Gå til innhold

Gått yrkeslinje. Men ønsker sårt studie kompetanse. Hjelp!

WaterMarked

Anbefalte innlegg

Jeg er "merkelig nok" en av dem få som virkelig sliter med å arbeide med noe man igrunnen gir F i.

Det går ikke i lengden for meg, uansett. :p

Jeg hadde igrunnen planlagt å gå 3d design eller hva det nå heter på noroff, men dette ble det ikke noe av. Problemet mit er at jeg skulle fått studie kompetanse, tror det hadde åpne noen dører for meg..

Hadde igrunnen lyst å gå allmenn påbygg, men ikke så lett å komme seg inn på dette tydeligvis.

Har tenkt å prøve meg som privatist, men jeg vet ikke så mye om dette. Og hvordan jeg bør gå frem.

Tips?

Har tenkt mye på 3d design eller lignende, Noen høyskoler som har dette?

Hva slags fag må jeg ta for å få studiekompetanse, eller hva slags fag er en fordel å ta viss kunne tenke seg å jobbe med it? Ta 3d design som et utgangspunkt. :p

Igrunnen så er jeg helt grønn på dette, og jeg vet igrunnen lite om hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med...

Men for å få studiekompetanse. Hva må jeg ta?

Dårlig post..

Tnx for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er over 23 år gjelder 23/5 regelen. Iallefall da trenger du som overnevnt og være 23 år og ha jobbet 5 år. da trenger du <<kun>> følgene fag:

-Norsk

-Matte

-Naturfag

-Engelsk

-Samfunnslære

-Nyere historie

Tar i utgangspunkt at du er under 23!?

Selv er jeg under 23 år og kom heller ikke inn på ordinært skole løp.

Følgene gjelder dersom du IKKE har hatt vg3 noen gang(gml vkII)

Tar overnevnte fag som privatist8slipper engelsk og samfunnslære da jeg hadde dette på s&s) Men om det ikke var nok må man da også da kroppsøving vg3, og 2x 5 timers valgfag også for å få generell studiekompentanse når man er under 23 år.

Jeg har da forøvrig valgt "markedsføring og ledelse I" og Rettslære II.

Så, etter å ha stått i Matte, Norsk, Nyere historie, naturfag, kroppsøving, markedsføring og rettslære får jeg studiekompentanse. Er hardt, men det må gå! hehe

Håper dette hjalp noe, var det uklart er det bare og skrike ut, har plundret mye med dette i det siste.

Mvh

JesperA

Endret av JesperA
Lenke til kommentar

Jeg tar noen forelesninger på privatskole i naturfag, norsk og matte. Rettslære og markedsføring går jeg igjennom og være delkurselev på en vgs. Så blir mye frem og tilbake. Og mye lesing på fritid. Har også en maddam som har en klisterhjerne og som er veldig flink på skolen. Dette hjelper også.

Har funnet meg en god studieteknikk som fungerer i de fleste lesefag. Men skal du ta det som privatist bør du beregne deg på mye lesing.

Eksamen til våren har påmeldingsfrist 15 januar. Og er ca i mai/juni. koster 320 kr per eksamen om jeg ikke husker feil.

Må ha 10 timer studiespesialisering om du er under 23 år. Fordi da går du under den nye reformen.

Endret av JesperA
Lenke til kommentar

Jo, men er det ikke litt seint å ta en ringerunde nå. :p

Prøvde å komme i kontakt med noen skoler, men kom ingen vei med det før\etter skolestart...

Hvordan begynte du med dette jesper?

Eller hvordan gikk du frem?

For å dra spørsmålet litt lenger.. :p

Har du noen tips om hvordan jeg skal gå frem for å komme inn i dette 'systemet'?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Hvis det skulle vært noen ledige plasser på videregående skoler, er det vel inntak helt frem til 1 oktober. Så da er vel egentlig fristen til onsdag.

Jeg ringte til fylkeskommunen. Og hver eneste skole i østfold. Fikk ikke plass. Så undersøkte etter privatskole. Viste seg å være en kun 5-6 min unda meg som holdt forelesninger så begynte der, og fikk plass på vgs som delkurselev med studiespes.

Ville ringte fylkeskommunen din til mandag om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...