Gå til innhold

Heavy metal - Djevelens verk?


Anbefalte innlegg

Hvis så er tilfelle skulle vel mange legges i jern ut i fra utvalget de leier film etter... :) Blir for dumt....

 

Nettopp.

 

Angående dette med intelligens; man kan, til en viss grad, trene seg opp til å få bedre resultat på IQ-tester. Men som flere nevner, har det ingenting å gjøre med at du blir smartere. Du blir bare mer dreven på å løse en spesiell type oppgaver, du begynner å se mønsteret, og du forstår hvordan oppgavene er bygget opp.

 

Dette med "Mozart-effekten", det har vel sikkert noe med at man blir mer avslappet og dermed klarer å konsentrere seg bedre. Jeg tviler sterkt på at musikken i seg selv kan øke intelligensen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaadaa... setter på CLEAN når jeg er blid og vil klemme mennesker.. og distortion når jeg får lyst å drepe. ganske logisk? er det ikke?

 

herregud. jeg hører på alt av metal.

fikk høre fra en "venn" her om dagen som klaga på meg fordi jeg var for mye positiv og at jeg var for snill.

 

ser apsolut ikke sammenhengen med masakre og METALL!!! UÆÆÆ

Lenke til kommentar

Det å ha en interesse for musikk, gjør at man i de fleste tilfeller lar musikken bli en del av personligheten. Man tar med seg imaget til den musikken man "representerer" hvor enn man går, og vi lar oss påvirke mer enn vi tror. Det kan påvirke måten vi snakker på, det kan påvirker følelseslivet og kan også påvirke andre interesser.

 

Selvsagt gjelder ikke dette alle, samtidig som det finnes flere måter å være interessert i musikk på.

 

I en periode i livet mitt hørte jeg mye på black metal, spilte i black metal band og gikk mye med svarte klær. Jeg hang med andre som delte samme interesser, og spilte konserter for mange andre metalfans. Sett bort fra at det finnes mange utpregede folk i disse miljøene, opplevde jeg de fleste som enormt hyggelige og avslappede mennesker. Det er nok sant at mange folk lar aggresjonen slippe ut gjennom metal, og at det for mange kan fungere som terapi mot korte lunter.

 

Jeg finner de personene jeg har møtt i miljø hvor Heavy Metal er greia, og ikke Black Metal, ganske annerledes. Her er spekteret større, og folkene mer varierte. Alt fra små kids til eldre rockere. Jeg har lenge levd med en stefar som var alkoholiker og spilte Guns'n'Roses o.l. dag inn og dag ut på full guffe, og har truffet flere andre eldre som sliter med alkohol eller dop hvor musikkinteressen hovedsaklig dreier seg om 80 talls heavy metal. Men spørsmålet i denne tråden er jo om musikken kan være med å trigge disse korte luntene.

 

Jeg har selv merket at jeg har blitt giret på å sloss, eller skape uro mens jeg lytter til metal. Når jeg skatet og skulle til og gjøre farlige stunts, giret jeg meg alltid opp på litt Lamb of God eller Sepultura. Så jeg kan være litt enig i at metal kan være med på å trigge agressivitet eller sinne. Men jeg vet at Muse eller Carpark North kunne gjort samme nytten, eller trance og techno og for den saks skyld. Husk at dette er individuelt, og noen girer seg sikkert opp på klassisk også. Musikk appellerer til følelser, og det blir opp til lytteren hvilke følelser musikken gir.

 

Jeg vil si at man skal være ganske langt nede, eller ha psykiske vansker dersom man går ut å tar livet av mennesker etter å ha blitt inspirert av hvilken som helst musikk. Og jeg lurer på hvilke reaksjoner media hadde hatt dersom politiet fant Shakira og Beyonce på winampen til en morder? Kanskje man hadde brukt det som årsak til selvmord?

 

I dette tilfellet i Finland gikk det jo frem at gjerningsmannen hadde stor interesse for columbine massakren, og dette m/ lignende saker har vist seg å være en gjenganger blant skolemassemordere. Jeg ville heller rettet lyset mot det i stedet for musikksmaken.

 

Man blir hva man spiser sier noen, og jeg tror man er hva man fyller hodet med også. Som det står så fint i Bibelen: Det man fyller hjertet med renner munnen over av. Dersom livet mitt fikk en dårlig retning, ville jeg søkt ting som appellerte til meg i den situasjonen jeg var i. Det kan være mange ting, men musikk ville absolutt ha vært med på å gi meg den identiteten jeg søkte etter. Kanskje det også hadde bidratt til at jeg ville grave meg dypere ned i både musikken og sinnstemning, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Til de kristne: Heavy metal er beelszbub i forkledning, klar til å sende barna til hælvete.

 

Til alle andre: Dere er istand til å tenke selv, så det er ikke nødvendig å forklare.

 

PS: en ex-svartmetallhue som er gått over til å bli kristen er for sviker å regne.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Kan man ikke være kristen å høre på svartmetall da? trur ikke gud setter regler på musikk? selvom tekstene i seg selv er kanskje litt i overkant innimellom men. det er fortsatt bare tekst

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_black_metal

 

 

hiv meg i en "kristen-camp" med "combaja" og blokkfløytespilling hver kveld etter andakt og kjøkkentjeneste. DA skal du få se masakre da...

 

Du vet at du bare gir trådstarter rett i sine spekulasjoner når du skriver slikt?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Hvorfor "måtte" vi starte Djevel-metall?

Relativt sett.

 

 

@2Balls, ja det kan hende du mener det, men mtp hva som virker å være favoritt sjangeren din, som har en slags trend for å hate kristne så må du skjønne at det kan tolkes på en annen måte.

 

Ja jeg er metalfan, nei jeg er ikke religiøs, men å si at man kommer til å "tilte" i en kristenleir, i en diskusjon hvor emnet nettopp er om metal gjør deg voldelig, er lite lurt.

Iallefall hvis du prøver å motbevise trådstarter.

Lenke til kommentar
Aftenposten skriver i dag om skolemassakren i Finland, og påpeker likheter mellom gjerningsmennene. Begge var tilsynelatende helt normale unge menn, som plutselig bestemte seg for å ta livet av en mengde uskyldige mennesker, for så å ta livet av seg selv. Aftenposten skriver også:snippeti snipp snipp

 

Tenk all grusomheten som blei gjort før heavy metalen kom på markedet i det heila tatt. Hitler og kumpanane etc. Må jo vær ompa og wagner som har skylda.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av kirkebrannene?!

 

Dagens sværtmetællere er faenmeg prinsippløse og evneveike puslinger. Mange av dem sitter der og tuter om det stolte Norge og at de skal vinne det tilbake, men ingen av dem tørr gjøre noe. Ikke det at jeg ønsker at kirker skal brenne ned, men faen da. Jeg er enig med Varg Vikernes på et punkt, nemlig hvis du ikke tør å stå for det du sier, så bør du holde kjeft.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Men on-topic: En studie på mus har vist at mus som blir utsatt for klassisk musikk og mus som blir utsatt for heavy metall har helt annerledes oppførsel. Utgangspunktet i undersøkelsen var å finne ut om musene klarte å komme seg gjennom labyrinter raskere eller tregere enn vanligvis, og mozart-musene kom seg raskere gjennom labyrinten. Men det overraskende i undersøkelsen var at studenten bare måtte avbryte forsøket, for heavy metal musene begynte å drepe hverandre.

 

Uten å ha lest hva denne unge "forskeren" konkluderte med, så er det i allefall ganske åpenbart at konklusjonen om at heavy metal i seg selv er grunnen til agresjonen har mange innlysende svakheter.

I hvilken grad har mus forutsetningene til å forstå noe som helst av heavy metal?

Om du hadde byttet ut heavy metal med lyden av betongdrilling blandet med løvebrøl tror jeg kanskje du hadde oppnådd samme effekten; svært stressede mus.

Se forøvrig her for noen punkter som peker på nettopp disse tingene og litt mer. Der trekkes det blandt annet frem dette med at man kanskje har det best med den musikken man foretrekker; 10 timer om dagen med "Se der danser bestefar" (vals) hadde kanskje drevet deg over kanten, 10 timer om dagen med "To the mountains" (Satyricon) hadde drevet bestemor over kanten.

 

Når det gjelder den bredere diskusjonen må man kanskje se litt på kausalitet; blir man aggressiv fordi man hører på heavy metal (eller det som i den aktuelle samtiden anses som "sint" musikk) eller hører man på heavy metal fordi man er aggressiv? Studier gjort i forhold til barn og voldelige videospill konkluderer med at barn med voldelige tendenser trekkes mot voldelige dataspill. (se f.eks. her)

 

Det vil alltid finnes avvikere som vil trekkes mot det ekstreme, men ikke glem at det som defineres som ekstremt i dag ikke vil være det i morgen. Rock and roll var i sin tid åpenbart djevelens musikk. Black metal er i dag en svært utbredt sjanger, (på grensa til "mainstream" vil nok en del si etter at band som Dimmu Borgir har inntatt pop-bastioner som VG lista Topp20) men er såpass lite kjent i generasjonen over oss at det åpenbart er roten til alt ondt.

 

Om vi skal blande religion inn i miksen så er det ingen tvil om at vi enda har en del religiøse tabuer som henger ved. Se på banning i dag: "satan", "helvette" og "herre gud", dette er kraftuttrykk som vi helst ikke sender på TV før langt utpå kvelden. Er du tenåring og vil gjøre opprør i et kristent samfunn er black metal en gave fra oven. Kanskje en grunn til at black metal er større nedover i mer katolske europa? Jeg vet ikke. Det er litt som når en kollega av meg har på seg tskjorten med teksten "Bad samaritan" og kristne byr opp til het debatt i lunsjen. De blir liksom litt mer stille når han spør hvor historien om den barmhjertige samaritan hadde vært om det ikke hadde vært for de mindre barmhjertige samaritanene. Black metal hadde ikke eksistert uten religion. Det hadde ikke vært sjokkerende å se Dimmu Borgir velte seg i religiøs symbolikk om du ikke hadde vært oppdratt til at det er noe spesielt hellig med en mann på et kors. Kristendommen er en (enkelte steder alt for) godt etablert samfunnsinstans, og black metal er et produkt av opprør mot dette - slik det alltid vil gjøres opprør mot det etablerte.

Endret av chrjoha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...