Fotoentusiasten Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 det viktigste for meg nå er at mobilen er kjøpt og den er på vei,endelig blitt registrert hos posten i finland. nå må vi sikkert regne med lenger tid pga jul og fortolling, men siden jeg bor i oslo så drar jeg heller direkte til fortollingsterminalen her på alnabru enn å vente at evt. brev kommer til meg og tilbake til dem. gjorde det for et par år tilbake og det gikk uten problem. nå gleder jeg meg..har ikke gjort det siden jeg kjøpte iphone for over 1 år siden.for en geek hehe Nå ser jeg den er registrert hos meg og. Brev hjem? Kan vel ikke tenke meg vi må skrive under på noe papirer før vi kan få tlf? Kan vel ikke være så tungvint? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 det viktigste for meg nå er at mobilen er kjøpt og den er på vei,endelig blitt registrert hos posten i finland. nå må vi sikkert regne med lenger tid pga jul og fortolling, men siden jeg bor i oslo så drar jeg heller direkte til fortollingsterminalen her på alnabru enn å vente at evt. brev kommer til meg og tilbake til dem. gjorde det for et par år tilbake og det gikk uten problem. nå gleder jeg meg..har ikke gjort det siden jeg kjøpte iphone for over 1 år siden.for en geek hehe Nå ser jeg den er registrert hos meg og. Brev hjem? Kan vel ikke tenke meg vi må skrive under på noe papirer før vi kan få tlf? Kan vel ikke være så tungvint? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Hva var du enig i? Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 det viktigste for meg nå er at mobilen er kjøpt og den er på vei,endelig blitt registrert hos posten i finland. nå må vi sikkert regne med lenger tid pga jul og fortolling, men siden jeg bor i oslo så drar jeg heller direkte til fortollingsterminalen her på alnabru enn å vente at evt. brev kommer til meg og tilbake til dem. gjorde det for et par år tilbake og det gikk uten problem. nå gleder jeg meg..har ikke gjort det siden jeg kjøpte iphone for over 1 år siden.for en geek hehe Nå ser jeg den er registrert hos meg og. Brev hjem? Kan vel ikke tenke meg vi må skrive under på noe papirer før vi kan få tlf? Kan vel ikke være så tungvint? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Hva var du enig i? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Lenke til kommentar
osCie Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 men som han sier at det er behandlinga som kan ta tid. glemte at sist så var ikke alt info på pakken, og derfor kunne jeg stikke innom eller svare på brev så nå kommer den rett i postkontoret.. men du kan være sikkert på at jeg skal begynne å ringe rundt hvis jeg ser den ligge stille på et sted for mange dager.. Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) det viktigste for meg nå er at mobilen er kjøpt og den er på vei,endelig blitt registrert hos posten i finland. nå må vi sikkert regne med lenger tid pga jul og fortolling, men siden jeg bor i oslo så drar jeg heller direkte til fortollingsterminalen her på alnabru enn å vente at evt. brev kommer til meg og tilbake til dem. gjorde det for et par år tilbake og det gikk uten problem. nå gleder jeg meg..har ikke gjort det siden jeg kjøpte iphone for over 1 år siden.for en geek hehe Nå ser jeg den er registrert hos meg og. Brev hjem? Kan vel ikke tenke meg vi må skrive under på noe papirer før vi kan få tlf? Kan vel ikke være så tungvint? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Hva var du enig i? Regner vel med at vi bare må betale mva når vi henter pakka? Pjuhh ja det er godt det ikke bare er jeg som tror det Endret 10. desember 2008 av geirbergmann Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 men som han sier at det er behandlinga som kan ta tid. glemte at sist så var ikke alt info på pakken, og derfor kunne jeg stikke innom eller svare på brev så nå kommer den rett i postkontoret.. men du kan være sikkert på at jeg skal begynne å ringe rundt hvis jeg ser den ligge stille på et sted for mange dager.. Det er viktig at de har sendt med rette dokumenter med pakkene ja. Det har du helt rett i! Har de ikke det blir det masse styr med brev/mailer/telefoner. Men jeg regner med at det følger med en følge seddel som det er oppgitt priser osv på! Virket som han jeg snakket med hadde litt peil på dette i alle fall! Lenke til kommentar
lunas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Om man aldrig har mottatt tollpliktige/mvapliktige sendinger fra utlandet før er det mye mulig at man først mottar et brev fra Posten hvor de ber om fullmakt til å foreta fortollingen! Tror nok heller ikke det er så enkelt å ta turen til Alnabru for å ordne ting selv heller. Husk at mye av det som kommer med fly fortolles på Gardermoen. Er nok bare å smøre seg med de tre T'ene;) Hehe Når det gjelder verdien så vil jo stå utenpå pakken. Om tolleren skulle tvile på dette har han mulighet til å åpne pakken å skjekke det som ligger inni. Tviler han fortsatt på at verdien er riktig. Kan han innhente videre dokumentaskjon fra deg bankutskrift eller kvitering osv.. Lite trolig at det er tilfellet om det står 316 EUR på utsiden og at det er en mobiltelefon;) Endret 10. desember 2008 av lunas Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Om man aldrig har mottatt tollpliktige/mvapliktige sendinger fra utlandet før er det mye mulig at man først mottar et brev fra Posten hvor de ber om fullmakt til å foreta fortollingen! Tror nok heller ikke det er så enkelt å ta turen til Alnabru for å ordne ting selv heller. Husk at mye av det som kommer med fly fortolles på Gardermoen. Er nok bare å smøre seg med de tre T'ene;) Hehe Jeg måtte betale mva på en vare på posten for et halvårs tid siden. Har aldri gjort det tidligere. Trengte ikke skrive under på noen papirer... Tror jeg skal ringe Posten i morgen og forhøre meg litt Lenke til kommentar
osCie Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 @lunas ja det stemmer at det meste bir gjort på gardemoen, men kom kanskje ikke riktig frem i det jeg skrev med gjald at alt infor ikke var påført , så den ble sendt videre til omlastningsterminalen i alna. der har de også en avdeling for fortolling. og jeg fikk spesifikk muligheten til å dra dit. ellers ja, har også vært bort i fullmakt for forenklet fortolling for noen år tilbake og har fortollet ting selv på tvinn men selvfølgelig de under 1000kr. som du sier så er det tålmodighet det gjelder her, selv om det er lettere sagt enn gjort heheh Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Om man aldrig har mottatt tollpliktige/mvapliktige sendinger fra utlandet før er det mye mulig at man først mottar et brev fra Posten hvor de ber om fullmakt til å foreta fortollingen! Tror nok heller ikke det er så enkelt å ta turen til Alnabru for å ordne ting selv heller. Husk at mye av det som kommer med fly fortolles på Gardermoen. Er nok bare å smøre seg med de tre T'ene;) Hehe Jeg måtte betale mva på en vare på posten for et halvårs tid siden. Har aldri gjort det tidligere. Trengte ikke skrive under på noen papirer... Tror jeg skal ringe Posten i morgen og forhøre meg litt Jeg har snakket med posten i dag. I det du henter ut pakken og betaler oppkravet bekrefter du samtidig fortolling å kan begynne å bruke varen :-) Står også på posten.no Posten beregner avgiftsgrunnlaget for din sending direkte ved ankomst fra utlandet. Dernest videresendes sendingen så snart som mulig til ditt lokale utleveringskontor. Du gir Posten fortollingsfullmakt i det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak av denne. Lenke til kommentar
lunas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er du sikker på at ikke det bare gjelder forenklet fortolling, altså under 1000kr? Mente på at når det gjelder ordinær fortolling gjelder litt andre regler. Da dette kan dreie seg om forskjellige tollsatser osv... Lenke til kommentar
lunas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Edit;) Er bare jeg som er litt dårlig oppdattert;) Sakset fra Posten som du sier;) Ordinær fortolling Sendinger med vareverdi over 1000 kroner, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles på vanlig måte, dvs. via Tollvesenets elektroniske system TVINN. Posten beregner avgiftsgrunnlaget for din sending direkte ved ankomst fra utlandet. Dernest videresendes sendingen så snart som mulig til ditt lokale utleveringskontor. Du gir Posten fortollingsfullmakt i det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak av denne. Endret 10. desember 2008 av lunas Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Så konklusjonen er altså at vi betaler mva når vi henter tlf og godkjenner da også fortollingen? Klar-ferdig-bruk? Lenke til kommentar
lunas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Meget observert Geir;) Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Meget observert Geir;) takk takk Lenke til kommentar
osCie Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ifølge dette pdf for frister for sendinger fra finland ligger vi godt innenfor fristen for pakker som skal frem til jul. fristen er 16 des. for international parcel. http://www.itella.fi/joulu/liitteet/Aikata..._eng_171007.pdf Lenke til kommentar
Travellingman Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Har skummet gjennom denne tråden nå,men har dere noe info om GPS`en på denne telefonen? Er kart installert på telefonen?Slik att det er bare og kjøre i vei uten noe nedlastning og styr? Lenke til kommentar
osCie Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 ut ifra hva jeg har lest på diverse reviews er at det er nokia maps, og en prøveperiode på 3mnd. de siste har jeg riktignok lest bare et sted, så jeg vet ikke om det stemmer det med prøveperiode, men utifra hvordan det er på de andre nokia mobilene som har kommet ut med gps i det siste, så virker det som om det er kun en prøveperiode på 3mnd og ellers må man betale. men det skal gå ann å installere/kjøpe andre programer isteden Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Her skjer det visst ting 10.12.08 04.11 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE 11.12.08 01.50 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE 11.12.08 00.42 ANKOMMET TIL EKSPORTBEHANDLING 9999 INGEN NY POSTADRESSE 10.12.08 21.21 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE Lenke til kommentar
osCie Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 ja samma her. men på den finske siden står det at min(våre) ble sendt 1.41 lokal tid.. de kommer sikkert fort til selve terminalen, spørsmålet er tollbehandlingen hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå