Gå til innhold

BK: Høsttre på gården

relsafus

Anbefalte innlegg

Det var fint vær i dag å jeg måtte prøve å finne noen fine høstfarger, men det er ikke alltid lett. Jeg kjørte litt rundt og så et fint tre, men dette var vel et tuntre på en lokal gård i Nittedal og jeg testet først med tele. Nope, altfor mye høyspentlinjer etc i veien og jeg holdt på å kjøre videre, helt til jeg så at det jobbet en kar med en traktor på garden. Jeg kjørte inn på tunet hans å slo an en prat om goværet og om jeg kunne få ta et bilde av et fantastiskt flott tre han hadde der ?

Gutten hadde vel knapt lagt merke til at treet å ba meg om tillatelse til å traske rundt å ta noen bilder. Jeg tok endel, alle med vidvinkel for å unngå masse høysptent ledninger og slikt som var veldig nære garden.

Dette er vel det jeg ble mest fornøyd med. Måtte fikse litt i PS i ettertid, men legger det ut for deres kommentar mht. om jeg har sjoppa det litt mye mht. unsharp etc.

post-83377-1222277380_thumb.jpg

Slakt i vei ;)

/L

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg i at det var et vanvittig flott tre!

Bildet i seg selv er ikke helt i mål. Jeg vet ikke om det kommer av for mye oppskarping eller annen redigering, men det er litt... eh... slitsomt å se på. Er nok noe med skarphet og fokus, ja. Kanskje noen med bedre skjerm enn meg kan si om jeg er på bærtur her. Jeg tror heller ikke det svært skarpe lyset og de voldsomme kontrastene har gjort deg noen tjenester.

Perspektivet her er rart. Flaggstangen er snorrett, men resten av bildet heller visuelt mot høyre. Stod du i en bakke og tok bildet på skrå oppover? Blir ikke helt klok på dette.

Problemet om høsten er at fargene blir så flotte når solen står på, men da er kontrastene altfor harde for et godt resultat. Når regnet kommer dempes kontrastene, men fargene som var så ekstremt flotte blir nyanser av brunt. Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar

kaaholm har et poeng. Det er et eller annet som skurrer med hvilken orientering bildet bør ha.

Ellers så tror jeg kanskje et enda videre utsnitt hadde gjort sitt, nå blir det litt klaustrofobisk med flaggstanga helt ute til høyre, og deler av treet klipt av til venstre. Kunne nok med fordel hatt litt mer luft på toppen også.

Lenke til kommentar

Veldig bra observert av dere !

Bildet er veldig manipulert og jeg står frem og forteller hvorfor. Se her er orginalen, dette er NEF (RAW om dere vil):

post-83377-1222285619_thumb.jpg

Som dere ser er horisonten helt feil (flaggstanga peker 270 grader).

Jeg står i en motbakke og har helt feil fokus på manglende horisont... I ettertrid prøver jeg å fixe dette i PS og legger til et falskt flagg i tillegg ;)

Voila for det bildet.

Orginalen er ikke mye å skryte av den heller

/L

Lenke til kommentar

Liker det utsnittet bedre, men nå ser jeg at til og med huset står skjevt. Den var tricky den der :) Hva med å rette opp sånn at huset står riktig og klone bort flaggstanga? Evt klippe den ut og lime den inn med flagg etterpå? Det var egentlig bedre harmoni i bildet med flagg enn uten.

Lenke til kommentar
Liker det utsnittet bedre, men nå ser jeg at til og med huset står skjevt. Den var tricky den der :) Hva med å rette opp sånn at huset står riktig og klone bort flaggstanga? Evt klippe den ut og lime den inn med flagg etterpå? Det var egentlig bedre harmoni i bildet med flagg enn uten.

Ja jeg ble selv veldig forundret over perspektivet med dette bildet. Uanset hva jeg gjør så skiller flaggstanga seg ut. Muligens den faktisk er skjev (må se på dette i morgen...)

Ved å benytte "Skew" i PS så kunne man "rette opp dette", men som alle ser så blir perspektivet helt galt. Noen andre meninger om å få noe vettug ut av et i utgangspunktet OK bilde som jeg har NEF og JPEG fra ?

Legger ut et uredigert her men Croppet:

post-83377-1222287123_thumb.jpg

Ble dette noe bedre uten den j....a Flaggstanga (som må være skjev)..

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...