Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke trenger en touchscreen,så ikke kjøp en.

Det er skikkelig vrient å treffe riktig "knapp" på skjermen i sollys, eller på toget når det rister litt.

Det er helt klart at touchscreen har sine sterke og svake sider.

POSITIVT

:: Ofte store skjermer

:: Passer godt til surfing, GPS, bla i bilder, vise bilder/video

:: Man slipper ofte lettere til i menyer, uten å måtte bla linje for linje. Bare trykk rett på.

:: Som oftest kan man velge mellom flere virtuelle tastaturer (alfanumerisk, mini-qwerty og liggende qwerty). Noen telefoner har også skriftgjenkjenning.

:: Kuulhets-faktor :p

NEGATIVT

:: Kan være vanskelig å betjene enkelte funksjoner med bare fingrene

:: Virtuelt tastatur må aktiveres ved inntasting av bokstaver/tall/andre tegn i f.eks sms/mms, kalender, adressebok, URL etc.

:: Tekstfelt for editering av meldinger blir lite, og det kan være vanskelig å bla opp/ned.

:: Avhengig av god skjermrespons ved scrolling i menyer, på internettsider etc.

:: Store skjermer bruker ofte mye strøm, så sjekk batterikapasiteten.

:: Qwerty-tastaturer kan på en del modeller bli i minste laget.

:: Er det æøå blant qwerty-tastene? Ofte ligger de "gjemt" i alternative menyer.

:: En del programvare støtter ikke touchskjermer (ennå).

:: Savn av navigasjonstast.

Ja, der er nok mer for ig imot, men det var det jeg kom på i farten.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi er inne på å kommentere åpenbare ting, tenkte jeg å ta for meg de negative sider av sol og sommer:

*Jenter går lettkledd

*Vi nerder har en ille tendens til å irritere oss over sola utendørs

*Varmen kan overopphete det meste av maskinvare

*Himmelen er blå

Men av alle store problem, irriterer det meg mest at jo nærmere sommeren vi kommer jo mer intetsigende blir svarene her på hardware.no sitt forum...det kan hende at det har ingenting å gjøre med været...men det kan igjen være en like lite intetsigende teori som hva som eventuelt måtte være positivt eller negativt med touchskjerm...

***ironi er en fin bil***

Lenke til kommentar
Og en ting til.

Jeg vil bruke GPS i bilen. Hvilken bilholder anbefales?

NOKIA-butikkens alternativ hadde den offisielle NOKIA-logoen, men den så veldig universell og klumpete ut. Og den kostet nærmere 700 kroner inkludert billader.

Ja,dette lurer jeg også på! En grei bilholder hadde vært fint :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg var innom NOKIA-butikken på Oslo S. i dag, og spurte etter folie til å beskytte skjermen

Det hadde de ikke, og de kom heller ikke til å få det.

Grunnen? Limet til folien kunne visstnok skade skjermen!

Stemmer dette?

Kan alt lim skade skjermen, eller finnes det gode produkter der ute?

Og en ting til.

NOKIA-butikkens alternativ hadde den offisielle NOKIA-logoen, men den så veldig universell og klumpete ut. Og den kostet nærmere 700 kroner inkludert billader.

Brodit.se har veldig gode mobilholdere til mange mobiler. De har også spesial-lagde brakketter til forskjellige biler, slik at du får festet holderen godt i bilen uten å måtte skru i bilen, eller bruke sugekopp på vinduet.

Ellers finner du en sugekoppholder på ebay til under 100lappen inkl frakt.

Kvaliteten på denne kjenner jeg ikke til.

Når det kommer til disse beskyttelsesfilmene fra invisibleSHIELD "alle" kjøper, så skjønner jeg ikke hvorfor dere betaler 100-200kr for dette.

Bestillte 2-3 bestyttelsesdeksler fra ebay, og fikk da med 2 beskyttelsesfilmer. Den ene har jeg hatt på siden desember, og nå begynner det å bli noen små riper i den. Skal da snart bytte den.

Kjempe lett å få på, ingen bobler. Finner flere av de på ebay for 20-30kr for 3-5stk.

Det vil da si at for samme prisen dere betaler for en film, så kan man få 20-30stk fra ebay, og som sagt, de fungerer helt ypperlig. Har brukt 1stk på 5mnd.

Lenke til kommentar
Og en ting til.

Ja,dette lurer jeg også på! En grei bilholder hadde vært fint :thumbup:

Bruker Nokia sin holder som har sugekopp man setter i vinduet.

Helt genial når man bruker GPS`en.

Er ikke så klumpete mange skal ha det til, hindrer ingen utsikt for meg.

Og uansett, ved bruk av gps`en er det nå min mening at den bør stå i vinduet for å slippe å flytte blikket så mye når man skal se på gps`en.

Lenke til kommentar

Ved bruk av google maps; hvor langt inn klarer dere egentlig å zoome inn? når jeg zoomer ned på gater osv kommer det hvite bildet på - og + ikonene på. Dette er i satelittmodus, ikke i kartmodus. noen som har det samme? skal det være sånn?

Jeg lurer også på en ting til, hvorfor bør man aktivere gps? er man tilkoblet internett streamer man kart uansett. hva er vitsen med gps foruten å se hvor man selv befinner seg?

Lenke til kommentar
Er det mulig å trikse det til slik at en får både kontaktlinje og snarveilinje med kalenderoppføringer på startskjermen?

noe jeg lurer på også. . hadde vært meget praktisk.

og ikke si handy shell er dere snilla. .

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg bruke navigering i forhold til bilkjøring, uten å laste ned pakkedata underveis? Skal til Danmark i juni, og da vil jeg ikke at mobiltelefonen skal være så mye som tilkoblet WAP der. Vil ikke få en skyhøy regning når jeg kommer hjem, noe jeg har hørt flere skrekkhistorier om fra folk som har brukt MMS osv i utlandet.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg bruke navigering i forhold til bilkjøring, uten å laste ned pakkedata underveis? Skal til Danmark i juni, og da vil jeg ikke at mobiltelefonen skal være så mye som tilkoblet WAP der. Vil ikke få en skyhøy regning når jeg kommer hjem, noe jeg har hørt flere skrekkhistorier om fra folk som har brukt MMS osv i utlandet.

Du laster inn kart før du reiser med nokia map loader, du kan hente de landene du ønsker der...

Lenke til kommentar
men hvordan kan jeg forsikre meg om at mobiltelefonen bruker de forhåndslastede kartene, og ikke oppdaterer via pakkedata? Altså at jeg går på vanlig GPS, ikke A-GPS?

Etter du har brukt map loader blir de valgte kartene lagret på minnekortet ditt.

meny-programm-posisjon-lokalisering-lokaliseringsmetoder-huk bort assistert GPS

Endret av Otters
Lenke til kommentar
hvor finner jeg map-loader på nokia maps? hva er egentlig a-gps?

Noen som vet om jeg kan laste inn kart til google maps også? og hvordan det gjøres?

Nokia map loader er et prog som du installerer på pc. For å kunne lagre kart til minnekortet ditt.

Nokia maps: http://europe.nokia.com/explore-services/m...okia-map-loader

A gps: http://no.wikipedia.org/wiki/Assisted_Glob...itioning_System

Du kan ikke laste ned kart til google maps.

Endret av Otters
Lenke til kommentar

Jeg dauer.. Nå har jeg hatt mobilen 1 måned og begynner å merke negative ting som skjer med mobilen.

1. uansett hvor mye jeg snur og vender på mobilen snur IKKE kjermen på seg som deg gjorde i begynnelsen.

2. Jeg må ta ut og inn batteriet for å starte mobilen, altså hvis jeg slår av mobilen, hjelper det ikke å bare slå den på igjen. jeg må ta ut batteriet og inn igjen.

3. Jeg får ikke koplet til mobilen med USB-kabelen jeg fikk med i pakken lenger.

4. Hver gang jeg prøver å gå innpå programmer står det:Minne fullt. Lukk noen programmer å prøv på nytt, hvilket jeg ikke forstår siden jeg ikke kjører noen programer.

Kanskje det har noe med de 500 spillene og programmene jeg har lastet ned til mobilen? Håper på svar. Om noen har samme problem eller vet hvordan man fikser dette, hvær så snill og svar for dette irriterer meg..

Takk

Lenke til kommentar
men hvordan kan jeg forsikre meg om at mobiltelefonen bruker de forhåndslastede kartene, og ikke oppdaterer via pakkedata? Altså at jeg går på vanlig GPS, ikke A-GPS?

Lasting av kart har ingenting med A-GPS å gjøre.

Når du starter opp Nokia Maps får du spørsmål om du vil koble til, velg nei.

Da er du 100% sikker på at de forhåndsinstallerte kartene brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...