Gå til innhold

Høyttalere til ny tv

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle hatt noen gode høyttalere til min nye tv. Har ikke mulighet til surround (hjemmekino) pga romsituasjon. Derfor vil jeg ha 2 fronthøyttalere.

På nettbutikker finner jeg bare hjemmekinosystem, men siden jeg har 0 kunnskap om hvilke tilkoblingsmuligheter "vanlige" høytalere har vet jeg ikke hva som funker.

Har noen tips?

Helst under kr. 3000 for paret.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er to veldig brukbare Høytalere til en rimelig pris. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336194

nå vet jeg ikke om du har forsterker. men du får ganske rimelige stereo forsterkere på hi-fi klubben http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...terker_sort.htm med dette blir det mer en greit for en liten stue med tv :) og billig :thumbup:

Sikkert vanvittig dumt spørsmål, får beklage for min totale mangel av teknisk ekpertise. Men, må jeg ha en forsterker for å kunne koble til høytalerne til tv'n? Er forsterkeren en slags basestasjon for høytalerne?

Lenke til kommentar
Her er to veldig brukbare Høytalere til en rimelig pris. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336194

nå vet jeg ikke om du har forsterker. men du får ganske rimelige stereo forsterkere på hi-fi klubben http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...terker_sort.htm med dette blir det mer en greit for en liten stue med tv :) og billig :thumbup:

Sikkert vanvittig dumt spørsmål, får beklage for min totale mangel av teknisk ekpertise. Men, må jeg ha en forsterker for å kunne koble til høytalerne til tv'n? Er forsterkeren en slags basestasjon for høytalerne?

nå er ikke jeg oppdatert i nyere tv`r. skjelden de har kraftig nok innebygd forsterker til å dra mer enn de som er på tv`n. Forsterker ja: det er den du kobler til tv (eller andre ting som: data, cd spiller,radio osv) for å få lyd ut til høytalerene, høytalerene trenger riktig mengde strøm for å lage lyd, dette avhenger selvagt hvor store høytalere, jo større høytalere jo kraftigere forsterker. åssen kobling du trenger via tv og forsterker avhenger av åssen inngang det er i forsterkeren.

håper dette hjelper litt! er ikke sånn guru når det gjelder Hi-Fi men en god tilhenger :D

Lenke til kommentar

OK litt mere tekninsk innenfor Forsterker skader jo ikke :!:

Forsterker

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

En forsterker er per definisjon en innretning som kan forsterke et signal (oftest strøm- eller spenningssignal) energetisk uten å forvrenge det i noen stor grad. Energien som tilføres signalet blir hentet inn fra en ytre forsyning, oftest en spenningsforsyning. For å kunne forsterke et signal energetisk trenges en aktiv elektronisk komponent som et radiorør eller en transistor med tilhørende periefere komponenter som motstander og kondensatorer.

(Magnetforsterkeren (transduktoren) er et unntak som forsterker ved at magnetiseringen i en spolekjerne forandres slik at induktiviteten endres. Den forvrenger mye og har en lav øvre grensefrekvens.)

Med en elektronisk forsterker menes ellers enten et apparat eller en elektronisk kopling som brukes i slike apparater.

Forsterkere i betydning apparater brukes for det aller meste til å lage lyd ved å drive høyttalere eller hodetelefoner og kan eksempelvis være

forforsterker (leverer signal til en effektforsterker)

riaa-forsterker (lavstøy, for platespillere)

mikrofonforsterker (lavstøy)

effektforsterker (til høyttalere eller hodetelefoner. Andre betegnelser er kraftforsterker og sluttrinn)

pa-forsterkere (effektforsterker til forsamlinger. (pa: eng: public address))

bassforsterkere (bare bassen, til basshøyttalere, til forsamlinger)

diskantforsterkere (bare diskanten, til diskanthøyttalere, til forsamlinger)

hi-fi-forsterker (forforsterker og effektforsterker i ett apparat)

Apparater kan også være måleforsterkere for en mengde ulike laboratorieformål, som eksempelvis innen akustikk, fysikk eller kjemi.

Forsterkere i betydning av elektroniske koplinger finnes det et utall av. Vi kan gruppere dem på forskjellige måter.

En inndeling etter inngangs- og utgangssignalenes type gir oss fire hovedgrupper.

Spenningsforsterker (spenning inn, spenning ut)

Strømforsterker (strøm inn, strøm ut) (typisk bipolartransistor, for eksempel)

Transresistansforsterker (strøm inn, spenning ut)

Transkonduktansforsterker (spenning inn, strøm ut) (typisk felteffekttransistor, for eksempel)

De to siste betegnelsene oppstår av forsterkning som definert av utstørrelsen dividert på innstørrelsen som gir enten resistans eller konduktans. 'Trans' betegner at det ikke dreier seg om en elektronisk komponent. I mange tilfeller er grensene ikke helt klare siden forsterkerne har inn- og utgangsresistanser, eller egentlig -impedanser. Strøminnganger har gjerne svært lav inngangsresistans, spenningsinnganger gjerne svært høy. Tilsvarende har spenningsutganger gjerne lav indre motstand og strømutganger høye

Lenke til kommentar
OK litt mere tekninsk innenfor Forsterker skader jo ikke :!:

Forsterker

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

En forsterker er per definisjon en innretning som kan forsterke et signal (oftest strøm- eller spenningssignal) energetisk uten å forvrenge det i noen stor grad. Energien som tilføres signalet blir hentet inn fra en ytre forsyning, oftest en spenningsforsyning. For å kunne forsterke et signal energetisk trenges en aktiv elektronisk komponent som et radiorør eller en transistor med tilhørende periefere komponenter som motstander og kondensatorer.

(Magnetforsterkeren (transduktoren) er et unntak som forsterker ved at magnetiseringen i en spolekjerne forandres slik at induktiviteten endres. Den forvrenger mye og har en lav øvre grensefrekvens.)

Med en elektronisk forsterker menes ellers enten et apparat eller en elektronisk kopling som brukes i slike apparater.

Forsterkere i betydning apparater brukes for det aller meste til å lage lyd ved å drive høyttalere eller hodetelefoner og kan eksempelvis være

forforsterker (leverer signal til en effektforsterker)

riaa-forsterker (lavstøy, for platespillere)

mikrofonforsterker (lavstøy)

effektforsterker (til høyttalere eller hodetelefoner. Andre betegnelser er kraftforsterker og sluttrinn)

pa-forsterkere (effektforsterker til forsamlinger. (pa: eng: public address))

bassforsterkere (bare bassen, til basshøyttalere, til forsamlinger)

diskantforsterkere (bare diskanten, til diskanthøyttalere, til forsamlinger)

hi-fi-forsterker (forforsterker og effektforsterker i ett apparat)

Apparater kan også være måleforsterkere for en mengde ulike laboratorieformål, som eksempelvis innen akustikk, fysikk eller kjemi.

Forsterkere i betydning av elektroniske koplinger finnes det et utall av. Vi kan gruppere dem på forskjellige måter.

En inndeling etter inngangs- og utgangssignalenes type gir oss fire hovedgrupper.

Spenningsforsterker (spenning inn, spenning ut)

Strømforsterker (strøm inn, strøm ut) (typisk bipolartransistor, for eksempel)

Transresistansforsterker (strøm inn, spenning ut)

Transkonduktansforsterker (spenning inn, strøm ut) (typisk felteffekttransistor, for eksempel)

De to siste betegnelsene oppstår av forsterkning som definert av utstørrelsen dividert på innstørrelsen som gir enten resistans eller konduktans. 'Trans' betegner at det ikke dreier seg om en elektronisk komponent. I mange tilfeller er grensene ikke helt klare siden forsterkerne har inn- og utgangsresistanser, eller egentlig -impedanser. Strøminnganger har gjerne svært lav inngangsresistans, spenningsinnganger gjerne svært høy. Tilsvarende har spenningsutganger gjerne lav indre motstand og strømutganger høye

Poenget er altså at den trengs? Hehe

Lenke til kommentar
quote]

kan fort bli det ja! hi-fi klubben har mye bra utstyr men det blir fort dyrt! disse http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336449 er veldig gode. har de selv. men du må ha kraftigere forsterker til å dra de. hvor stor er rommet du skal ha de i ? og vil du ha mye trøkk?

64% avslag.... Kan du rekommendere en forsterker til dem, tror nesten at de blir bestilt. Ser jo relativt bra ut, vil gjerne ha mulighet til litt trøkk! Rommet er relativt lite, som sagt, ikke plass til surround. 2 m distanse til 52" :p

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...