Gå til innhold

Hvor starte og hvilket språk?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lære meg basic prorgammering, se hvordan jeg liker å drive med det og hvor det kan bære henn. Har stor interesse for data, men når det gjelder programmering så er jeg helt blank.

Har jeg forstått det rett så er det lett å lære seg andre språk når man har lært seg basic'en for et språk. Det jeg lurer på er om dette er tilfellet og bør bare starte med et språk som kan være greit å kunne i arbeidslivet og er godt dokumentert på for de fleste nivåer.

Det jeg har sett på som kan virke mest intressant er Java, PHP, Python og C++. Så langt lener det mot Java da jeg kjenner et par som programmerer på dette språket, og det ser ut til å være er godt dokumentert.

Noen som kan gi meg en veiledning på hvor en som ikke har noe erfaring på området kan gå (hvilket språk og hvorfor, websider som kan være verdt en titt, osv.)? Bør kanskje ta i betraktning at jeg både bruker Windows og Linux, primært Linux, så anbefalinger av applikasjoner bør i det minste være kompatible med Linux og helst også Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Perl har en syntax som endel finner komplisert og vanskelig, mens andre synes den er helt grei.

Java er greit hvis du skal skrive cross-os, men det er likevel mye som blir spesifikt. Det er et helt OK språk, men ikke mitt valg. Uansett liker ikke jeg applikasjonsutvikling på linux.

C++ er ganske mye å gape over i starten, egentlig. Og det tar lang tid før man får noe som ser kult ut.

Python har jeg lite erfaring med, men en kollega av meg er fullstendig forelsket i dette :p

Det var listen min for Linux. Når det kommer til Windows-utvikling, så vil jeg nok si at MS selv har det mest komplette rammeverket, som omfatter både applikasjoner og web, nemlig .net-rammeverket.

Mange begynner med VB, men jeg liker C# bedre. Dette har også ganske lik syntax som Java, så overgangen mellom de to er ikke verdens største.

Lenke til kommentar

Selv holder jeg meg helst til perl. Men som nybegynner vil jeg absolutt anbefale enten python eller ruby, da miljøene rundt disse er kjent for å være inklusive og hjelpsomme overfor nybegynnere.

Om du derimot har tenkt å ta utdanning innen programering senere, er det nok en ide å satse på java først som sist.

Lenke til kommentar

Det skal ogås nevnes at det ikke er veldig farlig hva du begynner med. Java, C++, Python, Ruby, C#, whatever. Det er programmering alt sammen, og stort sett er det syntaks og kodestiler som skiller språkene. Det er ikke "bortkasta" om du lærer Python først, for så å finne ut av at det er Java du egentlig trenger eller vil lære deg.

Lenke til kommentar

Helt enig! Det spiller liten rolle hvilket programmeringsspråk man starter med å lære, fordi en god programmerer bør jo kjenne til flere språk. Hvis det viser seg at språket man starter med ikke passer til de øyeblikkelige behov, er det relativt lett å lære et annet språk, fordi dette pga erfaringene med det første, blir lettere å lære enn det første.

Lenke til kommentar
Helt enig! Det spiller liten rolle hvilket programmeringsspråk man starter med å lære, fordi en god programmerer bør jo kjenne til flere språk. Hvis det viser seg at språket man starter med ikke passer til de øyeblikkelige behov, er det relativt lett å lære et annet språk, fordi dette pga erfaringene med det første, blir lettere å lære enn det første.

Så du mener at det er veldig flott og fint å anbefale en nybegynner Assembler, eller C++? Jeg tror du må være mer enn 100% fokusert og innstilt for å ikke miste motivasjonen å gi opp. Rett og slett. Er du nybegynner er det resultater du vil se, ikke en handling som du ikke skjønner driten av. Det vet du også, for du har selv vært der. :)

Lenke til kommentar
Takk for innspill alle sammen. Starter med Java, kan få personlig hjelp med språket, og det virker som om det er godt dokumentert også på norsk ... som jeg synes er greit til basic'en sitter.

Klokt valg, mann! Java er veldig godt dokumentert generelt, og miljøet rundt Java er veldig stort. Veldig greit førstegangsspråk også.

Men et lite tips, se etter dokumentasjoner på engelsk. Engelsk er primærspråket alt bygger på og det er like greit å lære seg "fag-engelsk" med en gang, først som sist. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har allerede startet å lese en bok på norsk ved navn "Java som første programmeringsspråk". Vanligvis så foretrekker jeg engelsk, men i og med at dette er helt nytt og sikkert tungt språk så havnet den første boken på norsk. En av tingene jeg liker med denne boken er at den, på en del ord, også skriver de engelske uttrykkene i parantes.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hva som skjer her er primært det man lærte i første kapittel:

//Denne kildekoden heter MotivasjonsProgram.java

public class MotivajsonsProgram {

//Skriver ut ditt nivå innen Java.
public static void main(String[] args) {

System.out.println("Ditt nivå innen Java:");

String level = "Du er en mester!";
	System.out.println(level);

int antallTegn = level.length();
	System.out.println("Setningen har " + antallTegn + " tegn.");

}
}

I en av oppgavene til kapitellet får man beskjed om å lage et program som beregner hvor mange ord stedene har i forhold til hverandre, og at man kan bruke kildekoden fra første program som basis. Har prøvd meg frem på en stund, men finner ikke ut hvordan man får koden til å trekke fra antall tegn som er i det lengste ordet mot det korteste og skrive det ut.

//Denne kildekoden heter Beregner.java

public class Beregner {

//Beregner antall tegn ordene har i forhold til hverandre.
public static void main(String[] args) {

System.out.println("Stedsnavn 1:");
	String sted1 = "Oslo";
	System.out.println(sted1);
	int antallTegn = sted1.length();
	System.out.println("Setningen har " + antallTegn + " tegn.");

System.out.println("");

System.out.println("Stedsnavn 2:");
	String sted2 = "Trysil";
	System.out.println(sted2);
	int antallTegn2 = sted2.length();
	System.out.println("Setningen har " + antallTegn2 + " tegn.");

System.out.println("");

int antallTegn3 = lenght(antallTegn2-antallTegn1)
	System.out.println("Trysil har " + antallTegn3 + " flere tegn enn Oslo");

}
}

Forresten, med tanke på det mange sier angående det at det er lettere å lære et nytt språk etter det første sitter ... er det språk som ligner vesentlig mer på hverandre enn andre?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Forresten, med tanke på det mange sier angående det at det er lettere å lære et nytt språk etter det første sitter ... er det språk som ligner vesentlig mer på hverandre enn andre?

Det er vel hovedsaklig to "retninger", enten har et språk en C/C++ lignende syntaks ellers så har det en BASIC lignende syntaks.

Og så har du noen språk som ikke ligger klart i noen av leirene.

Men stort sett alle språk som brukes i dag har noenlunde samme strukturen. Løkker, funksjoner, etc er relativt likt. Det er bare ordene som er anderledes. Tankegangen er mye den samme og det er den som er viktig å lære seg.

De største forskjellene ligger i bibliotekene som brukes i språket ditt. Når du skal gjøre noe mer enn bare enkel datamanipulering og vil flytte data mellom forskjellige steder, f.eks. fil til skjerm eller til nettverk. Da har forskjellige språk, som kan være ganske like å se på, ha vidt forskjellige måter å gjøre dette på. Men igjen, hvis du har forstått konseptene så er det enklere å lære seg en ny måte å gjøre det på. Hvis du f.eks. vet litt om hvordan nettverk fungerer er det enklere å lære seg et nytt nettverksbibliotek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...