Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo A-GPS laster ned en liten mengde data, men her snakker vi under 5kb så prisen er vel mer eller mindre ubetydelig. Den kontakter A-GPS serveren og får oversikt over hvor GPS sattelittene befinner seg i forhold til den omtrentlige posisjonen til telefonen (ved gjelp av GSM-infoen). På denne måten vet mobilen hvor den skal lete for å finne sattelittene og du får stort sett fix innen 20 sekunder.

A-GPS kan også hjelpe på nøyaktigheten fordi det er større sjanse for at mobilen finner flere satelitter. I tillegg er det lagt større sjanse for å få fix under dårlig forhold, som f.eks. innendørs.

Lenke til kommentar

Hmm, apropos dette med A-GPS.

Jeg brukte GPS'en på E71 mye i sommer. Jeg var primært utenlands, og slo selvfølgelig av all form for nettverkstjenester i GPS'en.

Likevel, hver gang jeg gikk inn i Nokia Maps ble det opprettet en datatilkobling, men ikke lastet ned en eneste byte. Etter 2-3 sekunder visste den sånn ca. hvor jeg var, men fix kunne ta mange minutter.

Så, den kan hente info om basestasjoner uten å generere datatrafikk, altså?

Lenke til kommentar

Da har jeg etter masse tenking - kjøpt meg Nokia XpressMusic 5800 for et par dager siden, og begynner å bli litt kjent. I utgangspunktet så er jeg SVÆRT fornøyd, men jeg har likevel noen spørsmål som vil øke bruksverdien betraktelig å få svar på (Sikkert enkelte som allerede er besvart, men så greit å kunne få spørre uten å måtte lete gjennom 166 sider med dialog i en forum-tråd )

Svært gjerne svar med "teskje" da jeg sliter litt...

1. Nettradio: Når jeg hører på nettradio, ruller det noe kostnad da? (betyr dette noen nedlastning eller annet kostnadsdrivende?)

2. Åpne programmer: Jeg har tidligere hatt en HTC med WM, og der blir programmene liggende åpne selv om de er lukket… er det slik også med denne nye telefonen min? i så fall: finnes det noen måte å se alt åpent på fra startbildet, og å lukke alt i en operasjon?

3. Sync av kalender ved mail for exchange: Jeg har satt den opp for sync mot exchange-serveren vi har på jobb.

Alt OK – bortsett fra at den viser alle avtalene mine i kalenderen på telefonen 1 time tidligere enn i outlook (forskøvet 1 time)… Hvorfor? Hvordan fixe?

4. Sletting av epostkonto: Hvordan??

5. GPS: Nokia Maps – er det dette som ligger ferdig i telefonen, eller må jeg gjøre noe aktivt ifht nedlasting og installering?

6. Batteri: Når den er helt full-ladet, så varer batteriet relativt lenge helt til det er 3 streker igjen. Da ramler den raskt helt ned, og blir strøm-tom uten at jeg får noen advarsel om at det er "lite batteri" igjen. Noe å gjøre med dette (få advarsel om ”lite batteri”)?

7. Videoformat: Hvilket videoformat kan jeg vise på denne? (har forsøkt med MPEG-4, men det går ikke - det blir bare lyd...)

8. WiFi: hvordan trykker jeg for å få den til å gå på trådløst nett? og hvordan viser den dette på telefonens skjerm (i dag viser skjermen 3,5G ved siden av klokka, og da regner jeg med at den ikke er på WiFi…)? Er det noen ekstra kostnader bare ved å være på nettet (uten å laste noe ned)?

Håper veldig på svar fra noen som har forsøkt, kan og tar seg tid:)

Lenke til kommentar
1. Nettradio: Når jeg hører på nettradio, ruller det noe kostnad da? (betyr dette noen nedlastning eller annet kostnadsdrivende?)

Ikkje om du bruker WiFi/WLAN eller har fri databruk.

