Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

Ja, det spørs om vi ikke må vente en stund på go'prisene.

Min leverandør har i alle fall bekreftet 30.12, og jeg er såpass naiv at jeg tipper andre leverandører har cirka samme dato. :)

Håper du tenker på oppfølgeren nå ;P

Oioi. Det ble vel litt feil ja. Rettet nå.

 

30.01 that is :)

 

Ingen av delene skjer. En garantisak er en garantisak hos Nokias verksteder, uansett kjøp i Finland eller Norge. Men, og det er et stort men, det er vesentlig forskjell på 2 års garanti som du får fra Finland og 4 år reklamasjonsperiode som du får her i Norge.

Nei, en garantisak er ikke en garantisak. I alle fall ikke i hele verden, det kommer helt ann på hvilke land den er kjøpt i. I Norge er vi så heldige at vi kommer inn under EU-garantien som er veldig god. (Men du har rett i at en garantisak i Norge og i Finland er det samme, da begge land ligger under EU-garantien.)

 

Tenkte bare jeg skulle prøve å klare opp eventuelle missforståelser.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det spørs om vi ikke må vente en stund på go'prisene.

Min leverandør har i alle fall bekreftet 30.12, og jeg er såpass naiv at jeg tipper andre leverandører har cirka samme dato. :)

Håper du tenker på oppfølgeren nå ;P

Oioi. Det ble vel litt feil ja. Rettet nå.

 

30.01 that is :)

 

Ingen av delene skjer. En garantisak er en garantisak hos Nokias verksteder, uansett kjøp i Finland eller Norge. Men, og det er et stort men, det er vesentlig forskjell på 2 års garanti som du får fra Finland og 4 år reklamasjonsperiode som du får her i Norge.

Nei, en garantisak er ikke en garantisak. I alle fall ikke i hele verden, det kommer helt ann på hvilke land den er kjøpt i. I Norge er vi så heldige at vi kommer inn under EU-garantien som er veldig god. (Men du har rett i at en garantisak i Norge og i Finland er det samme, da begge land ligger under EU-garantien.)

 

Tenkte bare jeg skulle prøve å klare opp eventuelle missforståelser.

 

Joda, i en ideell verden er alle snille mot hverandre og alr er bare bra... Siden jeg har brukt et års tid på å studere lover og regler, drister jeg meg til en påstand:

 

Vi vet alle at det ikke akkurat er overflod av velvilje om du går inn i en vilkårlig butikk med en vare som er kjøpt i utlandet og krever at de skal ta kostnaden med forsendelse, administrasjon og oppfølging for en service-sak..

 

I følge forbrukerkjøpsloven skal slike henvendelser rettes til butikken hvor varen er kjøpt ( eller dennes representant). I dette tilfellet vil det være butikken i Finland, eller Nokia Norge. Det er ingen "butikker" i Norge som har plikt til å ta denne kostanden eller jobben.

 

Med andre ord: dersom det er en reklamasjon på en vare som jer kjøpt i utlandet, og importert til norge for eget (privat) initiativ, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for denne varen. Det som gjelder er derfor lovene i det land den ble kjøpt, og selgers (Nokia) eventuelle verdensomspennende garantier.

 

Dermed: Etter hva jeg klarer å forstå av forbrukerkjøpsloven, gjelder ikke reklamasjonsretten på denne telefonen. Det som gjelder er finsk garanti fra selger, og Nokias generelle garantier som administreres av Nokia Norge. Så vidt jeg vet har nokia gode garantier som gjelder for alle produkter world-wide, men NORSK LOV gjelder mao ikke.. Og derfor er det ingen forhandlere i norge som har plikt til å evt ta en telefon kjøpt fra finland inn til reparasjon, med unntak av Nokia Norge direkte (produsentens representant).

 

Litt slitsomt, derfor tror jeg at jeg bestiller når den kommer på norske butikker..

 

Noen andre som har studert lovene som har noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Prisen er nå kjent, og den vil dukke opp i nettbutikker fra ca. 3700 kr i starten. At kronekursen spiller inn er det liten tvil om.

Hvor mye vil du tro butikkene tar i provisjon når prisen ligger på 3,7k, altså hva vil leverandører ta for telefonen (inkl. moms)?

Lenke til kommentar
Prisen er nå kjent, og den vil dukke opp i nettbutikker fra ca. 3700 kr i starten. At kronekursen spiller inn er det liten tvil om.

Hvor mye vil du tro butikkene tar i provisjon når prisen ligger på 3,7k, altså hva vil leverandører ta for telefonen (inkl. moms)?

Butikkene som selger 5800 til 3.700,- tjener ikke mer enn et par hundrelapper på kun telefonen.

Lenke til kommentar
Ja, det spørs om vi ikke må vente en stund på go'prisene.

Min leverandør har i alle fall bekreftet 30.12, og jeg er såpass naiv at jeg tipper andre leverandører har cirka samme dato. :)

Håper du tenker på oppfølgeren nå ;P

Oioi. Det ble vel litt feil ja. Rettet nå.

 

30.01 that is :)

 

Ingen av delene skjer. En garantisak er en garantisak hos Nokias verksteder, uansett kjøp i Finland eller Norge. Men, og det er et stort men, det er vesentlig forskjell på 2 års garanti som du får fra Finland og 4 år reklamasjonsperiode som du får her i Norge.

Nei, en garantisak er ikke en garantisak. I alle fall ikke i hele verden, det kommer helt ann på hvilke land den er kjøpt i. I Norge er vi så heldige at vi kommer inn under EU-garantien som er veldig god. (Men du har rett i at en garantisak i Norge og i Finland er det samme, da begge land ligger under EU-garantien.)

 

Tenkte bare jeg skulle prøve å klare opp eventuelle missforståelser.

 

Joda, i en ideell verden er alle snille mot hverandre og alr er bare bra... Siden jeg har brukt et års tid på å studere lover og regler, drister jeg meg til en påstand:

 

Vi vet alle at det ikke akkurat er overflod av velvilje om du går inn i en vilkårlig butikk med en vare som er kjøpt i utlandet og krever at de skal ta kostnaden med forsendelse, administrasjon og oppfølging for en service-sak..

 

I følge forbrukerkjøpsloven skal slike henvendelser rettes til butikken hvor varen er kjøpt ( eller dennes representant). I dette tilfellet vil det være butikken i Finland, eller Nokia Norge. Det er ingen "butikker" i Norge som har plikt til å ta denne kostanden eller jobben.

 

Med andre ord: dersom det er en reklamasjon på en vare som jer kjøpt i utlandet, og importert til norge for eget (privat) initiativ, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for denne varen. Det som gjelder er derfor lovene i det land den ble kjøpt, og selgers (Nokia) eventuelle verdensomspennende garantier.

 

Dermed: Etter hva jeg klarer å forstå av forbrukerkjøpsloven, gjelder ikke reklamasjonsretten på denne telefonen. Det som gjelder er finsk garanti fra selger, og Nokias generelle garantier som administreres av Nokia Norge. Så vidt jeg vet har nokia gode garantier som gjelder for alle produkter world-wide, men NORSK LOV gjelder mao ikke.. Og derfor er det ingen forhandlere i norge som har plikt til å evt ta en telefon kjøpt fra finland inn til reparasjon, med unntak av Nokia Norge direkte (produsentens representant).

 

Litt slitsomt, derfor tror jeg at jeg bestiller når den kommer på norske butikker..

 

Noen andre som har studert lovene som har noen bedre forslag?

 

Min tlf er kjøpt fra Finland. Stakk til en butikk i Sandefjord og fikk den flashet på en halvtime. Kostet med nøyaktig 0 kr. Men de er Nokia autorisert tror jeg, så de går kanskje under Nokia Norge?

Lenke til kommentar
Ja, det spørs om vi ikke må vente en stund på go'prisene.

Min leverandør har i alle fall bekreftet 30.12, og jeg er såpass naiv at jeg tipper andre leverandører har cirka samme dato. :)

Håper du tenker på oppfølgeren nå ;P

Oioi. Det ble vel litt feil ja. Rettet nå.

 

30.01 that is :)

 

Ingen av delene skjer. En garantisak er en garantisak hos Nokias verksteder, uansett kjøp i Finland eller Norge. Men, og det er et stort men, det er vesentlig forskjell på 2 års garanti som du får fra Finland og 4 år reklamasjonsperiode som du får her i Norge.

Nei, en garantisak er ikke en garantisak. I alle fall ikke i hele verden, det kommer helt ann på hvilke land den er kjøpt i. I Norge er vi så heldige at vi kommer inn under EU-garantien som er veldig god. (Men du har rett i at en garantisak i Norge og i Finland er det samme, da begge land ligger under EU-garantien.)

 

Tenkte bare jeg skulle prøve å klare opp eventuelle missforståelser.

 

Joda, i en ideell verden er alle snille mot hverandre og alr er bare bra... Siden jeg har brukt et års tid på å studere lover og regler, drister jeg meg til en påstand:

 

Vi vet alle at det ikke akkurat er overflod av velvilje om du går inn i en vilkårlig butikk med en vare som er kjøpt i utlandet og krever at de skal ta kostnaden med forsendelse, administrasjon og oppfølging for en service-sak..

 

I følge forbrukerkjøpsloven skal slike henvendelser rettes til butikken hvor varen er kjøpt ( eller dennes representant). I dette tilfellet vil det være butikken i Finland, eller Nokia Norge. Det er ingen "butikker" i Norge som har plikt til å ta denne kostanden eller jobben.

 

Med andre ord: dersom det er en reklamasjon på en vare som jer kjøpt i utlandet, og importert til norge for eget (privat) initiativ, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for denne varen. Det som gjelder er derfor lovene i det land den ble kjøpt, og selgers (Nokia) eventuelle verdensomspennende garantier.

 

Dermed: Etter hva jeg klarer å forstå av forbrukerkjøpsloven, gjelder ikke reklamasjonsretten på denne telefonen. Det som gjelder er finsk garanti fra selger, og Nokias generelle garantier som administreres av Nokia Norge. Så vidt jeg vet har nokia gode garantier som gjelder for alle produkter world-wide, men NORSK LOV gjelder mao ikke.. Og derfor er det ingen forhandlere i norge som har plikt til å evt ta en telefon kjøpt fra finland inn til reparasjon, med unntak av Nokia Norge direkte (produsentens representant).

 

Litt slitsomt, derfor tror jeg at jeg bestiller når den kommer på norske butikker..

 

Noen andre som har studert lovene som har noen bedre forslag?

 

Så hvis du feks kjøpet et sett Koss headphones (med livstidsgaranti) på en taxfree en plass i verden, så må du altså oppsøke den butikken om du trenger å bruke garantien? Vil nok tippe at nokia tar alle kostnadene med forsendelse o.l. når det er en garantisak. JEg har flere ganger kjøpt nokia-telefoner på nett, og levert den/de inn på service i lokale butikker uten å ha betalt en eneste krone

Lenke til kommentar
Dermed: Etter hva jeg klarer å forstå av forbrukerkjøpsloven, gjelder ikke reklamasjonsretten på denne telefonen. Det som gjelder er finsk garanti fra selger, og Nokias generelle garantier som administreres av Nokia Norge. Så vidt jeg vet har nokia gode garantier som gjelder for alle produkter world-wide, men NORSK LOV gjelder mao ikke.. Og derfor er det ingen forhandlere i norge som har plikt til å evt ta en telefon kjøpt fra finland inn til reparasjon, med unntak av Nokia Norge direkte (produsentens representant).

 

Litt slitsomt, derfor tror jeg at jeg bestiller når den kommer på norske butikker..

 

Noen andre som har studert lovene som har noen bedre forslag?

Du har helt rett. Hvordan i all verden kan norsk lov gjelde et produkt kjøpt i et annet land?

 

Grunnen til at noen butikker i Norge tar inn telefoner som ikke er kjøpt i Norge er fordi de er kjøpt i et land som dekkes av Nokias EU-garanti (Dette er alle land i EU, Norge, Island, Sveits og Tyrkia tror jeg), og fordi de selv er et autorisert Nokiaverksted. Da kan de nemlig fakturere Nokia Norge for reparasjonen, da det står i garantivilkårene at så lenge telefonen er dekket av EU-garantien kan den også repareres i land der garantien gjelder. Simple as cake.

 

Om det derimor viser seg at telefonen er kjøpt i Andorra som ikke er medlen av EU eller er innlemmet i Nokias EU-garanti, vil ikke verksteder raparere med mindre kunden betaler alt selv. (Fordi Nokia Norge ikke vil betale reparasjon.)

 

Så hvis du feks kjøpet et sett Koss headphones (med livstidsgaranti) på en taxfree en plass i verden, så må du altså oppsøke den butikken om du trenger å bruke garantien?

 

Om det er det som er spesifisert i garantivilkårene, så ja. Om det derimor står at garantien gjelder i hele verden, ringer man bare Koss i det landet man oppholder seg i så ordner de resten (reparasjon, omlevering etc.). Merk at det jeg skriver her er veldig forenklet og generelt siden jeg ikke kjenner alle garantivilkårene til punkt og prikke.

 

Vil nok tippe at nokia tar alle kostnadene med forsendelse o.l. når det er en garantisak. Jeg har flere ganger kjøpt nokia-telefoner på nett, og levert den/de inn på service i lokale butikker uten å ha betalt en eneste krone.
Så lenge den er kjøpt i det landet eller er under en garanti som gjør at det gitte verksted kan fakturere Nokia, så ja.

 

Jeg ønsker igjen å presisere at dette er på generelt grunnlag, og at unntak kan forekomme. Anything else?

Endret av strek
Lenke til kommentar
Nei, en garantisak er ikke en garantisak.

Som du selv sier senere så jo, i dette tilfellet (altså Nokia i Finland eller Norge) så er garantisak en garantisak, uansett hvor du måtte befinne deg.

 

Vi vet alle at det ikke akkurat er overflod av velvilje om du går inn i en vilkårlig butikk med en vare som er kjøpt i utlandet og krever at de skal ta kostnaden med forsendelse, administrasjon og oppfølging for en service-sak..

Nei, derfor du tar den med direkte til verkstedet. Evt. går du til en mobilforretning du vet har god kundeservice, de vil sende mobilen din til Nokias verksted kostnadsfritt og med et smil på ansiktet.

 

Og derfor er det ingen forhandlere i norge som har plikt til å evt ta en telefon kjøpt fra finland inn til reparasjon, med unntak av Nokia Norge direkte (produsentens representant).

Nokia Norge er ingen forhandler. Nokia Norge har ingen lovmessig plikt til å gjøre noe med en mobil kjøpt i utlandet, men som nevnt har Nokia fine garantier som gjelder gjennom EU og europa.

 

Altså:

- Kjøp Nokia i Norge og du får 2 års garanti og effektivt 4 års reklamasjonsrett. Du "slipper" å forholde deg til Nokia og kan ta all reklamasjon direkte til forhandleren.

- Kjøp Nokia i Finland og du får 2 års garanti. Telefonen kan kostnadsfritt repareres hos et Nokia-autorisert verksted i Norge. Hyggelige mobilforhandlere vil også godta å sende den til Nokia for deg, og gi beskjed når den er tilbake hos dem.

 

Ikke gjør det vanskeligere enn det er :)

 

Hvor mye vil du tro butikkene tar i provisjon når prisen ligger på 3,7k, altså hva vil leverandører ta for telefonen (inkl. moms)?

Grossisten jeg har tilgjengelig info fra tar 3672,50 kr inkl. mva..

 

Og angående prisen tror jeg altså den vil få sitt skikkelige fall kort tid etter N97 er på markedet, som vel spekuleres til april, foreløpig.

Lenke til kommentar

Ser mshop.no har telefonen inne i både blå, rød og svart, blå og rød forventes 30 januar, svart må bestilles fra levrandør, men tviler på at den kommer før 30 januar den heller.

 

Prisen for ulåst blå eller rød er 3698,-

Svart er låst til telenor.

 

Men dere kan se selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...