Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)

Anbefalte innlegg

Har prøvd det. Tema for startskjerm > Snarveisfelt. Velger så Startskjerm, og får muligheter for å krysse av Snarveier, Søk, Musikk og Radio. Men kalender eller hendelser finnes ikke som valg.

Tid for en full reinstallering + evt. hard reset? Eller kanskje operatør har rotet noe til eller fjernet den for å få plass til et eller annet? Kalenderen er der med generisk produktkode og v40 via NSU i alle fall.

Telefonen er kjøpt hos Klart Svar, men er ikke låst eller brandet. Jeg bruker sim-kort fra Telenor i den.

Jeg oppdaterrte via OTA, fordi det ikke var oppdatering via NSU, noe jeg prøvde like før jeg oppdaterte via OTA.

Kan jo først prøve full reinstallering. Det vil vel si at jeg kjører oppdatering på nytt med NSU (dersom den finnes på NSU nå). Kan jeg forresten gjøre det via OTA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den kommer fra klart svar kan det vel hende det er en firmware som Netcom har kludret med. Hva slags produktkode har den? Du kan evt. bytte til standard kode for Skandinavia og reinstallere via NSU. Får ikke gjort en full installering OTA.

(Hadde forøvrig en bug for mange firmwares siden med at kalenderen forsvant fra startskjermern, men da var valget fortsatt i menyen. Ble fikset med en reset den gangen.)

Lenke til kommentar

Er det vanlig at programmer som kontakter og meldinger forsatt kjører etter du har trykket exit?

Ingen av standard programmene vil avslutte hos meg, må gjøre det manuelt i task manager for å unngå at batteriet skal bli tomt.

Hjelper ikke å formatere telefonen, er det noen måte å "hard-resete" den?

Edit: fant ut, Press and hold GREEN + RED + CAMERA when powering up.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar
Om den kommer fra klart svar kan det vel hende det er en firmware som Netcom har kludret med. Hva slags produktkode har den? Du kan evt. bytte til standard kode for Skandinavia og reinstallere via NSU. Får ikke gjort en full installering OTA.

(Hadde forøvrig en bug for mange firmwares siden med at kalenderen forsvant fra startskjermern, men da var valget fortsatt i menyen. Ble fikset med en reset den gangen.)

Har resatt telefonen ved å trykke grønn+rød+kameratast ved oppstart. Gikk så gjennom innstilling av land, dato og klokkeslett.

Nå er valg for kalendervisning kommet med under innstillinger for startskjermtemaet Snarveisfelt.

Fremdeles viste ikke kalenderoppføringer i startskjermen, men så kom jeg på at alle data var slettet under reset'en...

Gjennopprettet deretter sikkerhetskopi fra minnekortet, og telefonen ble restartet.

Og nå er alt som før oppdateringen av firmwaren. Endelig. Fyttigrisen så mye styr, men med god hjelp på forumet ordnet det seg :)

Lenke til kommentar

Det var via telefonens eget nedlastningssystem. Så svaret blir ja.

PC har jeg gitt opp for lenge siden, det er totalt ubrukelig. Skjønner ikke at Nokia har tillatt ett så dårlig oppdateringsprogram (for PC vel og merke) å slippe løs på massene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hm, merkelig. Jeg fikk den inn på min blå (tele2) for en uke eller så siden. Vet ikke om den fortsatt er å finne, men håper det da jeg har planer om å ta en full formatering nå snart.

Er forresten OVI suite fortsatt bugete og dårlig eller er det verdt å erstatte PC Suite?

Lenke til kommentar
Hm, merkelig. Jeg fikk den inn på min blå (tele2) for en uke eller så siden. Vet ikke om den fortsatt er å finne, men håper det da jeg har planer om å ta en full formatering nå snart.

Er forresten OVI suite fortsatt bugete og dårlig eller er det verdt å erstatte PC Suite?

Jeg har brukt PC Suite, og innimellom prøvd OVI-Suite. Med PC Suite har man i alle fall bedre kontroll med synk av Outlook, noe som er viktig for mitt vedkommende.

OVI Suite er grei på den måten at man samarbeider godt med OVIs netttjenester, samt at man slipper flere enkeltstående applikasjoner (for synk, programvareoppdatering og kart).

Likevel synes jeg ikke OVI Suite er bra nok, og har heller PC Suite, Software Update og Maps installert som tre separate programmer. Det blir mer tungvint, men det passer best til mitt behov.

Lenke til kommentar

Etter å ha fått tilbake kalendernotater på startskjermen på min 5800, steg telefonen i verdi igjen. Jeg har i tillegg en HTC Hero, som på mange områder er 5800 totalt overlegen.

Likevel kom jeg godt ned på jorda igjen med 5800 , da jeg tok den i bruk igjen, og ble vekket av alarmen. Snooze gikk greit (trykket på rød legg-på-tast), men å slå av alarmen var ikke mulig. Litt senere på dagen ble jeg varslet om en kalenderavtale, men ikke faen om alarmen lot seg slå av.

Inn på nettet og lete, og der fant jeg at man skulle sveipe fingeren sideveis, i stedet for å trykke på softwareknappene for å snooze eller slå av alarm/påminnelse. Ok, flott, så var det heldigvis ikke en bug. Eller søren vet...

Selv om jeg bruker Hero, har jeg vanskelig for å legge 5800 helt bort. Telefonen passer godt til det jeg trenger av en mobil, men liker ikke all den inkonsekvente bruken av trykk/dobbeltrykk. Bestem dere, Nokia!

Liker veldig godt qwerty-tastaturet til 5800. Tastene er rimelig store til å inneholde æ, ø o å, og det går raskere for meg å skrive meldinger på 5800 enn på Hero. Brukte en stund norsk qwerty-tastatur på Hero, men kuttet det ut for å få litt større taster. Ordboken er meget god, og dermed savner jeg lite taster for æ, ø, å.

Jeg er helt overveldet av Hero, men 5800 er ingen dårlig telefon!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Jeg velger å vente med hele OVI Suite til man får bedre muligheter til å "fininnstille" oppsett for synkronisering. Tenker spesielt på synk med Outlook. Man kan pr. nå ikke en gang velge mapper som skal synkes. Det er for dårlig, når det fungerer fint med PC Suite.

Er det helt umulig for Nokia å implementere mange gode funksjoner fra diverse, tidligere nevnte, separate programmer i OVI Suite, når målet tydeligvis er å gjøre det hele enklere ved å tilby alt i én suite??

Det mest positive er at Nokia fremdeles tilbyr de separate programmene... Så er man reddet!

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt telefonen helt siden påske i fjor, og må si at den har fungert bra. Men nå føler jeg det er på tide og formatere den og innstalere alle programmer som er et must. Så da lurer jeg på 2 ting, hvordan man formaterer den, og hvilke programmer som er et must? hvilken nettleser, og andre ting. :yes: Og hvilket program til pcen som er best? Pc suite ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat gjort det samme selv så du kan få min fremgangsmåte.

Ta backup av det du vil beholde, meldinger, kontakter osv.

Formatere gjør du ved å holde inne grønn, rød, kamera- og påknapp ved oppstart helt til du kommer til der du skal skrive pin-koden.

Essensielle programmer varierer jo fra person til person, men Opera Mobile er et must for meg i tillegg til Maps og Photo Browser. Flere finner sikkert veien etterhvert, men det er da de jeg har nå :)

Når det gjelder program til PC-en må jeg rett og slett anbefale OVI suite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...