Gå til innhold

Heavy metal - Djevelens verk?


Anbefalte innlegg

Aftenposten skriver i dag om skolemassakren i Finland, og påpeker likheter mellom gjerningsmennene. Begge var tilsynelatende helt normale unge menn, som plutselig bestemte seg for å ta livet av en mengde uskyldige mennesker, for så å ta livet av seg selv. Aftenposten skriver også:

 

Begge likte dessuten heavy metal og la igjen referanser til favorittbandene på nettet.

 

Dagbladet også trekker frem at gjerningsmannen likte heavy metal og skrekkfilmer.

 

- Han var en lykkelig, sosial fyr. Det var ikke noe usedvanlig med ham. Han kom godt overens med folk. Han var ikke ensom, han hadde venner. Han var lett å snakke med, forteller tidligere klassekamerat Susanna Keronen til Reuters.

 

Men

 

På de ulike profilene sine har Saari beskrevet interessene sine som datamaskiner, våpen, sex og øl. Han forteller at han liker skrekkfilmer og heavy metal-musikk.

 

 

Når det gjelder Columbine massakren, så står det på wikipedia:

 

Some analysts argued that part of the killers' problem may have been desensitization due to their constant exposure to violent imagery in such video games, as well as music and movies, theorizing that their obsession with these forms of media may have led them to depersonalization.

 

Så kan vi si at disse massemorderne var onde til å begynne med, og derfor foretrakk ting som skrekkfilmer og heavy metal, eller var de helt normale ungdommer som utsatte seg selv for noe som var skadelig for dem?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører på Black metal, og kunne aldri tenke meg å plaffe ned andre uskyldige. Faktisk så har Black metal hjulpet meg mer enn de fleste mennesker, særlig kristne besserwissere som klager over hvor vondt de har hatt det i livet. Fin måte å få ut aggresjon og dunkle tanker .

 

Ingen sammenheng.

 

Edit: Jeg liker også skrekkfilmer. Kanskje jeg skal plaffe noen ned imorgen?

Endret av Yfireld
Lenke til kommentar

Vet at massakeren ikke er noe å gjøre narr av men med en gang jeg så det med heavy metal musikken så måtte jeg bare rulle med øynene...Jeg spiller selv i et black metal band, kanke si det er noe gærent med meg, selvfølgelig er det ganske mange som ser på meg som sær, men jeg gidder ikke tenke over det. En ting er å legge skylden på filmer og spill (jeg støtter ikke den teorien om at alle som har spillt et spill blir sjuke i huet men tror nok at det kanskje kan tippe deg over hvis du ligger å vingler fra førav) men å legge skyld på musikk synes jeg bare var rart...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Heavy Metal er Djevelens verk... Det er bare en musikksjanger. Grunnen til at det blir sett på som djevelens verk er vel at man var redde for det før i tiden, når det skumleste man kunne si til barna var at Djevelen sto bak det hele.

 

Jeg tviler på at musikksmaken trigger massakrer. Tror nok heller det er våpeninteressen. At voldsspill kan fungere slik at man blir mer likegyldig til menneskeliv kan hende, men det alene gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Ironi kanskje? Men det er kanskje ikke så lett å forstå når du har reduserte sosiale antenner.

Sier han som flyr i flint av den ironiske overskriften min. :)

 

Synes du bare lager nye tråder og unnlater å følge opp de andre jeg, Bellicus.

 

Ja, det er en lei uvane.

 

Men on-topic: En studie på mus har vist at mus som blir utsatt for klassisk musikk og mus som blir utsatt for heavy metall har helt annerledes oppførsel. Utgangspunktet i undersøkelsen var å finne ut om musene klarte å komme seg gjennom labyrinter raskere eller tregere enn vanligvis, og mozart-musene kom seg raskere gjennom labyrinten. Men det overraskende i undersøkelsen var at studenten bare måtte avbryte forsøket, for heavy metal musene begynte å drepe hverandre.

Lenke til kommentar

Det er mus..jeg bryr meg ikke egentlig om hvor like de er oss..Hvis alt hadde kun vært musikk sjanger..hadde ikke dette kanskje skjedd oftere? (nei jeg vil ikke at det skal skje oftere), Det er jo ganske mange som liker metal og skrekkfilmer her i verden.

 

Og det å stemple folk etter musikk smak er bare....unødvendig og rart..

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar
Det er mus..

 

Ikke bare mus, men studier har vist at mennesker blir smartere av å høre på klassisk musikk:

 

Listening to 10 minutes of Mozart could be good for the

IQ, at least temporarily, researchers at UC Irvine say.

Scientists found that students who listened to Mozart's

"Sonata for Two Pianos in D Major" improved their test

scores on intelligence tests taken immediately afterward.

... Researchers picked Mozart because of the complex,

non-repetitive character of the music. "Listening to

such music may stimulate neural pathways important

to cognition," said research fellow Frances H. Rauscher.

Test scores generally improved, regardless of the students'

taste in music.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen99/gen99023.htm

Lenke til kommentar

Vel du har dine meninger jeg har mine. Jeg sier ikke at metal gjør deg noe smartere, jeg vet ikke helt om jeg er enig i at klassisk musikk gjør det heller, men hele pointet mitt er egentlig det at jeg synes det er teit å dømme sånne ting etter hvordan musikk smak man har. Fordi det står jo at de valgte mozart fordi det ikke er så repetetivt...da kan du ikke bli smart av å høre på techno o.o. Men nok off topic. Jeg mener bare at musikk smaken ikke nødvendigvis er grunnen fordi da ville vi kanskje sett mer av dette her.

Lenke til kommentar

Hmm, betyr dette at dersom han hadde hatt et forhold til Gud kunne vi snakke nedlatende om den kristne kulturen som oppfordrer skolemassakrer og slakting av hedninger?

Tror du begynner i feil ende. De har sikkert mye til felles med en av de andre massakrene som har foregått, men trenger ikke konkludere med at det er en årsak.

Hva vet jeg om metal? Fint lite, men jeg kan slenge inn en kommentar om at slik sort/dyster musikk kan appellere til en trist sjel.

 

PS: Metal sucks :tease: .

Lenke til kommentar
Jeg mener bare at musikk smaken ikke nødvendigvis er grunnen fordi da ville vi kanskje sett mer av dette her.

Var jo nylig en del avisoppslag fra russland om noe satanistiske ungdommer som tok livet av skolevenner og spiste likene. Kan tenke meg at de ikke hørte på trekkspillmusikk.

 

men jeg kan slenge inn en kommentar om at slik sort/dyster musikk kan appellere til en trist sjel.

 

Jo, det kunne jo vært et godt poeng, men hvis du leser i førsteposten så skriver jeg jo "lykkelig, sosial fyr". Det er jo det som er det betenkelige her.

Lenke til kommentar
Jo, det kunne jo vært et godt poeng, men hvis du leser i førsteposten så skriver jeg jo "lykkelig, sosial fyr". Det er jo det som er det betenkelige her.

Vel, ikke mange ordentelige ensomme sjeler prøver å vise hele verden hvordan de er. Kan hende han mistrivdes, men deltok i sosiale arrangementer for å "lure" folk.

Dette blir kun synsing fra både din og min side, men det kan være en årsak.

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er på bakgrunn av musikken at handlingen ble utført, men heller en dypere årsak og musikken appelerte kun til han.

 

Dette er kun en påstand og baseres på min oppfatning og holdninger.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Det er mus..

 

Ikke bare mus, men studier har vist at mennesker blir smartere av å høre på klassisk musikk:

 

Listening to 10 minutes of Mozart could be good for the

IQ, at least temporarily, researchers at UC Irvine say.

Scientists found that students who listened to Mozart's

"Sonata for Two Pianos in D Major" improved their test

scores on intelligence tests taken immediately afterward.

... Researchers picked Mozart because of the complex,

non-repetitive character of the music. "Listening to

such music may stimulate neural pathways important

to cognition," said research fellow Frances H. Rauscher.

Test scores generally improved, regardless of the students'

taste in music.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen99/gen99023.htm

 

Jeg tror intelligens er så å si konstant. Mens IQ er et mål på intelligens, ikke intelligens. 10 minutter med Mozart kan være med på å "varme" opp hjernen før testen. Store deler av hjernen aktiveres under musikalsk stimuli, og jeg tror dette kan være årsaken. Akkurat som at idrettsutøvere presterer bedre etter oppvarming. Du blir altså ikke smartere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...