Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betaling av NRK lisens

Fylliksen

Anbefalte innlegg

Jeg ble registrert som lisensbetaler for et par år siden. Flyttet inn i en ny leilighet sammen med en annen person, og lisensfolka kom rundt og registrerte alle oss som bodde der. Han jeg bodde med betalte allerede lisens, men han var ikke hjemme da, dessuten visste jeg ikke at han gjorde det. Så da registrerte han meg, selv om TVen tilhørte han jeg bodde med.

Nå bor jeg hos en annen kompis som også betaler lisens, og har ingen egen tv.

Etter den første betalingen har jeg ikke mottatt noen krav om flere betalinger.

Sendte en mail til de for en god del mnd siden der jeg fikk beskjed om å sende inn en oppsigelse skriftlig med navn på den som har overtatt tven osv. Dette gikk i glemmeboka, men har fortsatt ikke mottatt noen lisensregning for ihvertfall de to siste periodene.

Kan jeg risikere at jeg plutselig får et inkassokrav på meg?

Ei venninne av meg fikk ikke lisensregninga en gang, og plutselig en dag måtte hu betale ekstra fordi hun ikke hadde betalt lisensen i tide. Da hun klagde på det fikk hun beskjed om at det var hennes PLIKT å sørge for at lisensen ble betalt, og var nødt til å betale avgiften for for sein betaling.... Dette høres jo helt absurd ut, er det virkelig sånn??

Og hvis det er det, kan vel jeg risikere å plutselig en dag få en kjemperegning fordi jeg ikke har betalt lisensen min på lenge......

Men hvordan skal jeg gjøre det nå for å slippe å betale lisens? Det er jo tross alt en god del penger rett ut av vinduet. Jeg har ikke egen tv når og kommer ikke til å ha det på over et år til, da jeg skal til USA over nyttår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen år siden så kasta jeg ut tven fordi den begynte å synge på siste verset og jeg aldri brukte den til å se "vanlig tv", kun dvd. Da sente jeg en meldig til [email protected] og forklarte at jeg ikke hadde tv eller annet mottakerutstyr i huset lenger og dermed ikke hadde noen plikt til å betale lisens. Dette må gjøres før ny lisenstermin starter, hvis ikke må du betale for den terminen (det må med andre ord gjøres før 31.12 eller 31.06). Jeg hadde fått regning, men den hadde ikke forfalt. Jeg fikk ikke noe purring eller ekstra krav på denne regningen og har heller ikke mottatt lisenskrav siden.

Lenke til kommentar

Det er bra at det ordnet seg.

Jeg synes hele lisensordningen burde avskaffes og at NRK burde få sine penger via skatteseddelen hvis vi skal ha en statskanal.

Det koster over 60 millioner å kreve inn lisensen, noe som tilsvarer lisensen fra nesten 30.000 lisensbetalere. Å ta det over skatteseddelen vil også være mer rettferdig siden studenter og pensjonister da vil slippe billigere unna enn oss som er i jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...