bladerunner84 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Noen som hjelpe meg med å lage et program i Eclipse som kan utføre følgende: Jeg skal lese inn 3 heltall fra tastaturet. Deretter skal jeg skrive ut det minste, det største, summen av alle tre og tilslutt produktet av alle 3. Det er viktig at alle svarene kommer på hver sin linje. Noen som har tips til løsning? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Dette er jo åpenbart en skoleoppgave, så hva om du viser oss hva du har gjort til nå så kan vi lose deg videre? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 først må du opprette en Scanner slik at det kan programmet kan lese fra tastatur. da må man importere en java applikasjon. import java.util.Scanner; (dette kommer før public static void main..) så må man registrere tastaturet... : Scanner input = new Scanner (System.in); Lenke til kommentar
bladerunner84 Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 ok, great:) da skal jeg klare resten. Lenke til kommentar
medlem-40751 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg er usikker på om Scanner er det rette og bruke her. Jeg har alltid brukt Scanner til å finne ting i en tekst, noe vi ikke har her. Her skal bruker selv taste inn 3 tall, for så å skrive det ut. Vet ikke hvor mye du kjenner til java's Swing bibliotek, men det er ihvertfall det jeg ville brukt for å hente inn variablene (de tallene du skriver inn). int a = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Tekst")); Når du har lest inn variablene kan du jo gjøre de operasjonene du ønsker. I ditt tilfelle er det jo å finne den minste, største og totalen. Jeg har løst oppgaven, den er inne i spoilerteksten. Men jeg anbefaler at du prøver og løse den først på egenhånd. Lykke til. public static void main( String[] args ) { // leser inn tallene ved hjelp av JOptionPane // (må importeres ved å skrive: import javax.swing.*; i toppen av klassen) int a = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn første tall")); int b = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn andre tall")); int c = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn tredje tall")); //finner og skriver ut det minste tallet if (a < b && b < c) { System.out.println("Det minste tallet er: " + a); } else if (b < a && a < c) { System.out.println("Det minste tallet er: " + b); } else { System.out.println("Det minste tallet er: " + c); } //finner og skriver ut det største tallet if (a > b && b > c) { System.out.println("Det største tallet er: " + a); } else if (b > a && a > c) { System.out.println("Det største tallet er: " + b); } else { System.out.println("Det største tallet er: " + c); } int total = a + b + c; System.out.println("Summen av alle tallene er: " + total ); } Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Hvorfor bruke GUI? Scanner er utmerket til dette. Scanner s = new Scanner(System.in); // leser fra standard inn String in = s.nextLine(); Scanner.nextLine() Endret 28. september 2008 av pgdx Lenke til kommentar
medlem-40751 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Ja, dette er en bedre løsning. Har faktisk aldri brukt scanner til å lese inn input, utrolig nok. Merkelig at dette ikke var en del av pensum på høyskolen. Uansett, tilpasset koden jeg skrev tidligere slik at den bruker Scanner til å lese inn variablene: System.out.println("Tast inn det første tallet: "); int a = Integer.parseInt(scan.nextLine()); System.out.println("Tast inn det andre tallet: "); int b = Integer.parseInt(scan.nextLine()); System.out.println("Tast inn det tredje tallet: "); int c = Integer.parseInt(scan.nextLine()); //finner og skriver ut det minste tallet if (a < b && b < c) { System.out.println("Det minste tallet er: " + a); } else if (b < a && a < c) { System.out.println("Det minste tallet er: " + b); } else { System.out.println("Det minste tallet er: " + c); } //finner og skriver ut det største tallet if (a > b && b > c) { System.out.println("Det største tallet er: " + a); } else if (b > a && a > c) { System.out.println("Det største tallet er: " + b); } else { System.out.println("Det største tallet er: " + c); } int total = a + b + c; System.out.println("Summen av alle tallene er: " + total ); Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det vil kanskje smerte deg å lære at der eksisterer en Scanner.nextInt(). Lykke til med å lese API-en. Lenke til kommentar
RavnTM Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 int a = scan.nextInt(); int b = scan.nextInt(); int c = scan.nextInt(); int min = Math.min(a, Math.min(b, c)); int max = Math.max(a, Math.max(b, c)); Math.min/max hjelper også. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) int a = scan.nextInt(); int b = scan.nextInt(); int c = scan.nextInt(); int min = Math.min(a, Math.min(b, c)); int max = Math.max(a, Math.max(b, c)); Math.min/max hjelper også. Dermed: int max = scanner.nextInt(); int min = max; while (scanner.hasNext()) { int in = scanner.nextInt(); max = Math.max(max, in); min = Math.min(min, in); } Endret 28. september 2008 av pgdx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå