Gå til innhold

Heavy metal - Djevelens verk?

Anbefalte innlegg

Finnes også en drøss med andre metalband (black metal, death metal, viking metal, power metal, speed metal etc.) med tydelige referanser til klassisk musikk. Den der holder ikke rett og slett.

I tilegg finnes det kristne band med kristne tekster innenfor de fleste metal sjangrene. Noen som f. eks. har hørt Mortification?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes også en drøss med andre metalband (black metal, death metal, viking metal, power metal, speed metal etc.) med tydelige referanser til klassisk musikk. Den der holder ikke rett og slett.

I tilegg finnes det kristne band med kristne tekster innenfor de fleste metal sjangrene. Noen som f. eks. har hørt Mortification?

Ja

Lenke til kommentar
Ironi kanskje? Men det er kanskje ikke så lett å forstå når du har reduserte sosiale antenner.

Sier han som flyr i flint av den ironiske overskriften min. :)

Synes du bare lager nye tråder og unnlater å følge opp de andre jeg, Bellicus.

Ja, det er en lei uvane.

Men on-topic: En studie på mus har vist at mus som blir utsatt for klassisk musikk og mus som blir utsatt for heavy metall har helt annerledes oppførsel. Utgangspunktet i undersøkelsen var å finne ut om musene klarte å komme seg gjennom labyrinter raskere eller tregere enn vanligvis, og mozart-musene kom seg raskere gjennom labyrinten. Men det overraskende i undersøkelsen var at studenten bare måtte avbryte forsøket, for heavy metal musene begynte å drepe hverandre.

Alle vet da at metal kanskje er den musikksjangeren som har mest til felles med klassisk musikk. Yngwie Malmsteen hadde da barokktemaer i låtene for over 20 år siden. Rhapsody (italiensk powermetall) er jo nærmest klassisk musikk.

Really. Det er enorm forskjell på band. Det der er bare en enkelt undersjanger som "ligner" på klassisk musikk. BM, Doom, death osv. er som regel såpass minimalistisk at det er ALT annet enn klassisk. Det er jo ikke rart at du nevner Rhapsody, de solgte jo sjela si ved å ansette et helt orkester.

Har du i det hele tatt hørt om band som Emperor, Dimmu Borgir, Satyricon og Windir? Ikke akkurat ukjente black metalband som flittig har benyttet seg av symfoniske elementer. Og det er mange andre lignende band som driver med de samme greiene.

Dødsmetall trenger heller ikke være minimalistisk da det finnes mange undersjangre her. Gøteborgmetal f.eks.

Nei, men dette er i såfall den siste, endelige spikeren i kista for metalkritikerne.

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt hørt om band som Emperor, Dimmu Borgir, Satyricon og Windir? Ikke akkurat ukjente black metalband som flittig har benyttet seg av symfoniske elementer. Og det er mange andre lignende band som driver med de samme greiene.

Dødsmetall trenger heller ikke være minimalistisk da det finnes mange undersjangre her. Gøteborgmetal f.eks.

Nei du har helt rett i at de ikke er ukjente. Ikke akkurat dyptpløyende black metal.

Dessuten er ikke akkurat symfoniske band i overvekt. www.metal-archives.com og et enkelt søk på sjanger bekrefter dette. Så klart finnes det felestrykende, sofistikerte band, men de er et fåtall.

Siden BM-scenen formelt sett hater alt som er mainstream og uortodoks av prinsipp, er jo både Dimmu Borgir og Emperor post-1994 fortapte band.

Dermed vil jeg si at metal-sjangeren som helhet ikke kan være tilnærmet klassisk, da de bare _LÅNER_ klassiske elementer. De er en bastard skapt fra punk og hardrock. Kirkekor derimot, er mye mer likt klassiske musikkstiler.

Lenke til kommentar

Nei du har helt rett i at de ikke er ukjente. Ikke akkurat dyptpløyende black metal.

Dessuten er ikke akkurat symfoniske band i overvekt. www.metal-archives.com og et enkelt søk på sjanger bekrefter dette. Så klart finnes det felestrykende, sofistikerte band, men de er et fåtall.

Siden BM-scenen formelt sett hater alt som er mainstream og uortodoks av prinsipp, er jo både Dimmu Borgir og Emperor post-1994 fortapte band.

Dermed vil jeg si at metal-sjangeren som helhet ikke kan være tilnærmet klassisk, da de bare _LÅNER_ klassiske elementer. De er en bastard skapt fra punk og hardrock. Kirkekor derimot, er mye mer likt klassiske musikkstiler.

Kirkekor ER jo blant de klassiske musikkstiler hvis du tenker på de typiske flerstemte korene som synger Kyrie Eleison etc.. Disse ble skrevet av Palestrina på 1500-tallet. Gospel derimot har fint lite med klassisk musikk å gjøre.

Selvfølgelig finnes det mange mer punk-baserte black metalband. Men det er ikke disse jeg her snakker om.

Melodiføringen (som oftest utelukkende molltonearter) mange black metalband fører er ofte ikke ulikt melodilinjer i komposisjonene til blant annet Bach.

Satanic Warmaster er jo nekro så det holder, men likefullt svært melodiøst om man hører etter.

Taake har en masse folkemelodier i låtene sine (folkemelodier har igjen hentet inspirasjon fra klassisk).

Mannen bak Sorgsvart har selv sagt at han har funnet desidert mest inspirasjon i klassisk musikk.

Lenke til kommentar
Nei, men dette er i såfall den siste, endelige spikeren i kista for metalkritikerne.

De var vell ganske populære på 90 tallet (kan hende de er det fortsatt - bare jeg som har endret musikksmak) Det var ganske så tung deathmetal, men med kristne tekster og kristne musikere.

During the early 1990s, according to The Metal Observer, Mortification "belonged to the elite of the death metal movement,"
Endret av cyclo
Lenke til kommentar

De var vell ganske populære på 90 tallet (kan hende de er det fortsatt - bare jeg som har endret musikksmak) Det var ganske så tung deathmetal, men med kristne tekster og kristne musikere.

During the early 1990s, according to The Metal Observer, Mortification "belonged to the elite of the death metal movement,"

Ja vi har jo også Extol som også har kjørt på med brutale riff og kristne tekster. Ikke helt min greie det bandet der da musikken ble litt for progressiv og sær for min smak.

Ellers har vi jo også Antestor - kristen black metal. Lenge siden jeg har hørt på det, men mener å huske det ikke var så verst.

Lenke til kommentar

:rofl: skjønner ikke at det er mulig, skulle gjerne sett noen av disse tekstene eller videoene (hvis de har laget det)...

Lenke til kommentar

So what?

Det er jo som regel musikken som er viktig.

Enn slike tekster da:

Auschwitz, the meaning of pain

The way that I want you to die

Slow death, immense decay

Showers that cleanse you of your life

Forced in and now you run

Stripped of your life's worth

Human mice for the Angel of Death

Four hundred thousand more to die!

Angel of Death!

Monarch to the kingdom of the dead

Sadistic, surgeon of demise

Sadist of the noblest blood

Destroying, without mercy

To benefit the Aryan race

Surgery, with no anesthesia

Fell the knife pierce you intensely

Inferior, no use to mankind

Strapped down screaming out to die!

They think they know who I am

All they know is I love to kill

Face down, dead on the ground

Find me before another is found

I come alive in the darkness

Left murdered and nameless

Dead unburied and rotten

Half eaten by insects

She was so beautiful

I had to kill her

Tied her up

Taped her mouth shut

Couldn't scream

Raped violently

Rope tight, around her throat

Her body twitches

as she chokes

Strangulation caused her death

just like all the others

Raped before and after death

stripped, naked, tortured

They're all dead, they're all

Dead

They're all dead, by strangulation

Dead unburied and rotten

Half eaten by insects

It Felt so good to kill

I took their lives away

7 dead, lying rotten

Unburied victims

their naked body putrefy

Strangulation caused her death

Just like all the others

Raped before and after death

Stripped, naked, tortured

They're all dead, they're all dead

They're all dead, by strangulation

Dead unburied and rotten

Half eaten by insects

They think they know who I am

All they know is I love to kill

Face down, dead on the ground

Find me before another is found

osv.

Det er da ikke noe bedre tekster enn kristne svartmetalltekster? (:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angel of Death er å betrakte mer som en "dokumentar" enn en forherligelse, men folk tar alltid det i verste betydning hvis de kan.

Det enkle er ofte det enkleste. Dette gjelder også her. Det mer komplekse er ofte sannheten.

For min egen del så er det ord del ing som får meg til å ville drepe...

Lenke til kommentar

mod. anm:

Denne posten er svar på en post som har blitt slettet da den gikk rimelig off-topic.

Jeg synes det er helt latterlig å skylde på det. Jeg selv mener at disse har vært mer våkne enn de fleste av oss, jeg er enig i mange av synspunktene de har men selvfølgelig kunne de håndtert det på en annen måte. Uten å ville tråkke på noen tær har jeg ikke noen andre synspunkter for de som døde under disse hendelsene enn at jeg ikke bryr meg. Jeg hadde brydd meg hadde det vært min søster som ble drept under ett av angrepene selvfølgelig, og det viser hvor ekle og motbydlige vi mennesker er. Noe som jeg kan stole på de ville sagt seg enige med.

8-9 personer døde når Eric-Pekka gjorde det. Mange fler dør i afrika av grunner som kan lettere unngås. Gråter dere mer fordi det er lettere å forestille seg at dere kunne vært i den situasjonen? Fordi det er lettere å forestille seg at det var din søster/bror/datter/sønn som ble skutt? Fordi dere er bortskjemte drittunger som bare bryr seg når noen med "like mye verdi" dør?

Vi er bortskjemte, vi er mennesker og vil alltid være det.

Humanity is overrated.

Å skylde på musikken til disse guttene er totalt LAME. Skyld heller på dere selv, for hva dere er og hvordan dere er, det er nettop derfor dette skjedde.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Det finnes mange mennesker som er lett påvirkelig, men en kan ikke skylde på noe så banalt som hvilken musikk de hørte på, eller hvilke dataspill de spiller.

Noen får impulser som fører til at de gjør forferdelige ting, og dette har skjedd utallige ganger gjennom historien. Skolemassakrene kan nesten regnes som et utfall av samfunnets påvirkning og de involvertes sosiale liv.

Uansett så er poenget at menneskers atferd er mer komplisert enn at en kan utelukkende skylde på ting en ikke liker selv. (på en sidenotis så er det ganske ålreit at han dusten Jack Thompson har mistet advokatbevilgningen sin)

I likhet med mange andre her hører jeg på masse metal av assortert sjanger, og i likhet med alle andre her, har jeg aldri drept noen på grunn av det.

Synes det er uprofesjonelt å lage en analyse som er såpass grunn at den skylder på kulturelle fenomener som voldelige spill eller musikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...