2. Åpne programmer: Jeg har tidligere hatt en HTC med WM, og der blir programmene liggende åpne selv om de er lukket… er det slik også med denne nye telefonen min? i så fall: finnes det noen måte å se alt åpent på fra startbildet, og å lukke alt i en operasjon?

På startsida vil det vera eit symbol ved alle ikonane for program som er i bruk. Valg->Vis åpne programmer, trykk på ikonet til valet "avslutt" kjem opp.

8. WiFi: hvordan trykker jeg for å få den til å gå på trådløst nett? og hvordan viser den dette på telefonens skjerm (i dag viser skjermen 3,5G ved siden av klokka, og da regner jeg med at den ikke er på WiFi…)? Er det noen ekstra kostnader bare ved å være på nettet (uten å laste noe ned)?

Det kjem vel opp eit spørsmål om tilkopling når du startar eit program som skal ha tilgang på internett. Det å "vera på nett" vil stort sett innebera å lasta ned eit eller anna. Det kostar ikkje noko å søkja etter WiFi/3G etc-signal. Du kan ha både WiFi og 3.5G tilgjengeleg samstundes på telefonen.

Lenke til kommentar
@ Stig-Arne:

Takk for korreksjonen! Rett skal være rett :)

Er iallefall den konklusjonen jeg har kommet frem til etter jeg har sjekket egne reninger og lest om a-gps på nettet.

Rett skal være rett ja. Og har vi ikke diskutert dette tidligere?

Last inn kart på forhånd (Og ikke last ned kart på dyre utelandske roaming priser) så koster det ikke noe, selve navigeringen må man betale lisens for, kommer som regel med en gratis periode på 3 månder. A-GPS koster noen øre, men ville slått av dette i utlandet også, da det er ran og bruke datatrafikk i utlandet.

A-GPS bruker ikke ett rødt øre, da det bruker GSM nettet, altså mobilmastene rundt deg. Er ingen pakkedata som blir sendt ved bruk av A-GPS

Det er feil. Det brukes litt datatrafikk, men det er ikke snakk om mange øre.

Kilde: Nokia

Are there any extra costs for using A-GPS?

You pay your service provider for data transferred over the cellular network. Please keep in mind that the charges might be higher while roaming.

Lenke til kommentar
@ Stig-Arne:

Takk for korreksjonen! Rett skal være rett :)

Er iallefall den konklusjonen jeg har kommet frem til etter jeg har sjekket egne reninger og lest om a-gps på nettet.

Rett skal være rett ja. Og har vi ikke diskutert dette tidligere?

Last inn kart på forhånd (Og ikke last ned kart på dyre utelandske roaming priser) så koster det ikke noe, selve navigeringen må man betale lisens for, kommer som regel med en gratis periode på 3 månder. A-GPS koster noen øre, men ville slått av dette i utlandet også, da det er ran og bruke datatrafikk i utlandet.

A-GPS bruker ikke ett rødt øre, da det bruker GSM nettet, altså mobilmastene rundt deg. Er ingen pakkedata som blir sendt ved bruk av A-GPS

Det er feil. Det brukes litt datatrafikk, men det er ikke snakk om mange øre.

Kilde: Nokia

Are there any extra costs for using A-GPS?

You pay your service provider for data transferred over the cellular network. Please keep in mind that the charges might be higher while roaming.

Diskutert ja, men sier meg på ingen måte enig. Da det ikke registreres overhode noen datatrafikk ved bruk av A-GPS. Så hvordan noen kan påstå at det koster noe da vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Min registerer værtfall litt datatrafikk, og klarer ikke finne noen sikrere kilde enn de som lager telefonene. :)

Ta med telefonen på bilferie i utlandet i et par uker, så tror jeg du legger merke til selv den lille trafikken A-GPS bruker på regninga.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
Er det sant at black edition har kommet til Norge nå?

Har ikke fått black her jeg jobber, men jeg tenkte og bestille meg black housing fra ebay ;)

Edit: Er en oppfølger til 5800 er på vei også, 5530, skal en del av samme specsa som 5800, men sikkert uten ting som f.eks WLAN. Den skal være en litt mindre i størelsen, og billigere enn 5800, men dukker ikke opp før i september :)

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Hva er så spesiellt med Black Edition? Fargen på telefonen?

Eller har den andre funksjoner?

Heter den også ExpressMusic, slik som min gjør? Min er svart, med en rød stripe langs kantene.

Er det så viktig å slippe denne røde stripen? Jeg synes den er fin. :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Er det sant at black edition har kommet til Norge nå?

Tvilsomt... Har ikkje sett den i norske nettbutikka. Er heller ikkje mulig å kjøpe den gjennom nokia.no. Der er berre rød og blå. Har hørt den er forbehold "comes with music", men ser at den er til salgs som vanlig telefon uten abb. både i england og finland.

Ventar spent på om den svarte kjem til Norge snart, så om noken har meir info om dette please speak up! :)

Lenke til kommentar
Muttern masa noe om at det hadde kommet en eller annen reklame som viste telefonen jeg ønska meg i svart og om jeg helst ville ha den i svart i stedet for blått eller rødt :p

Bildet av den svarte har feilaktig blitt brukt i reklameaviser i fleire måneder. Like irriterande kvar gang eg ser det..

Og det spesielle med den er vel at den faktisk er SVART med ei grå stripe i motsetning til den raude og den blå der dekselet er rødsvart og blåsvart..

Lenke til kommentar
Diskutert ja, men sier meg på ingen måte enig. Da det ikke registreres overhode noen datatrafikk ved bruk av A-GPS. Så hvordan noen kan påstå at det koster noe da vet ikke jeg.

Datatrafikk sendes. Hvorfor tror du ellers det er et valg for 'Lokaliseringserver' på telefonen din? Blir vanskelig å kontakte en server uten å generere trafikk.

Lenke til kommentar

Jeg har altid vært rimlig sikker på at det er en liten kostnad for å ha a-gps tilkoblet, men skepsisen til Stig-Arne har værtfall smittet litt over, og etter og ha lest litt rundt hvordan denne teknologien virker vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro lengere. Men jeg står fortsatt på mitt at det koster litt (jeg mener, hvordan kan jeg tro noe annet når Nokia selv sier det :p) Men er ikke telefonen mer eller mindre koblet til en basestasjon, og får noe informasjon fra den, uavhengig av om a-gps er i bruk eller ikke?

Edit: Og, kan dette variere fra mobilnett til mobilnett/operatør til operatør?

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
Jeg har altid vært rimlig sikker på at det er en liten kostnad for å ha a-gps tilkoblet, men skepsisen til Stig-Arne har værtfall smittet litt over, og etter og ha lest litt rundt hvordan denne teknologien virker vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro lengere. Men jeg står fortsatt på mitt at det koster litt (jeg mener, hvordan kan jeg tro noe annet når Nokia selv sier det :p) Men er ikke telefonen mer eller mindre koblet til en basestasjon, og får noe informasjon fra den, uavhengig av om a-gps er i bruk eller ikke?

Edit: Og, kan dette variere fra mobilnett til mobilnett/operatør til operatør?

Nettopp, en telefon er hele tiden koblet til basestasjoner, og ved hjelp av 3 stasjoner kan en telefon lokaliseres hvor den befinner seg, og slik jeg har sett for meg så er det dette a-gps bruke for å grovkalkulere posisjonen og hjelpe gps enheten å få fix.

Men leser nå på wikipedia at, a-gps kan bruke flere forskjellige metoder, deriblandt ved å kontakte en assistanse server som hjelper for å posisjonere deg.

men den andre metoden er som jeg nevnte over at telefonen kan ved hjelp av basestasjonene peile deg inn for å hjelpe gps`en.

Så det vil altså si at man kan oppleve begge deler. Å tydeligvis har jeg opplevd sistnevnte

Så da kan man konkludere med at a-gps kan koste noen øre, men om man nekter telefonen å koble til ved oppstart av gps programmet, og dermed brukes sistnevnte metode.

Min teori iallefall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...