f(x) Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Har hatt 5800 i nesten ett år nå (siden August i fjor) og tenker å bytte i ferien. Jeg er rimelig lei Symbian og resistiv touch, og vil ha ny Android-telefon. Noen "problemer" jeg har hatt: - Når noen ringer MÅ jeg bruke den fysiske grønne knappen, de på skjermen reagerer ikke uten at jeg slår tastelåsen på og av en gang. - Det samme gjelder også alarm, må låse og åpne telefonen før knappene reagerer. - Når jeg først er i en samtale med noen, får jeg ikke til å bruke knappene på skjermen for å legge på, fordi skjermen forblir avslått (dette kan være min feil da jeg har lagt beskyttelsesfilm på skjermen, den dekker også lyssensoren som merker om telefonen er ved øret), så jeg må bruke den fysiske røde knappen. - Etter at jeg innstalerte Skype og fring nekter Opera Mini å starte, stopper under lasting. - Under firmwareoppdatering via PC kobler telefonen seg fra og nekter å snakke mer med PC-en, så oppdatering via Wifi er eneste løsning. - Hvis jeg svarer på MMS-meldinger blir meldingen jeg sender også MMS i utgangspunktet, dette misliker jeg. edit: liten leif Endret 14. juni 2010 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det med MMS irriterer meg sinnsykt og ... Venter bare på det økonomiske sparket til Android telefon. Lenke til kommentar
kakeninja Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hadde flere av de problemene du beskriver selv, Martin_PS3. Derfor begynte jeg også å se på alternativer til ny mobiltelefon for ikke lenge sida. Valget falt på HTC Desire. Mottok den denne uka og hittil har det vært en veldig positiv opplevelse med både telefonen og android. Touch-en og ikke minst at alt flyter myye bedre gjør at det er en drøm å gå over fra Nokia 5800 og resistiv touch. I tillegg åpner jo android for veldig mange nye muligheter som ikke var tilstede/fungerte dårlig i Nokia 5800. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Trist at en tråd om en telefon handler om hvilke telefoner man HELLER burde kjøpe... Har Nokia noe bedre, eller må man kjøpe asiatisk? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Ærlig talt har vel ikke Nokia noe særlig bedre. Nyeste og beste er N8, men må si den skuffet litt. Har troen på at de klarer å reise seg dog Har selv gått over til Desire og er knallfornøyd. Men må si jeg savner 5800 (som jeg dessverre mista på tryvann) Lenke til kommentar
Mala Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Savner den gode lyden fra høgtallerene til 5800, her kan ikkje Desire måle seg faktisk Vegrer meg faktisk for å bruke høgtalerene i en telefonsamtale f.eks Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Savner den gode lyden fra høgtallerene til 5800, her kan ikkje Desire måle seg faktisk Vegrer meg faktisk for å bruke høgtalerene i en telefonsamtale f.eks Helt enig med deg! Gikk fra 5800 til Desire selv, og lyden i høyttalerne på 5800 er ganske bra, ikke så mange mobiler som er på det nivået. Desire er mer så som så.. Savner også Nokia Maps, samt Sportstracker som er bedre enn de alternativer jeg har funnet til Android. Pluss batteritiden. Det jeg ikke savner er det evinnelige klusset med applikasjoner som ikke vil fungere/installeres, signaturfeil, treghet, ikke optimalt UI.. Satser på at N8 er et steg i riktig retning for Nokia. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Nokia Maps er absolutt et godt argument for å velge Nokia. Men hvilke andre telefonprodusenter har tilsvarende gode kartprogrammer? Og får man disse gratis med telefonen, eller må man betale månedtlig eller årlig? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Snart har Android fullverdig navigasjon i Norge. Gidder man fixe litt kan man få det allerede nå Lenke til kommentar
