde jeg visst hvilken komponent som skaper feilen, så kunne jeg bare byttet den ut med en ny fra eBay. Endret 25. august 2009 av SILVERDOM Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det er sikkert et eller flere lokk på undersiden. Har du noen gang åpnet dem og rengjort for støv? Problemet ditt kan skyldes varme. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Det er sikkert et eller flere lokk på undersiden. Har du noen gang åpnet dem og rengjort for støv? Problemet ditt kan skyldes varme. Hei, Ja jeg gjorde dette for ca 1 måned siden. Gjorde det i forbindelse med at jeg byttet CPU, palmrest og satte inn mer minne. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har du sjekket CPU temperaturen ? Rengjorde du kjøleren, og la på et nytt lag med kjølepasta da du byttet CPU ? Du kan også kjøre en test av minne, med f.eks Memtest86 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Har du sjekket CPU temperaturen ? Rengjorde du kjøleren, og la på et nytt lag med kjølepasta da du byttet CPU ? Du kan også kjøre en test av minne, med f.eks Memtest86 Ja, jeg kjører I8KFangui (kun temp monitorering) og cpu temp ligger på 50-70 grader. Jeg rengjorde kjøleren med sånn Arctic cleaner (blå og hvit liten flaske) og la på nytt lag med kjølepasta. Skal prøve memtest86. Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Når den kutter, kutter den helt da? Slik at du må slå den på fysisk med power knappen etterpå? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Har du sjekket CPU temperaturen ? Rengjorde du kjøleren, og la på et nytt lag med kjølepasta da du byttet CPU ? Du kan også kjøre en test av minne, med f.eks Memtest86 Nå har pcen kjørt memtest86 hele natta uten å feile. Når den kutter, kutter den helt da? Slik at du må slå den på fysisk med power knappen etterpå? Ja den kutter helt, uten å vise noen som helst form for melding på skjermen før den blir sort. Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hum, erfaringsmessig når laptoper skrur seg helt av, er det enten på grunn av varme eller strøm. Er det minnefeil, eller diskfeil eller noe annet, blir det som regel bare en restart. Enten blir det for varmt på CPU eller GPU. Sjekk godt innimellom kriker og kroker på kjøleribber, og alle steder det er en mulighet for at det kan samle seg støv og drit. Laptoper er ekstremt avhengig av at den lille luftflyten som er der faktisk fungerer. Ellers er det jo ofte noe med lading eller batteri. Om det er dårlig kontakt i ladepluggen kan det jo hende du sitter og bruker opp batteriet uten å vite det, og så skrur den seg av når den er utladet. Men da får du jo heller ikke skrudd på uten at den blir koblet skikkelig til AC igjen. Kan jo være annen hardware også, men ofte fører dette til restart, ikke at den skrur seg helt av. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Jeg har feilsøkt en del mer nå, og følgende viser seg: - Laptopen skrur seg aldri av når jeg bruker kun batteri - Jeg er også ganske sikker på at den aldri har skrudd seg av når den har vært tilkoblet strøm og batteriet lades opp Så da virker det som at den er ustabil når batteriet er fulladet og laptopen er tilkoblet nettstrøm. Gir det mening? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Oppdatering: - PCen slår seg ALDRI av når den kjører på batteri - PCen slår seg av uten forvarsel av og til når den er tilkoblet strøm. Både når den lader, og når batteriet er fulladet. Kan det være feil i strømforsyningen? Er det noe galt med hovedkortet? Symptomene er tilstede BÅDE i Windows XP og Linux (ubuntu). Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Oppdatering: Nå har jeg byttet hovedkort, fikk tak i et brukt (inkl. bunn-rammen) på eBay for 950 kr inkl. fraktkostnader. Skal bli spennende å se om det løser problemet (jeg må bruke den en god stund før jeg tør slå fast at den ikke skrur seg av uten grunn). Jeg kan ikke skjønne annet egentlig, feil i strømforsyningen utelukket jeg etter å ha gjenskapt problemet med det gamle hovedkortet og en annen strømforsyning. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Problem løst. Det fungerte å bytte hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå