Weezel Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 3,0ns på 9500 Pro? Hvilket merke er det? Der var du heldig... Sapphire.. Var nok heldig med rammen, ja, men jeg ville heller hatt 3,3 ns ram, og en core som gikk litt høyere.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Hva skulle du med 3,3ns RAM egentlig? Den er jo treigere... Den kan jo bare kjøre 300MHz, mens den du har kan takle 333MHz... Lenke til kommentar
Weezel Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg mente at om jeg kunne velge ville jeg valgt et kort med en core som kunne klokkes høyere (selv om man ikke kan se det før man prøver) enn et med 3,0 ns ram... HAdde jeg klart 320/300 ville det nok været høyere ytelse enn 281/330 Lenke til kommentar
Stein E Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kort: Connect3d Radeon 9500 (np) med 9700 pcd (rødt kort). moddet til 9800 vha. Wizzards drivere. Kortet har 3,3ns minne. 1. Det blir sagt at du må hardware moddet kortet her, og det stemmer ikke.. Vha. Wizzards drivere kan man soft-modde kortet til 9800 (så sant man har et modbart kort, dvs rødt 9500np) 2. Maks-grensen på minne (3,3ns = 303Mhz) stemmer ikke for min del i hvert fall. Her må det finnes unntak. Jeg kan kjøre kortet mitt på 315/320, mao 17Mhz over "maks"-grensen. Dette er nå i hvert fall den konklusjonen jeg har kommet til. Av instillinger har jeg låst AGP hastigheten til standard, og egentlig ingen andre spesielle forandringer. Håper dette hjelper til å belyse temaet litt i hvert fall, kommer også til å poste nye resultater i morgen eller fredag, ettersom jeg får ny kjøling i morgen. Regner med noe bedre ytelse i hvert fall. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Jeg har et hercules 9700 non pro med kjøleribber over rambrikkene, hvordan skal jeg finne ut hvilken ram jeg har? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hmmm... Fordi på produsentene sine sider, minne produsentene, står det at de kan maks gå det som har blitt sagt her. Kanskje en av merkene kan overklokkes en god del uten at noe skjer. Ja, man kan softmodde eller hardmodde. Forskjellen er at med softmod så må man alltid skru på mod'en, med et program eller noe (som kan gjøres i oppstart). Med hardmod, så er selve kortet modda. Jeg har 3,3ns Infineon RAM, og dette kan ikke gå over 303, kan ikke gå over 297 en gang, uten å klikke. For å spille spill eller noe annet, så må jeg sette ting ned litt til får at det skal bli stabilt. Av dere som har 9500 med 3,3ns RAM, hvilket merke RAM har dere?? Og det høres ut som dere klarer å overklokke til ca. 320MHz... Men de prøvene jeg har lest, med Infineon 3,3ns RAM, så har de ikke klart å få det over 300MHz uten at det gikk i dass. Hvilket program bruker dere for a skjekke hva hastigheten er? Kan hende at det programmet dere bruker ikke er til å stole på. Mellom soft-mod og hard-mod, så er det bare at med soft-moden så må du gjøre den om igjen hver gang det kommer en ny driver. Med hard-moden så har du gjort det og trenger aldri tenke på det igjen, og den er enklere enn folk trodde, du trenger ikke sveise lenger. Det skal ikke bli noen forskjell på ytelsen. Men siden alle de store overklokking nettsidene sier at de ikke kunne ta minne over 300MHz, så lurer jeg på hvilket merke minne dere har. De nettsidene hadde Infineon 3,3ns tror jeg. Kjøleribber på minnebrikkene? På ATI kortet? Ja... kan du ikke bare ta de av og skjekke kjapt da? Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 SteinE: TAKK! kortet mitt er et Sapphire(eller Ati?) Radeon 9500np med gammel layout! Grunnen til at jeg ikke er sikker på om det er produsert av ati eller sapphire er som følger: Jeg kjøpte kortet på pcUtstyr.no, på tilbud for en stund siden. det fulgte med en sapphirecd med drivere. men seinere sa noen at det var et ati kort med feil driver cd de solgte der. Det er HET sikkert infeon 3.3ns RAM! 128MB Hvorfor er det merkelig med 3.3ns RAM på 9500? rød farge på kortet viss det hjelper. Både rivatuner og Rage3D Tweak sier 317mHz. det er helt stabilt ialle spill og 3dmark. jeg har kjørt gjennom 3dmark2001 uten feil med 321mHz også. men det ble "rare figurer" i 3dmark03 det med 3.3ns tror jeg bare er en veiledning for hvor høyt minnet er garantert å gå. ikke en maksgrense. Jeg skal ta screenshots, og prøve å ta bilde av kortet når jeg kommer hjem (hviss jeg får itaki digitalkamera) kortet er sw-moddet til 9800. ikke rørt kortet fysisk. altså er det enabla 8pipelines og 256bit buss Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 OK... Har du satt opp Volten på AGP? Det står på produsentene sine sider at MAKS er 300MHz på Infineon 3,3ns minnebrikken. Og alle de andre minnebrikkene ser ut til ikke å klare å nå maksgrensen sin, sånn som 2,86ns minnebrikkene på Pro kortene, som skal kunne gå maks 350MHz, men jeg har ikke sett noen som har klart å få kortet sitt opp i høyere enn 340MHz stabilt. Hvis du skriver opp serial nummer og part nummer fra kortet ditt, så kan vi finne ut hva det er, om det er ATI eller Sapphire. Det er ikke "rart" med 3,3ns minne på 9500 kortene, siden tidligere versjoner hadde all slags mulig minnebrikker. Det finnes t.o.m. 9500 kort som har 2,86ns minne. Det er fordi ATI ikke hadde ferdiggjort 9500 PCB designet, og derfor gav de ut underklokka 9700'er i steden for. De diverse produsentene brukte all slags varianter av RAM på 9500 kortene, derfor er 9500 kortet litt av et mysterium, siden alle har forskjellig minne og PCB. Jeg har 9700 med 3,3ns minne, og den klarer rett og slett ikke noe høyere enn 297 uten å gå helt amok. Kanskje det er pga BIOSen min. Jeg skal flashe BIOSen min i kveld, til den BIOSen kortet mitt egentlig skal ha (PowerColor trodde de var kule og flasha kortet mitt med et 9700Pro BIOS...) og etter det kan jeg overklokke det, da kan man se om jeg kan få minne over 300MHz... Så da har du softmodda for å få det opp i den hastigheten. Lurer på om det er bare mulig å få det til med softmodden og ikke hardmodden. Men... jeg lurer fremdeles på hvorvidt det er til å stole på de programmene som sier hvor fort minne går. Hva slags forskjell i ytelse ser du mellom vanlig hastighet på minne og 317 på minne? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Har funnet ut fra andre forum at det kan være BIOSen, dvs. minne stillingene i BIOS, som gjør at man kan overklokke denne minna til 317MHz som dere får. Det betyr at jeg må bytte BIOSen min... Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Her er allt som står på minnet mitt: Infeon DDR SGRAM HYB250128323SC-3,3 A 0228 SUU30806 (kan hende det er noe skrivefeil der, dat var ikke så veldig lyst inni maskina) screenshots er vel unødvendig, da det uansett er lett å jukse på.. jeg kommer til 317 både i RivaTuner og Rage3dTweak, så det er nok ikke noe galt med programmet jeg bruker. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Veldig pussig. Jeg installerte 275/270 BIOS på 9700 3,3ns kortet mitt og de samme feilene skjedde som før, dvs. PC låser seg tilfeldig i CS. Da er du rett og slett heldig, fordi de fleste med Infineon 3,3ns på kortet får det ikke over 300MHz uten at masse rare ting skjer. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Når det står hvor mange ns en RAM-brikke har så står det gjerne "typical" bak. Det betyr at flertallet av minnebrikkene ikke skal vere dårligere enn denne typical-verdien. Mange av dem er faktisk noe bedre. 1000/ns +/- 5% er kanskje mer riktig å si Vanligvis ikke noe særlig på minus siden av den hastigheten du beregner. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Ja, men jeg skjekka gjennom spesifikasjonsdokumentene til disse RAM brikkene, og da står det ikke noe "typical". Da står det MAX xxxMHz... 1000/3,3ns = 300MHz. +/- 5% er da 285-315MHz. Da ville dette vært det samme som 3,2ns... siden det klarer MAX 312,5MHz. 3,3ns minne kan enkelt kjøre 285MHz, det er beregnet til å kjøre MAX 300MHz, så da skal 285MHz gå greit, så at du påstår at det kan attpåtil klare 5% mer er litt Da skulle det kanskje også bare klare 285MHz MAX da... Og hvorfor sier de ikke at det er 3,2ns da? Hvor mange ns det er sier hvor lang tid minne venter til å sende neste signal. Hvis man klokker 3,3ns minne til 315MHz, da har man altså 315.000.000 "cycles" per sekund. Når det er 3,3ns, da venter det 3,3ns før hver neste cycle begynner. Da prøver man altså å skyve inn mer cycles per sekund enn det er egentlig mulig. Dette kunne forandres med forskjellig timing i BIOSen, men da setter man jo egentlig 3,3ns minne ned til 3,2ns eller noe sånt. Nå har jeg surret rundt og rundt her, nå ble jeg forvirret selv, haha. Men det står ikke noe "typical" i spesifikasjonene til de minne brikkene. Det står MAX 300MHz for 3,3ns minne, osv... Eneste måten å overklokke minne over denne grensen er å forandre minne timingen via BIOS på skjermkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå