Gå til innhold

Heavy metal - Djevelens verk?

Anbefalte innlegg

Vi kan jo se på gjengmiljøene i USA, der rap-musikk ofte er en integrert del av miljøet. Tror du det hadde vært like mange drap der, om de ikke hadde hatt musikk med tekster som handlet om hvor kult det er å drepe?

Hehe. Gjengmiljøene i USA har eksister mye lenger enn musikken. Forbindelsen er motsatt. Det er miljøene som har inspirert musikken og ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan jo se på gjengmiljøene i USA, der rap-musikk ofte er en integrert del av miljøet. Tror du det hadde vært like mange drap der, om de ikke hadde hatt musikk med tekster som handlet om hvor kult det er å drepe?

Hehe. Gjengmiljøene i USA har eksister mye lenger enn musikken. Forbindelsen er motsatt. Det er miljøene som har inspirert musikken og ikke motsatt.

Men dersom en ung mann sitter og hører på musikk som andre i dette miljøet har laget, så vil du vel ikke fullstendig avvise at dette har en negativ effekt?

Lenke til kommentar

hiv meg i en "kristen-camp" med "combaja" og blokkfløytespilling hver kveld etter andakt og kjøkkentjeneste. DA skal du få se masakre da...

Heavy metal. kan ta et eksempel på hvorlite folk egentlig vet om dette. da jeg skulle skrive stil om slipknot på barneskolen, kom en lærer med dette spørsmålet: "er ikke det de som dreper folk?"

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hva med å opprette en poll?

hvem her på forumet hører på heavy metal, og spiller videospill?

i en tideligere poll hadde metal sånn 55% av stemmene blandt mange andre av kategoriene.

Dersom det blir en nye skolemassakre, skal jeg konkludere med at alle som hittil har begått skolemassakre har gått med klær, og dette er da et tegn på at klær gjør folk voldelige, og burde derfor avskaffes!

Lenke til kommentar
hiv meg i en "kristen-camp" med "combaja" og blokkfløytespilling hver kveld etter andakt og kjøkkentjeneste. DA skal du få se masakre da...

Hvis du ikke hadde blitt som dette

jumping_man_small_blur.jpg

"Yes! Jesus er så kul æssa!"

Av personlige erfaringer antar jeg at metalheads er noen av de mest sympatiske kosebamsene du finner i verden.

Jo, de fleste jeg har møtt har virket temmelig harmløse.

Lenke til kommentar

å si at Heavy metal er djevcelens verk er nok å dra den litt langt, men vist du presiserer litt så kan man på en måte si at feks. Dimmu Borgir er djevelens verk uten at de(eller noen andre for den del) blir så veldig lei seg..

edit: Bellicus@ du mener totalt hjernevasket?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Noen som husker likskjendingen for noen år tilbake?

Det ble slått stort opp at hovedtiltalte hadde spilt i et metalband. Det som ikke ble nevnt var at han var så idiot at han hadde blitt kasta ut av samtlige band han hadde spilt i og var konstant rusa på knips og amfetamin.

Men likefullt kan det vel sies at han var en fan av heavy metal. Tror du han hadde drevet med likskjending om han hadde foretrukket country-musikk?

Vet at jeg generaliserer noe voldsomt her, men det er vel ikke til å komme bort fra at enkelte ting kan ha en negativ innvirkning på folk?

Vel... Det var mest trance som ble spilt på festen han var på når han plutselig bestemte seg for å dra opp dit. Det er sikkert EDM som er roten til alt ondt. :)

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg passer inn i samme kategori som den morderen. AKKURAT samme interessene.

Dessuten elsker jeg massakreanime ala Hellsing og Berserk

Jeg er den fødte morder, ateist og metallfan. Nuh.. Hvor la jeg den hagla..?

Yield to the nonsense,

yield to the dogmatic scheme.

Kneel down embrace it,

indoctrination supreme.

What is your inner holy delusion?

Will stupidity be canonized?

Would the Prophet or the Messiah

then really welcome you in?

Seriøst.. Jeg har mer tro på at aggressive personligheter trekkes mot aggressiv musikk/kultur. Hadde jeg gått med hat-tanker hadde ihvertfall jeg trukket mot quake og "hvitekrists død" av satyricon.

Men det gjør jeg jo..! Shit.. Bare hat-tankene som mangler da tror jeg. ^^

Beklager min manglende evne til å ta en slik problemstilling seriøst..

Lenke til kommentar

Forklaringen er enkel: Han har sett for mye på finsk fjernsyns teater!

Alle som har levd lenge nok husker de finske spille filmene som gikk på NRK hver tirsdag kveld (Dette er tilbake til den gangen det bare var NRK å se på, det var den eneste kanalen vi hadde og zapping var, av naturlige grunner, ikke oppfunnet enda...). Hadde du sett en finsk film hadde du sett alle, for alle var filmet 90% i mørket, der 5% av det som var filmet i lyset var uhemmet sex og den siste 5% var blodferske drap med tilørende tortur.... og alt sammen på finsk!!! Jeg tuller ikke, for når filmen var ferdig satt jeg alltid med en følelse at jeg burde drepe så mange som mulig før jeg blåste hodet av meg selv .... :no: Så jeg er sikker på at denne fyren også hadde sett et par av disse filmene... :)

Ang musikk vil jeg vel si at hjertet mitt ligger på metall siden..., men jeg liker alt så lenge det er melodiøst og har en tekst som mener noe (og dermed har jeg utelukket norsk rap og hallelulja musikk he he )

Tror ikke at musikk valget har så mye med saken å gjøre og skjønner ikke hvorfor pressen støtt og stadig skal dra konklusjoner på dette? Det blir like dumt som fotball sparkerenes "kung fu" og "karate" spark når de kicker ned noen på banen...

Nå er det vel bare sjefs kristne som Bellicus som klarer å hevde at dette er djevelens verk, vi andre skjønner at det må ligge noe psykologisk bak og ikke en djevel... :) .

Nå har dette skjedd en gang før i finnland, ikke så langt unna der dette skjedde etter hva jeg forstår og jeg tror dette har samme "virkning" som hver gang pressen skriver om at noen har tatt selvmord ved å hoppe foran toget. BOOM så har NSB en rekke selvmords idioter som skal gjøre det samme uken etter.... med det til følge at de stakkars lok førerne sliter med sin psyke i åresvis etterpå etter å ha vasset i kropps delene til disse idiotene... :( Bruk en bro og hopp ut isteden sier jeg! Da går det ikke utover uskyldige mennesker ihvertfall...

Hvorfor en skole og hvorfor drepte han noen han kjente? Vet ikke, kanskje det er et utslag av mobbing? Mye vil nok komme for en dag her tror jeg, så å si at dette har noe med musikk smak å gjøre blir litt søkt....

:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe med at musikken former mennesket, det er vel heller det at metal kan appellere mer til enkelte "typer" mennesker enn andre. Det ble veldig generaliserende, men dere fatter vel poenget.

I og med at det er så mange forskjellige mennesker som hører på metal, så er det vel heller ikke til å ungå at noen av dem er mordere, eller helgener.

Jeg, som mange andre, lytter ofte til metal, men også klassisk; uten å ha tanker om å drepe. Det blir veldig snevert å skylde på musikken - eller skrekkfilmer, for den saksskyld.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har noe med at musikken former mennesket, det er vel heller det at metal kan appellere mer til enkelte "typer" mennesker enn andre. Det ble veldig generaliserende, men dere fatter vel poenget.

I og med at det er så mange forskjellige mennesker som hører på metal, så er det vel heller ikke til å ungå at noen av dem er mordere, eller helgener.

Jeg, som mange andre, lytter ofte til metal, men også klassisk; uten å ha tanker om å drepe. Det blir veldig snevert å skylde på musikken - eller skrekkfilmer, for den saksskyld.

Jeg hører på metall men ser ikke på skrekkfilmer, da jeg anser de fleste som unaturlige og spiller på en frykt jeg ofte ikke har... Jeg vet at det ikke finnes monstre i kjelleren :)

Hvis så er tilfelle skulle vel mange legges i jern ut i fra utvalget de leier film etter... :) Blir for dumt....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg tror intelligens er så å si konstant. Mens IQ er et mål på intelligens, ikke intelligens. 10 minutter med Mozart kan være med på å "varme" opp hjernen før testen. Store deler av hjernen aktiveres under musikalsk stimuli, og jeg tror dette kan være årsaken. Akkurat som at idrettsutøvere presterer bedre etter oppvarming. Du blir altså ikke smartere.

Når det gjelder intelligens så blir det en merkelig påstand å si at det er noe konstant. Man er ikke født med en viss mengde intelligens. Det er noe som blir utviklet, og det som utvilker er jo nettop stimulans.

F.eks. hvis man driver mye med matte, så blir man flink i matte.

Dersom man bruker heroin, så blir man en narkomisbruker.

Dersom man lytter på agressiv musikk så blir man....?

Du BLIR født med en viss mengde intelligens, Bellicus. Intelligens er genetisk betinget. Spørsmålet er hvor stor andel som er genetisk betinget, og hvor stor andel som er betinget av miljø. Når jeg sier at jeg tror intelligens er konstant, så mener jeg at generell (krystallisert) intelligens ikke kan endres merkbart. Korttidsminnet kan trenes opp som alt annet, og gi utslag i tester. Driver du mye med matematikk vil du bli flink i matte, sier du. En hver idiot kan bli "flink" i matte. Se på et eksempel og leke "monkey see, monkey do". Problemet kan derimot oppstå når personen må knytte det han allerede kan, opp mot en problemstilling han/henne aldri har møtt før. Her spillet intelligens en rolle.

Lenke til kommentar

Kan godt forestille meg at voldelige, innesluttede personer lett trekkes til litt "tyngre" musikk, skjønt det materialet som har blitt lagt frem i denne tråden er slett ikke stort nok til å trekke noen slik konklusjon. At heavy metal skulle forme mennesker til å bli voldelige, er en ganske drøy påstand, og ville kreve ganske massiv dokumentasjon.

Uansett er heavy metal en såpass populær musikkform at selv om man fant en korrelasjon mellom musikk og aggresjon, tror jeg det har liten praktisk betydning. Når kun en så liten prosentandel av de lyttende er voldelige (og svært mange voldelig slett ikke hører på heavy metal), kan man ikke trekke til side noen pga deres musikksmak, og anta at de er potensielle massemordere.

Lenke til kommentar

Hehe... Hører på Melodic Death Metal og liker heller ikke tanken på og drepe mennesker (eller kanskje noen), dette er bare nok en "syndebukk"... Enten er det Grand Theft Auto som har skylden eller så er det musikk som blir den store sybdebukken. Har enda tilgode og høre tekster som oppfordrer til slik adferd. Tror musikk har lite med dette og gjøre.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...