Gå til innhold

Er det mulig å få oppløsningen til et bilde større?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å zoome inn på et bilde men samtidig gjøre bildere klarer? sånn at hvis bilde blir sånn pixelaktig , er det mulig å klargjøre det mer?
Du kan ikke trylle frem mer informasjon, nei, men du kan forstørre bilder uten at du lager pixelering av bildene. Det vil fremdeles kunne oppleves som uskarpt, men du får ikke markante skiller/pixler i bildet.

post-7280-1222275249.jpg

Bildet over har jeg skalert opp på to måter, en god måte og en dårlig måte:

post-7280-1222275256_thumb.jpgpost-7280-1222275261_thumb.jpg

Som du ser blir ikke bildet til venstre skarpere, eller klarere, men du slipper de forstyrrende skarpe overgangene mellom pixlene. Dette er forskjellige typer interpolering, til venstre er det brukt bikubisk interpolering mens til høyre er det brukt nærmeste nabo-interpolering.

Lenke til kommentar
men hvordan gjør du det klarer som du gjorde det der,k-ryeng
Du må bruke et program som støtter bikubisk interpolering, jeg har brukt Photoshop, men de fleste ordentlige bildebehandlingsprogrammer (f.eks. Gimp eller Paint.net som er gratis) støtter det. Det finnes enda bedre algoritmer også, men bikubisk er den "trygge" for hvermansen, den fungerer bra både til oppskalering og nedskalering.
Lenke til kommentar

Vel det skal finnes programer du kan zome bildene med et noen lunde godt resultat, du kan ikke zome in så langt du vil, det blir jo dårligere jo mindre piksler bildet har ifra før men jeg kan se om jeg finner navn på slike programer som skal være gode. jeg tror også at noen var gratis

ok jeg fant nettop noe i hjemme pc bladet et program på listen over 7 gratis fullversjoner

Photo Resizer Pro 2

det finnes nyere versjoner men 2 skal være gratis

det stod ikke noen nettside i bladet men tror denne funker

http://www.showyourphotos.com/photo_resizer_pro.html

men det programet jeg egentlig så etter husker jeg ikke hva heter, men er ganske siker på at det hadde noe med Ørne Øye og gjøre, i en eller anen samenheng. husker det var et ørne øye på artikelen.

Hvis dere ser på bildet mitt så begynte jeg med en biteliten figur jeg tegnet, som bare var noen få piksler stor, etterpå forstøret jeg den men et par hundre % og redigerte masse med lysstyrke, kontrast, farger og så la jeg in tekst. resultatet ble ganske bra syes jeg da.

det eneste som mangler er noen tøffe metall skrap effekter.

Endret av black-light
Lenke til kommentar
Vel det skal finnes programer du kan zome bildene med et noen lunde godt resultat, du kan ikke zome in så langt du vil, det blir jo dårligere jo mindre piksler bildet har ifra før men jeg kan se om jeg finner navn på slike programer som skal være gode. jeg tror også at noen var gratis
Det spørs jo hva du mener med zoome inn. Har du vist bildet i 100% visning på skjermen, er det ikke mer informasjon å hente. Ja, du kan interpolere opp bildet så det ikke oppleves som like uskarpt/pixelert (slik jeg viste i eksempelet tidligere), men nei - ingen programmer kan trylle frem informasjon som ikke ligger i bildet (OK, tegneprogrammer kan, men regner med at du ikke tenkte på det).
Lenke til kommentar
Det spørs jo hva du mener med zoome inn. Har du vist bildet i 100% visning på skjermen, er det ikke mer informasjon å hente. Ja, du kan interpolere opp bildet så det ikke oppleves som like uskarpt/pixelert (slik jeg viste i eksempelet tidligere), men nei - ingen programmer kan trylle frem informasjon som ikke ligger i bildet (OK, tegneprogrammer kan, men regner med at du ikke tenkte på det).

vel noen programer er programert slik at de trekker pikselene ifrahverandre og setter nye som passer inn immelom dem. noe som gir litt høyere oppløsning samtidig som det ikke blir kornete.

Lenke til kommentar
vel noen programer er programert slik at de trekker pikselene ifrahverandre og setter nye som passer inn immelom dem. noe som gir litt høyere oppløsning samtidig som det ikke blir kornete.
Ja, det kalles (bikubisk) interpolering og er illustrert ovenfor. Men det gir ikke mer informasjon, bare mindre pixelering.
Lenke til kommentar

I tillegg til Bikubisk interpolering så kan man i noen tilfeller få bildet til å bli skarpere (Nb ikke mer dertaljert). Du kan leke deg med prøveversjonen ti Focus Magic f.x.

Har du flere like dårlige bilder av det samme motivet (Dvs fra en film eller en bracketing sekvens) så er vi plutselig over på en annen planet igjen. Da kan du få fram temmelig bra saker nærmest som i CSI ved å kombinere disse til et bilde(v.h.a. spesiell programvare).

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...