Gå til innhold

er ikke norsk et engelsk-talende land?

didar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

definisjonen på et engelsk-talende land er at de har engelsk som morsmål.

edit: så det svaret ble litt feil, alle land som kan engelsk som sekundær regnes som land med kompetanse får å ha en viss forståelse for det engelske språket, alle forskjellige engelsk kan man si at det er forskjellige dialekter av den orginale engelsk som stammer fra stor britania

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
definisjonen på et engelsk-talende land er at de har engelsk som morsmål.

edit: så det svaret ble litt feil, alle land som kan engelsk som sekundær regnes som land med kompetanse får å ha en viss forståelse for det engelske språket, alle forskjellige engelsk kan man si at det er forskjellige dialekter av den orginale engelsk som stammer fra stor britania

ikke det som jeg finner på andre plasser på nettet hvertfall.. der står det at australsk, britisk, amrikansk er forsjellige språk p.g.a at det er forskjellige land.. irsk er ikke en gang i samme gren på den indoeuropeiske stammen på språktreet, den er under keltisk, både vi, england, finland tyskland, nederland sverige å danmark osv. går under den germanske greina.. det som og jeg tenkte på at vis vi har engelsk som sekundærspråk vil det også bety at vi kan det så lenge vi er fødte og oppvåkst her.. har forlk foreksempel i jugoslavia som vokser opp med flere forsjellige språk bare i den samme byen liksom

Lenke til kommentar
Hadde Norge vært et engelsk-talende land, hadde vi lagt mye mer merke til engelsken i dagliglivet. Noe ihvertfall ikke jeg gjør. Klart det er mer engelsk i dagligtalen nå enn det var for 10-15 år siden, men til det du lurer på. Norge er ikke et engelsk-talende land.

ok.. vis norge ikke er ett engelsk-talende land? hva er? bare england? for i foreksempel australia snakker di australsk.. ikke engelsk.. selv om det høres likt ut så er det forsjellige land.. vi kan ikke si at vi er et svensk-talende land bare for vi forstår svensk uten å ha hatt noe serli om det på skolen.. er ikke samisk ett morsmål i norge og? men vi kan ikkje kalle norge for ett samisk-talende land

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å lese denne http://no.wikipedia.org/wiki/Engelsk

I Norge er det kun norsk som er offisielt språk. Det vil si nynorsk og bokmål.

Didar: vi kan ikke si at vi er et svensk-talende land bare for vi forstår svensk uten å ha hatt noe serli om det på skolen

Hvem har sagt at vi er et svensk-talende land?

Ta f.eks. Egypt og Libanon der snakker de Arabisk. De snakker ikke Egyptisk og Libanesisk.

Lenke til kommentar
Hadde Norge vært et engelsk-talende land, hadde vi lagt mye mer merke til engelsken i dagliglivet. Noe ihvertfall ikke jeg gjør. Klart det er mer engelsk i dagligtalen nå enn det var for 10-15 år siden, men til det du lurer på. Norge er ikke et engelsk-talende land.

men du kan ikke si att du ikke legger merke med alt engelsken som blir brukt.. nesten samme hva yrke du har eller hva skole du har, eller programm du skal bruke på pcen må du nesten kunne engelsk for å komme noen vei

Lenke til kommentar
Jeg kan se poenget ditt, men samme hvor mye du vil vri eller vende på dette. Norge er ikke et engelsk-talende land.

dette er noe jeg skal vri på til di omdikter hele historien om det så var:P hehe etter mi mening så vil jeg si att så lenge alle som er født i lande har en viss form for forpliktelse å lære det vil jeg kalle norge for eg engelsktalende land.. å det jeg mente med at norge liksom skulle være et svensktalende land var at noen sier att australia irland o.s.v snakker engelsk.. men di gjør jo ikke det.. di bare fårstår engelsk likt som vi fårstår svensk.. så det eneste lande som da er engelsktalende vil da vere england?

Jeg kan se poenget ditt, men samme hvor mye du vil vri eller vende på dette. Norge er ikke et engelsk-talende land.

dette er noe jeg skal vri på til di omdikter hele historien om det så var:P hehe etter mi mening så vil jeg si att så lenge alle som er født i lande har en viss form for forpliktelse å lære det vil jeg kalle norge for eg engelsktalende land.. å det jeg mente med at norge liksom skulle være et svensktalende land var at noen sier att australia irland o.s.v snakker engelsk.. men di gjør jo ikke det.. di bare fårstår engelsk likt som vi fårstår svensk.. så det eneste lande som da er engelsktalende vil da vere england?

Lenke til kommentar

De snakker engelsk i Australia og Irland. Det Australske språk er nærmest dødd ut,

"Australske språk er en betegnelse som brukes om språk og språkfamilier som snakkes av aboriginerne i Australia. De fleste australske språk er utdødde eller utrydningstruede"

http://no.wikipedia.org/wiki/Australske_spr%C3%A5k

De snakker ikke lik engelsk i England og Australia. Du har vel hørt om dialekter?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Engelske_dialekter

Jeg anbefaler deg å lese litt rundt på nettet før du kaller deg selvsikker.

Lenke til kommentar
De snakker engelsk i Australia og Irland. Det Australske språk er nærmest dødd ut,

"Australske språk er en betegnelse som brukes om språk og språkfamilier som snakkes av aboriginerne i Australia. De fleste australske språk er utdødde eller utrydningstruede"

De snakker ikke lik engelsk i England og Australia. Du har vel hørt om dialekter?

hmm.. kan ikke huske å kalle meg selv for selvsikker, men australsk er ikke det samme som engelsk uansett hvor mye wikkipedia du leser.. amerika sankker di heller ikke engelsk.. kan ikke bergrunne det med hvor språke stammer fra hvertfall.. for norsk kommer oprinneli fra danmark.. snakker jo ikke dansk vi, eller ville du sakt vi var et dansk-talende land begrunn av dette?

Lenke til kommentar

Å dansk er vel heller for faen ikke en dialekt. ikke samisk heller

Lenke til kommentar

Engelsk stammer fra Angeln, altså Nord-Tyskland/Danmark.

Norsk er det nasjonale språket i Norge, men begge målformene og samisk og kvensk er offisielle språk.

Irsk er et keltisk språk og det nasjonale språket i Irland, men de aller fleste har engelsk som morsmål. Jeg vil tro du misforsto og kalte den irsk-engelske dialekten for irsk? I Australia og USA snakker de engelsk, selv om dialekten er litt forskjellig fra britisk-engelsk.

engelsktalende - som har engelsk som morsmål; som snakker engelsk

Jeg vil ikke si at nordmenn er engelsktalende, utenom akkurat når de snakker engelsk

Lenke til kommentar

Romani eller romanes er ikke vedtatt som offisielt språk noen steder, kun som minoritetsspråk.

160 kommuner har bokmål som offisiell målform, 115 kommuner har nynorsk som offisiell målform og 156 kommuner er nøytrale. Samisk er likestilt som offisielt språk i 7 kommuner. Kvensk er også offisielt språk i 1 kommune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...