Gå til innhold

Telenormailer borte i Cyberspace?

Anbefalte innlegg

Jeg har online-mail som en del av mitt abonnement, så vidt jeg vet. Kan de bestilles gratis noe sted? Nå har de forresten krøpet til korset og innrømmet at det fortsatt er problemer:

http://www.online.no/at/20080925-telenor-driftsmelding.html

De går også litt lenger i å innrømme at ting går tapt, selv om det faktisk står under overskriften Ingenting går tapt:

"Ingen e-post har gått tapt. En del e-post vil imidlertid bli lagt i kø på avsenders e-postserver inntil det blir ledig kapasitet til å sende dem. Dersom meldingene mot formodning ikke blir sendt i løpet av 72 timer, vil de bli returnert til avsender."

Så da blir det et definisjonsspørsmål, jeg vil nå si at en e-post er tapt hvis jeg aldri får den, om den blir aldri så mye returnert til avsender. Nå skriver de også at forsinkelsene i prinsippet skyldes de forrige forsinkelsene... siden alt nå sendes på nytt. Så dette kan vi sikkert ha gående en stund til. Men hurra, fikk en 7 timer forsinket en nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant at du ser på Telenor som en useriøs leverandør?

Beklager, eg ordla meg nok litt feil der. Eg mener det finnes leverandører som er MER seriøse enn Telenor.

Hvilken leverandør bør man velge da? Jeg tror mange av de som bruker online-mail nettopp gjør det fordi de (til nå) har sett på det som en seriøs tjeneste. Og hva mener du med "man får hva man betaler for"? Når det er nettopp det man for tiden ikke gjør?

E-posttjenesten i fra Telenor(online og frisurf) er noe man får gratis med på kjøpet når man har bredbånd hos Telenor. I dette tilfellet betaler man ingenting og så får man heller ingenting.

De gangene mobilnettet er nede, blir det ramaskrik og skandaleoverskrifter og krav om erstatning til kundene. Når det gjelder mail er det tydeligvis ikke farlig, og det ser ut til at Telenor har lyktes med å få mange til å tro at alt er i orden. Man får da bare håpe at de jobber knallhardt for å rette feilen fortsatt, og at de ikke har gitt opp. Fra support er det ingen svar å få. At avsender etter ofte mange dager får mailen i retur, hjelper ikke nødvendigvis mottakeren. Det er ikke sikkert han sender den på nytt, særlig ikke hvis frister o.l. har gått ut for flere dager siden.Hva med tjenester man abonnerer på, nyhetsbrev, meldinger fra banker osv, vil dette bli sendt på nytt? Viktige beskjeder fra flyselskap? Og hvordan vet man at mailen kommer gjennom på andre eller tredje forsøk? Jeg har nå fått satt opp en gmail, og viderekobler denne til online. Så når jeg begynner å få dobbelt av disse mailene kan jeg vurdere å stole på Telenor igjen. De siste dagene har det variert mellom 20 og 75% som har kommet frem.
Altså, bare for å ha det klart: e-post er på ingen måte en sikker kommunikasjonskanal med leveringsgaranti. Det er utrolig at e-post, slik det fungerer i dag, har vokst så enormt som den har og brukes til så mange viktige formål. For det første, e-post kommunikasjon foregår i klartekst og e-postservere kan uten problem lagre en kopi av meldingen for videre (miss)bruk. At det da faktisk sendes mye konfidensiell informasjon via e-post, det er en potensiell katastrofe. Og for det andre, man er aldri garantert at e-posten man sender kommer frem til mottakeren. På veien er den ofte igjennom 2-4 servere og den kan bli tolket som både spam/virus før den når frem og dermed bli filtrert ut. Uten at avsender får beskjed. Eller mottaker for den del. Ja, nyhetsbrev, bankmeldinger, kvitteringer, oppsigelser osv osv kan fint forsvinne i det store cyberspace uten at noen oppdager det før det er for sent.

Og sammenligningen din med mobiltelefon mener eg er feil. I tilfelle med mobil så betaler man åpenbart for en tjeneste. I Telenors tilfelle er det et fåtall som betaler åpenbart for dette. Det kommer som regel med som en gratis tilleggstjeneste. Men også i mobilbransjen er det slik. Går man for et billig abn som MTU så kan man oppleve noe eller mye feil.

Uansett. Når det er sagt, Telenor har fortsatt problemer.

Lenke til kommentar
fortsatt problemer.

Utrolig dårlig...tenk på alle som er avhengig av at mail kommer tidsnok.

Hadde man enda vært sikker på at e-posten kom frem i det hele tatt... om enn forsinket. Nå har Online lagt ut litt mer informasjon:

"Hva gjør Telenor nå?

Telenor har en stor gruppe velkvalifiserte mennesker med høy kompetanse på området. Vi har satt alle tilgjengelige ressurser inn på å skulle løse problemet så raskt det overhodet lar seg gjøre. Vi ber likevel om forståelse for at dette er en særdeles komplisert sak, som det jobbes med på døgnkontinuerlig basis.

"

Det er jo greit nok. Er derimot fortsatt ikke enig i deres definisjon av hva det betyr at e-post går tapt. De mener tydeligvis at e-post som returneres til avsender etter 72 timer, ikke er tapt.

De siste dagene har det gått litt bedre, mer kommer frem, noe forsinket, noe med en gang. Men trenden er fortsatt at det som ikke har kommet frem på noen timer, det kommer ikke i det hele tatt. Har også sjekket litt rundt om folk har fått mailer sendt til meg i retur, men det har bare skjedd i ett eneste tilfelle. Resten har verken kommet frem, eller i retur til avsenderne. Til deg som skrev at det ikke garanteres at e-post kommer frem, Telenor skriver jo at ingen e-post går tapt, så da gir de jo strengt tatt en garanti. Husker også at det faktisk har vært oppslag i avisene de gangene feks Hotmail har slitt, så litt rart det ikke blir mer bråk av dette. Det skyldes nok antagelig at mange mailer går gjennom, og at mange ikke er klar over hvor mye som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Da skriver vi 14 dager med problemer... og nå er både inn- og utgående e-postserver samt e-postleseren på online.no nede. Bra jobbet :ermm: Noen andre som kommer inn på e-postleseren eller får sendt/mottatt mail? Sist jeg kom inn var dessuten en rekke gamle mail forsvunnet (hadde ikke fylt lagringskapasiteten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...