Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)

Anbefalte innlegg

Det fremgår av Lov om forbrukerkjøp §29 og 30 hva som skal skje ved en mangel på varen.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Som du ser her står det ingenting om autorisert retting eller hvordan avhjelp skal forekomme. Da er det (klinkende) klart at i forhold til Lov om Forbrukerkjøp er det revnende likegyldig om det er Nokia, forhandleren eller Paven som reparerer produktet så lenge dette skjer i samsvar med hva som er et fungerende produkt. Det er dette "sørger for retting" betyr.

Edit: Det som er viktig i dette henseende er at forhandler vil være i brudd med garantivilkårene (garanti>reklamasjon), men det er ikke så viktig i forhold til forbrukerens rettigheter ovenfor butikken. Likefullt; dette er ikke en særlig lur taktikk da kostnadene ved å benytte garanti hos nokia er (vesentlig) lavere enn ved å gjøre dette selv.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En forhandler er IKKE pliktig å fikse produktet i butikken. Forhandleren skal sende inn varen til et verksted. Det er vi PLIKTIGE til.

Er veldig inntresert hvor du finner på dette:)

Her er den ekte loven:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

SØRGER FOR RETTING altså sende inn:)

Sjekk ut før du snakker. Så og si alle EL butikker sender inn til verksted. har ende ikke sett 1 som fikser i butikken lengre

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

Beklager off-topic

Ok, lillebill, jeg gidder ikke krangle. At selger skal sørge for noe betyr selvfølgelig at han enten reparer selv, _eller_ får noen til å rette feilen for han.

Det jeg reagerte på var at du skrev av selger ikke har lov til å rette feilen i butikken. Dat har han/hun nemlig. Om man mister garanti eller ikke får betalt for jobben er en helt annen sak.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Sitter med ny, ulåst mobil fra elkjøp med FW 11.0.008, finner ingen oppdateringer... Er det sånn at jeg kan finne oppdateringen på annet vis? Bruker foresten Nokia Software Updater. Er det noe problemer forbundet med å bruke oppdateringen Deem linket til?

Ja det finnes andre måter å gjøre dette på. Det er postet tidligere i tråden. Det tar vel meg like lang tid som det tar deg å søke frem posten, så det får du gjøre selv. ;)

Men du kan jo søke på 'Phonix' eller 'Firmware', så tenker jeg du finner det. :)

Lenke til kommentar
Er umulig for en forhandler å reparere alt selv da man må ha deler til alt som blir dyrt i lengden og MÅ ha fagfolk til fiksing.

Hva har det med lovligheten å gjøre?

FEIL! Forhandler har IKKE lov til å fikse mobilen hvis de ikke er autorisert verksted i butikken! Og det står heller ikke i forbrukerkjøpsloven.

Jobber i en mobilbutikk så det VET jeg godt vi ikke gjør.

At dere ikke gjør det betyr ikke at dere ikke har lov til å gjøre det. Det du kommer med er tull.

Lenke til kommentar

problemet med wlan på 5800 virker identisk med mitt problem på N95. N82'en min fungerer fint over alt i alle trådløse nett, men når jeg skiftet til N95 fant den nett, men fikk feilmelding "ikke svar fra gateway" Grunnen i mitt tilfelle var den store forskjellen på sender/motakerforhold i mobilene. N82 hadde rett og slett mye bedre sender/mottakerforhold enn N95 og holdt stabil kontakt.

Vær klar over at software styrer hvor mye effekt som skal til ved søk etter nett, og at den deretter justerer dette forbruk noe ned under ordinær bruk. Dette er ofte grunnen til "ikke svar fra gateway"

HTC touch pro har egen innstilling for dette i menyen, slik at man selv kan endre styrken på sender/mottaker signaler i forbindelse med wlan.

Det endte med å gå tilbake til N82 for meg. Merket dette hjemme i eget hus på kritiske steder.

Sjekk litt dekning rundt omkring, finn det trådløse nettverkspunkt, gå nærmere kilden og se om dette løser problemet på 5800 også.

Samme forhold gjelder også gps signaler. Av en eller annen grunn er N82 overlegen alle andre nokia på området.

Hvordan er dekningen på gps på 5800......om den har gps, har ikke kommet så langt i jakten på neste mobil ennå.

Lenke til kommentar
5800XM'en i butikken vår får GPS-fix der den henger på veggen. Imponerende.

utrolig hvor god gps har blitt når den er assistert av gsm-nettet. På noen steder i huset har jeg faktisk bedre forhold på gps enn wlan........kan ha noe med bakerovnen midt i huset å gjøre.

Men se også litt på styrken fra satelittene, ofte får man mye større avvik på posisjon når gps bruker gsm nettet.

Lenke til kommentar
5800XM'en i butikken vår får GPS-fix der den henger på veggen. Imponerende.

Ikke noe å si på det!

Jeg har fått fiks med de nokiaene jeg har hatt med GPS (4-5 stykker). Kjøpte en SE C905 i jula, men med den var det bare rævva å bruke GPS. Den ble solgt noe så jævlig fort, til noen som ikke trengte GPS. Vedkommende fikk i alle fall en telefon med knall kamera!

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle prøve lastfm.com på tlf. Fikk melding om at jeg trengte nyere versjon av adobe flash. Hvordan får jeg denne inn på tlf?

Regner med at det er last.fm du mener.

Last ned et program som heter Mobbler. Det er en last.fm klient for 5800. Funker kjempe bra.

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle prøve lastfm.com på tlf. Fikk melding om at jeg trengte nyere versjon av adobe flash. Hvordan får jeg denne inn på tlf?

Last ned et program som heter Mobbler. Det er en last.fm klient for 5800. Funker kjempe bra.

Mente last.fm Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Mente last.fm Takker og bukker!

Får feilmelding om at jeg ikke har tillatelse til å lytee til denne radiokanalen!?! wtf! Har logget meg inn og prøver å spille min spilleliste...

Lenke til kommentar
Har to spørsmal:

1. Når kommer v20 ?

2. Hvor mange kbps Bitrate yter best i 5800? ( Bruker Koyote Free Video Converter til og konvertere :p )

2)

Jeg brukte disse instillingen og ble fornøyd

( fant de på Denne siden )

Output format: mp4

Bitrate: 480

FPS: 25

Audio Bitrate: 56

sample freq: auto

Resolution: custom

width: 370

Height: 208

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Telefonen min har fått en stygg sprekk på glasset inne i telefonen. Skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd. Har ikke mistet den i bakken. Tok den bare opp av lomma så var den sånn. Drit irriterende.

Dette går vel ikke på garanti heller regner jeg med. Noen som vet ca hva det vil koste å fikse?

Lenke til kommentar
Telefonen min har fått en stygg sprekk på glasset inne i telefonen. Skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd. Har ikke mistet den i bakken. Tok den bare opp av lomma så var den sånn. Drit irriterende.

Dette går vel ikke på garanti heller regner jeg med. Noen som vet ca hva det vil koste å fikse?

Kjipt når noe slikt skjer ja.

Å bytte skjerm pleier å ligge på rundt en tusenlapp pluss mva. Men når er vel denne skjermen noe dyrere i innkjøp enn andre Nokiaskjermer så det er mulig den blir enda litt dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...