Gå til innhold

Komplett sier opp 15-20 i Sandefjord

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis bestile to LCD tv'er i går! Burde vi bere krysse fingrene eller bestille en annen plass? HJELP

Hvorfor "HJELP" ? Hvor dere bestiller er jo opp til dere selv. Om dere er redd for at dere ikke får TV'ene levert, så kan dere ta det helt med ro, dere får de levert selv om Komplett sier opp 15 personer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15-20 folk av 4-500 (eller hva det nå er) er vel ikke så ille. Dessuten er det en del stillinger som er dobbelt opp bemannet etter sammenslåingen mellom Komplett og MPX, det er i alle fall det jeg har hørt.

Komplett er den største nettbutikken av sitt slag i norge, og den siste som kommer til å slite. Dette er prevantive tiltak, for markedet er i fall. Men det er ingen krise.

Jeg kommer uansett ikke til å begynne å handle hardware på Elkjøp med det første :p

Lenke til kommentar
Jeg og en kompis bestile to LCD tv'er i går! Burde vi bere krysse fingrene eller bestille en annen plass? HJELP

Hvorfor "HJELP" ? Hvor dere bestiller er jo opp til dere selv. Om dere er redd for at dere ikke får TV'ene levert, så kan dere ta det helt med ro, dere får de levert selv om Komplett sier opp 15 personer.

pheew

Lenke til kommentar

pheew

Troll?

Lenke til kommentar
Ikke rart det går dårlig for dem, de er så langt fra billigste nettbutikk for tiden at folk handler andre steder

ikke si det, komplett har noen idiotisk høye omsetningstall :)

man kan snoke rundt på tall HER

Vær obs på at de tallene gjelder for hele konsernet og ikke bare Komplett.no

Lenke til kommentar
I de kommende 6-12mnd. kommer mange i elektronikkbransjen her i Norge til å miste jobben sin. Selgere i butikker som expert og elkjøp kommer til å måtte gå i hopetall bare for å nevne noen grupper..

Hallo!!!

Du er vel litt overclocket i hodet ditt! Det er ingen grunn til panikk! Joda litt nedgang har vel vi også merket men ikke så drastisk som du antyder!

Lenke til kommentar
Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg husker godt perioden 1988 - 1994, som var en reell lavkonjunktur i Norge. En periode med et rentenivå langt over det vi ser i dag, faktisk så mye som 5 - 7 % høyere, høyere inflasjon og et fall i boligpriser på 30 - 40 % i perioden.

Man skal ikke glemme at ett slikt rentenivå i dag vil få større konsekvenser for folk flest, i denne perioden kunne man slik jeg har forstått det(jeg hadde ikke lån da) skrive av en betydelig større del av rentene på skatten, dvs det er vanskelig å direkte sammenlikne dagens rentenivå med datidens. Jeg sier ikke at vi ikke kan få 15% rentenivå, det jeg sier er at konsekvensene for folk vil bli anderledes. Det er også andre samfunnsmessige endringer som må tas med i betrakningen, så det er vanskelig, tror jeg å sammenlikne nåtiden med datiden direkte.

Bare dersom du hadde inntekt å snakke om, noe som ikke var tilfellet for svært mange av de som kom i problemer. De kunne i realiteten bare "skrive" av 28 % som i dag. Så forskjellene er ikke så radikale, men de er der. Mener å huske at gjennomsnittlig fradragsprosent var ca 34 - 35 %. Det tilsvarer faktisk ikke mer enn en renteøkning på 0,6 prosentpoeng får at rente etter skatt skal være lik. Men det mest interessante er faktisk realrente justert for pristigning og skatt. I perioden 1990 - 1993 var den 5 % eller høyere (over 7 på det høyeste). I dag ligger den på ca 1 - 2 % (7,6 % - effekt av skattefradrag (ca 2,1 %) - konsumprisindeks (ca 4 %).

Den største forskjellen mellom i dag og perioden 1988 - 1993 var mekanismene som Norges Bank brukte for å sette renta. Den gangen ble styringsrenta brukt til å sikre kronekursen, noe som gav svært store renteutslag pga problemaspekta. I dag er det inflasjonsmål som brukes, noe som normalt vil gi høy rente når man har høy økonomisk vekst og lav rente ved regresjon. Så 15 % rentenivå er særdeles usannsynlig.

For en som var sterkt involvert i årsakene til krisa i 88 - 93 og også er involvert i dag, er det faktisk skremmende så se hvor mange av faktorene som er de samme. Det er tydelig at "hukommelsen" i finansnæringen er ca 10 - 15 år.

Samfunnet har endret seg, men faktisk ikke så radikalt. Største forskjellen ligger i større grad av globalisering, noe som gir en del utfordringer. For Norge er de største forskjellen at vi ha rygg til å drive motkonjunkturpolitikk på en fornuftig måte, noe vi ikke hadde i samme grad den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...