Gå til innhold

aldersgrense ved kjøp av luftgevær?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det samme gjelder luft-pistol, air-soft og paintball.

Men det gjelder ikke hagle, da kan du få dispensasjon og kjøpe når du er 16.

Det eneste skytevåpenet du kan ha når du er under 18 er sprettert. Eller, vent nå litt! Sprettert er faktisk ulovlig her i landet, så det blir nok mest dart på deg i årene fremover! :p

Lenke til kommentar

jeg syns det er rart at det kun er 18 årsgrense på luftgevær uten noen form for våpenopplæring eller bakgrunnsjekk, da flere av de nye luftgeværene leverer hastigheter på opptil 375 m/s som er samme hastighet som en 22lr,25 acp eller 9mm para for den saks skyld. jeg er også klar over at 4,5mm er lette kuler,men det er hagl også som dreper avlikevel på kortere distanser.

med disse hastighetene så kan de jo faktisk drepe og gjøre stygge skader med et velplassert skudd hode og hals.

luftpistoler har ikke noe større hastighet enn toppen 130 m/s, som ikke er allverden,men nok til å ta ett øye.

nå vet jeg at 5,56mm (luftgevær altså) krever litt mer enn bare å være 18 år da.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
jeg syns det er rart at det kun er 18 årsgrense på luftgevær uten noen form for våpenopplæring eller bakgrunnsjekk, da flere av de nye luftgeværene leverer hastigheter på opptil 375 m/s som er samme hastighet som en 22lr,25 acp eller 9mm para for den saks skyld. jeg er også klar over at 4,5mm er lette kuler,men det er hagl også som dreper avlikevel på kortere distanser.

med disse hastighetene så kan de jo faktisk drepe og gjøre stygge skader med et velplassert skudd hode og hals.

luftpistoler har ikke noe større hastighet enn toppen 130 m/s, som ikke er allverden,men nok til å ta ett øye.

nå vet jeg at 5,56mm (luftgevær altså) krever litt mer enn bare å være 18 år da.

Per i dag er det kun 18 år på alt av luftvåpen men når den nye våpenforskriften trer i kraft må en ha tillatelse fra kaliber 5.5mm og oppover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo ikke enkelthaglene som dreper, men sjokkeffekten man får når man treffer.

Lenke til kommentar

det er en kombinasjon,men sjokket er ikke nok det må ha skjedd en legemsbeskadigelse av vitale deler på kroppen som prosjektiler forårsaker. hva gjør en riflekule da når den treffer. den splintres opp av benpiper som skjærer over blodårer,muskler og vev.

det samme skjer med hagl også når det treffer i benpipene. kaster man en ølboks så danner den også sjokkbølger da den treffer. sjokk paralyserer,prosjektilene sørger for at dyret dør av vitale skader på kroppen. sjokk er 1 ting,men det må også en kule til.

jeg syns ihvertfall at luftgeværene nå bør ha krav om medlemskap i en skytterklubb for ervervelse.

Lenke til kommentar

Hmm, nå ble jeg litt usikker. Mente at sjokket i seg selv var nok til å drepe jeg? Men hvordan er det da med rådyr som blir skutt med hagle. vil haglene penetrere så langt inn som til vitale organer? Eller må man etter å ha skutt det første skuddet, gå å avlive dyret?

Lenke til kommentar

rådyrjakt med hagle så bruker man grove BB hagl i 4,5mm og gjerne litt trangbora løp, også er det korte distanser. ja hagla kommer i en hastighet av 400-550m/s så det er jo åpenbart at flere av hagla penetrerer huden og treffer i mer eller mindre vitaleorganer. det er forsåvidt nok at bare ett BB hagl treffer i hode på rådyret så er det dødt. det er en kombinasjon,men det må også hagl til,smellet og sjokket er ikke nok.

det er en grunn til at man skal skyte på mye kortere distanser med hagle enn med rifle, det er for at haglene skal kunne treffe med tilstrekkelig nok kraft for å drepe viltet. personlig foretrekker jeg rifle til rådyr da det er vansklig å komme nære nok innpå rådyrene.

Lenke til kommentar

nå kom vi litt off-topic dessverre

min mening var at det er 18 årsgrense på kjøp av luftvåpen,med unntak av .22 luftvåpen.

ellers så syns jeg at det bør kreves en eller annen lisens ved siden av å bare være 18 år da hastighetene og kraften til flere av de nye geværene er svært høye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...