Gå til innhold

Speilrefleks til maks 4000kr?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg vurderer å kjøpe meg en speilrefleks kamera, har aldri hatt et før da. Jeg har lest tester av Olympus E-420 og jeg vurderer å kjøpe den.

Men jeg lurer om noen har andre anbefalinger i denne pris klassen? Jeg er student og har ikke råd å betale for mye heller.

Jeg ska dessuten reise til Qatar og vil ha et kamera som tåler varme etc..

Takker

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe meg en speilrefleks kamera, har aldri hatt et før da. Jeg har lest tester av Olympus E-420 og jeg vurderer å kjøpe den.

e-420 er ikke så dumt, men jeg ville heller lagt til noen få hundrelapper og fått et canon eos 1000d med bildestabilisator og canons meget gode høy iso egenskaper. det er pittelitt større, men ikke noe som vil sinke deg. 420 er lite, men ikke så mye mindre...

er du villig til å spare en tusenlapp er nikons d40 også et knallkjøp, også dette i samme størrelsesklassen.

Lenke til kommentar

e-420 er ikke så dumt, men jeg ville heller lagt til noen få hundrelapper og fått et canon eos 1000d med bildestabilisator og canons meget gode høy iso egenskaper. det er pittelitt større, men ikke noe som vil sinke deg. 420 er lite, men ikke så mye mindre...

er du villig til å spare en tusenlapp er nikons d40 også et knallkjøp, også dette i samme størrelsesklassen.

Hei igjen!!

Takk for posten

Nå har jeg også sett på Nikon D40 og har sett at de fleste butikkene har tilbud på 2995kr for Nikon D40 med AFS 18-55mm og 55-200mm.

Er det verdt å kjøpe? Var jo ganske billig da

Lenke til kommentar
e-420 er ikke så dumt, men jeg ville heller lagt til noen få hundrelapper og fått et canon eos 1000d med bildestabilisator (...)

Litt misvisende. Det er kit-objektivet som har bildestabilisator og ikke kameraet.

Til trådstarter: Det finnes SINNSYKT mange tråder om dette temaet, så hvis du ikke lurer på noe spesifikt kan det være en fordel å søke litt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg også sett på Nikon D40 og har sett at de fleste butikkene har tilbud på 2995kr for Nikon D40 med AFS 18-55mm og 55-200mm.

Er det verdt å kjøpe? Var jo ganske billig da

absolutt, d40 har ikke flest megapiksler, men det er relativt lite og lett og gir deg muligheten til å bruke alle nikon objektiv, obs at fullformatobjektiv må fokuseres manuelt, men de fleste nye har fokusmotor.

gå feks inn på http://1x.com/?action=search skriv inn d40 under equipment, og du vil se at folk får til utrolige ting med d40. det er en klassiker.

Lenke til kommentar
obs at fullformatobjektiv må fokuseres manuelt, men de fleste nye har fokusmotor.

Ikke for å være ute etter deg, men dette er også litt misvisende. Det finnes flere fullformatobjektiver som gir autofuks med D40. Du tenker kanskje på fastobjektiver, der er det et litt mer begrenset utvalg som gir autofokus. Men som du sier, så har alle fastobjektiver som ble lansert etter D40 AF-S, bl.a. den nye 50/1.4 som ble lansert for noen dager siden, så det er nok bare et spørsmål om tid før utvalget blir akseptabelt også her.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
obs at fullformatobjektiv må fokuseres manuelt, men de fleste nye har fokusmotor.

Ikke for å være ute etter deg, men dette er også litt misvisende. Det finnes flere fullformatobjektiver som gir autofuks med D40. Du tenker kanskje på fastobjektiver, der er det et litt mer begrenset utvalg som gir autofokus. Men som du sier, så har alle fastobjektiver som ble lansert etter D40 AF-S, bl.a. den nye 50/1.4 som ble lansert for noen dager siden, så det er nok bare et spørsmål om tid før utvalget blir akseptabelt også her.

Da har jeg kjøpt Nikon D40 ;D.. Mye å lære siden jeg er helt amatør ;(

Men hvordan er det å bruke kamera i veldig varm, tørr området, slik som midtøsten for eks? Hva må det tas hensyn til?

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt Nikon D40 ;D.. Mye å lære siden jeg er helt amatør ;(

Men hvordan er det å bruke kamera i veldig varm, tørr området, slik som midtøsten for eks? Hva må det tas hensyn til?

Uten å ha mye erfaring fra lignende steder vil jeg helt klart si at du bør være forsiktig hvis du skal skifte objektiv ute, da det lett kan komme sand og støv i kameraet. Ellers vil neppe varmen som sådan være noe problem, tror jeg.

Lenke til kommentar

Sterk varme og sterk kulde kan erfaringsmessig ha innvirkning på hvor mange bilder man får per ladning i gitt forhold. Det skal ikke bety noe i det lange løp.

Ellers er ikke kameraet ditt støv og værtettet, så ikke ta det ut i sandstorm. Ellers burde det gå finfint. :)

Som sagt, ikke ta av objektivet med mye støv rundt deg.

Lenke til kommentar

gratulerer med nytt kamera, du kommer sikkert til å ha nok kamera for lang tid framover i D40!

Angående innstillinger: jeg bruker utelukkende RAW, men hvis du er helt fersk kan du jo se på ken rockwells jpeg-instillinger. Men obs: han liker crazy farger... Jeg har også satt opp fn-knappen til å kunne stille på ISO, meget praktisk. Har også seriebilder som default, og forsinket utløser = 2 sek ved bruk av stativ. Auto-ISO er også noe å se på, max ISO=1600 og min utløsertid =1/30 funker bra for vidvinkelbilder. Jeg har også aktivert støyreduksjon, den funker bra ved lengre lukkertider uten at den ødelegger detaljer i bildet.

Kos deg:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...