hernil Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Men ikke med nedlastbare kart. Nokia Maps er faktisk utrolig bra! Sammen med Sports Tracker er det det som kommer til å gjøre det vanskelig, dog ikke umulig, for meg å eventuelt gå bort fra Nokia igjen Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Er en veldig god løsning, ja. Men klarte aldri å slutte å irritere meg over den laggy opplevelsen det ga. Tror det finnes en løsning til Google maps (uoffissiell) som kan offlinelagre kart Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg har aldri vært borti en mobiltelefon med like god innebygget lyd som i 5800. Har Samsung Spica nå, og den er langt unna like god. Da jeg fikk samsungen så hadde den android 1.5. Både youtube og spotify sleit på samsungen, som såvidt jeg vet stiller bedre på hw enn nokia 5800, hvor både spotify og youtube funket bra. Det var ganske skuff med en gang. Men etter oppgradering til android 2.1 så funker både youtube og spotify. Kluss med applikasjoner og signaturfeil er definitivt noe som ikke vil savnes fra 5800. Android marked er et stort pluss. GPSen er bedre på spica enn 5800, ihvertfall mottaket. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Vurderte også en total overgang til Android etter at 2.1 (Eclair) kom ut da denne endelig fikk på plass en del grunnleggende funksjonalitet som intet fancy grensesnitt kunne dekket mangelen av. Dog, etter å ha lekt litt med en Desire noen dager kom jeg fram til at det er for mye 5800 gjør bra til at jeg kan dumpe den helt. Tingene som nevnes over her (batteri/lyd/maps mm.) er sentrale også for meg. Å tusle rundt i en fremmed by i utlandet på vei til et møte mens man hører på musikk og fortsatt være sikker på at man kommer fram til dit man skal er, for eksempel, slikt jeg har gjort meg helt avhengig av. Her er Nokia rett og slett uovertruffen. Funksjonaliteten som sådan er det generelt heller ingen ting å si på, men det dagens Symbian-telefoner er helt begredelige på (reletivt til konkurransen, det har i absolutte termer blitt noe bedre det siste året) er som en kjapp og praktisk følgesvenn i det daglige. Da hjelper det ikke så mye at kjernen er robust hvis både bruker- og utviklervennligheten fortsatt er på 1995-nivå. Dermed ble det tvilling-SIM og en Telenor-sponset Spica på meg. Inntil Android får på plass det jeg mangler (enten 'stock' eller betalte apps i Market) eller Nokia klarer å lage et brukergrensesnitt som det ikke gir stressrelaterte lidelser å hanskes med hvis man skal utnytte teknologien telefonen faktisk har. Hva enn kommer først. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Ovi Maps er den avgjørende årsaken til at jeg fortsatt bruker 5800, og ellers dekker den mine andre behov på en grei måte. Men en ting som har irritert meg er at prosessene "Logg" og "Kontakter" aldri lukker seg selv hvis jeg ringer opp noen fra disse. Det er jo ikke alltid jeg kommer på at de fortsatt kjører. Det er mulig det bare er innbilning, men jeg synes de øker strømforbruket ganske betraktelig, spesielt om telefonen har ligget på standby over natta. Er det "normalt", eller er det på sin plass med en reset eller innlegging av firmware på ny? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Har også opplevd brått økende strømforbruk over natta, men jeg tror ikke det er logg eller kontakter som er problemet (disse kjører stort sett alltid hos meg). Selv mistenkte jeg at det noe som hang seg opp med kombinasjonen av Bluetooth og PC-suite. Det har dog ikke skjedd etter en hard reset ved oppgraderingen til v50. PS: En annen ting Nokia-brukere vil kunne komme til å savne ved å gå til Android er synkronisering over Bluetooth. Har man et jobb-oppsett hvor nettet ikke er direkte tilgjengelig innenfra og Exchange ikke er direkte tilgjengelig utenfra er det å få oppdatert kalenderen et sant helvete i forhold. I alle fall med HTCs og Samsungs programvare. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Sikkert ett dumt spørmål, men fører du fingen i retning pilen viser når det ringer f.eks ? What? Hvilken pil? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Når det ringer, eller alarmen går så får du opp en indikator på skjermen som viser retningen du skal føre fingen for å ta mobilen f.eks. Gitt at du har siste oppdatering Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Fant ut det. Og da fungerte alt. Jeg føler meg litt idiot nå. Lenke til kommentar
MetalJens Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få oppdatert firmwaren på min nokia 5800?? Har gode gamle v.20, men får ikke oppdatert via mobilen ("no updates available"), og får ikke Ovi Suite til å fungere... finnes det noen andre muligheter?? (Hvorfor kan de ikke bare legge ut en updatefil???? ) Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 last ned pc-programvaren, stapp i telefonen, trykk på update - WIN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå