vegardfj Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg kommer ikke lenger inn på internett med pc`en min, som jeg ikke har hatt problemer med før. Har en stasjonær pc (ikke trådløst nett). Jeg har bredbånd fra NextGenTel, med en speedtouch 510i router. Denne skal imidlertid være i orden, har sjekket med kundeservice der som sier alt er i orden, samt at jeg får koblet en bærbar mac til routeren og internett funker der. Så problemet må være med pc`en et sted. Har AMD Athlon XP 1600+ 1.40 GHz, 2,00 GB RAM Kjører Windows XP Professional med Service Pack 2 Har en mistanke om at problemet kan ha med at jeg prøvde å installere windows xp service pack 3, vha windows update. Det var like etter det problemet startet. Installasjonen mislyktes sånn omtrent midt i installasjonen, det kom flere feilmeldinger. Husker ikke hva de sa nå. Når jeg prøver å avinstallere sp3 fra legg til/fjern programmer, får jeg bare en feilmelding om at bosnisk er valgt som språk, og at det ikke støttes for sp3. Kommer ikke videre der. Har prøvd å rydde i maskinen med programmer som ccleaner, registry mechanic o.l. Har Norman antivirus hvis det er interessant å vite, men har deaktivert den. Under nettverkstilkoblinger står det at lokal tilkobling er tilkoblet. Men hvis jeg går på alternativer til internett i IE7 og tilkoblinger, står det ikke oppført lokal tilkobling. Skal ikke dette stå her? Har Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort, på egenskaper til dette nettverkskortet står det at enheten fungerer som den skal. Er det noen som har en idé om hva problemet kan være? Takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Jeg kommer ikke lenger inn på internett med pc`en min, som jeg ikke har hatt problemer med før. Har en stasjonær pc (ikke trådløst nett). Jeg har bredbånd fra NextGenTel, med en speedtouch 510i router. Denne skal imidlertid være i orden, har sjekket med kundeservice der som sier alt er i orden, samt at jeg får koblet en bærbar mac til routeren og internett funker der. Så problemet må være med pc`en et sted. Har AMD Athlon XP 1600+ 1.40 GHz, 2,00 GB RAM Kjører Windows XP Professional med Service Pack 2 Har en mistanke om at problemet kan ha med at jeg prøvde å installere windows xp service pack 3, vha windows update. Det var like etter det problemet startet. Installasjonen mislyktes sånn omtrent midt i installasjonen, det kom flere feilmeldinger. Husker ikke hva de sa nå. Når jeg prøver å avinstallere sp3 fra legg til/fjern programmer, får jeg bare en feilmelding om at bosnisk er valgt som språk, og at det ikke støttes for sp3. Kommer ikke videre der. Har prøvd å rydde i maskinen med programmer som ccleaner, registry mechanic o.l. Har Norman antivirus hvis det er interessant å vite, men har deaktivert den. Under nettverkstilkoblinger står det at lokal tilkobling er tilkoblet. Men hvis jeg går på alternativer til internett i IE7 og tilkoblinger, står det ikke oppført lokal tilkobling. Skal ikke dette stå her? Har Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort, på egenskaper til dette nettverkskortet står det at enheten fungerer som den skal. Er det noen som har en idé om hva problemet kan være? Takknemlig for all hjelp. Har du prøvd å bruke system restore? Hvis ikke dette hjelper ville jeg enten ha tatt backup av ting og tang, formatert og lagt inn en ny windowsinstallasjon. Evt kontakte MS for å høre hva du skal gjøre med det språkrelaterte problemet. Det du også kan gjøre er å sjekke: Om maskinen din har fått IP fra speedtouchen har den det, så kan du prøve å pinge f eks vg eller uio virker ikke dette så kan du prøve å pinge ip-adressen til disse (det finner du ved å pinge fra den andre maskinen din der alt virker greit). Får du pinget ipen til disse, men ikke urlen så er det et dns-problem. Sett da dns manuelt. Nextgentel sine dns servere er 217.13.4.24 + 217.13.7.140 Har du ikke fått IP en gang? prøv å fornye ip-adressen. ipconfig /renew i cmd (velg kjør og skriv cmd) Virker ikke dette heller, prøv å sette den statisk. Sett den til 10.0.0.5 for eksempel. EDIT: en liten parantesfeil Endret 24. september 2008 av pan100 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 lag en tekstfil i notepad med følgende: ipconfig /release>>logg.txt ipconfig /flushdns>>logg.txt ipconfig /renew>>logg.txt Dette skal lagres med filendelsen *.bat. Start så denne. Du vil miste internetten bevist i noen sekunder mens dette pågår så du er klar over det Hjelper dette? Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Har du IP og alt sammen? Sjekk i så fall brannmuren din. Kan jo hende det har med en oppdatering der som har gått skeis. Vet i hvert fall at de som bruker ZoneAlarm hadde problemer i sommer. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Du kan jo se på 510en også, om det lyser på ethernet-lampen når pcen er koblet inn. Se også om det står "en nettverkskabel er koblet fra" på skjermen når du trekker ut kabelen. Hvis ikke disse tingene stemmer så kan det tyde på at ethernetkortet enten er deaktivert eller ødelagt eller det er noe feil der. Sjekk da om den finnes i enhetsbehandling, ligger vel på "egenskaper" på "min datamaskin" eller "datamaskin" (sitter på en mac selv) Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Har prøvd system restore, men systemgjenoppretting har tydeligvis vært deaktivert for alle stasjoner, så kommer ingen vei der. Skriver ipconfig, da får jeg opp dette: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: lan IP-adresse: 10.0.0.2 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 10.0.0.1 Prøvde ping www.vg.no, da står det kan ikke finne vert. Prøvde ping 193.69.165.21 som er vg etter hva jeg kunne finne ut. Da er det 4 pakker sendt og mottatt, så det ser ut til å funke. Ser ut til at routeren er i orden med lampene, og nettverkskortet ligger i enhetsbehandling, der det står at den fungerer som den skal. Tror ikke det er feilen. Prøvde å sette dns manuelt. Når jeg da åpner IE får jeg en boks der det står: du arbeider i frakoblet modus. Vil du koble til nå? Svarer jeg ja får jeg en ny boks med Ekstern tilkobling, og jeg må velge hvilken tilkobling jeg vil bruke. Det står et par der som jeg ikke vet hva er (Content og SIXA) men ikke den som bare heter "lokal tilkobling". Kommer ingen vei med de to valgene jeg får. Så foreløpig ingen suksess her... Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Prøvd mitt forslag. Virker som om din dns har problemer, er det i maskinen kan dette hjelpe. Ellers kan du sjekke hosts-fila Skriv dette i kjør: notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts Er denne listen stor? Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 lag en tekstfil i notepad med følgende:ipconfig /release>>logg.txt ipconfig /flushdns>>logg.txt ipconfig /renew>>logg.txt Dette skal lagres med filendelsen *.bat. Start så denne. Du vil miste internetten bevist i noen sekunder mens dette pågår så du er klar over det Hjelper dette? Prøvde dette, men det hjalp ingenting. Tror jeg har prøvd å gjøre disse tingene før også uten hell. Jeg er rett og slett blank på hva feilen er. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Da var det hosts filen da. Inneholder den 70 sider med tekst kan det være synderen for da må denne listen sjekkes hver gang du prøver å åpne en www.url.com lenke. Dette tar selvsagt tid om den er stor. Spybot har en tendens til å putte inn massevis av blokkeringer der. Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Prøvd mitt forslag. Virker som om din dns har problemer, er det i maskinen kan dette hjelpe. Ellers kan du sjekke hosts-fila Skriv dette i kjør: notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts Er denne listen stor? Har aldri vært inne i denne fila, det står at: this is a sample HOSTS file osv med masse forklaring til, så i bunn står det: 127.0.0.1 localhost Ikke noe mer. Hva bør det stå der? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det bør stå akkurat det som står der nå. Alt med # forran er kommentarer for å fprklare deg meningen med fila. Og localhost er helt ok. Hva med MSN's feilsøking? Alternativer->tilkopling (trykk alt og Verktøy først) Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Det bør stå akkurat det som står der nå. Alt med # forran er kommentarer for å fprklare deg meningen med fila. Og localhost er helt ok. Hva med MSN's feilsøking? Alternativer->tilkopling (trykk alt og Verktøy først) På denne testen kommer den fram til DNS, der får jeg gult utropstegn, samme med proxy-server og nøkkelporter. Kan det være et brannmurproblem? Jeg har prøvd å deaktivere norman brannmuren og også den innebygde windowsbrannmuren. På sikkerhetssenteret for windows står det at norman personal firewall v.1.4 er PÅ, det skjønner jeg kke helt for jeg trodde den var deaktivert. Er det en mulighet å prøve å avinstallere hele norman? Eller ligger problemet et annet sted? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kan du prøve å kople deg forbi Speedtouch og rett på Nextgentel modemet? Samme problem? Eller funker mac-en som den skal? Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Men for å ta det en gang til; Egenskaper for Internett. Skal det ikke her stå "lokal tilkobling" og når den ikke står der, hvordan får jeg den tilbake? Eller tar jeg feil der? (Er forsåvidt stor sjanse for det ) Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Kan du prøve å kople deg forbi Speedtouch og rett på Nextgentel modemet? Samme problem? Eller funker mac-en som den skal? Dette vet jeg ikke hvordan jeg gjør... Jeg tastet inn 10.0.0.1 i IE, da kom jeg inn på system information for speedtouch. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) har du prøvd å sette dns manuelt slik jeg foreslo lenger oppe? Jeg har lagt til adressene til NextGenTel sine DNS servere der oppe også. Når det gjelder "arbeid frakoblet" så må du gå på fil-menyen (eller verktøy, avhengig av versjon) og så trykke på"arbeid frakoblet", for der står det nok en hake ved siden av. IE er noe dritt på det der, gå over til FireFox. Det MÅ være et dns-problem. Sett DNS manuelt, så skal det være ok, såfremt at du får IE ut av frakoblet modus da... Ikke lag noe "bredbåndstilkobling" eller noe sånt der inne, den skal koble seg til over LAN, så IE trenger ikke ha noen innstillinger i seg for å fungere. Prøv å gå på egenskaper for internett så tilkoblinger og slett alt som ligger der hvis det ligger noe der da. Kan du prøve å kople deg forbi Speedtouch og rett på Nextgentel modemet? Samme problem? Eller funker mac-en som den skal? Speedtouchen er NGT modemet. Det kan også kalles en bredbåndsruter. Endret 24. september 2008 av pan100 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Aha.. Hater slike modem. Har et fra NGT bare at det er en Vood sak. Dritt å navigere igjennom. Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 har du prøvd å sette dns manuelt slik jeg foreslo lenger oppe? Jeg har lagt til adressene til NextGenTel sine DNS servere der oppe også. Når det gjelder "arbeid frakoblet" så må du gå på fil-menyen (eller verktøy, avhengig av versjon) og så trykke på"arbeid frakoblet", for der står det nok en hake ved siden av. IE er noe dritt på det der, gå over til FireFox. Det MÅ være et dns-problem. Sett DNS manuelt, så skal det være ok, såfremt at du får IE ut av frakoblet modus da... Ikke lag noe "bredbåndstilkobling" eller noe sånt der inne, den skal koble seg til over LAN, så IE trenger ikke ha noen innstillinger i seg for å fungere. Prøv å gå på egenskaper for internett så tilkoblinger og slett alt som ligger der hvis det ligger noe der da. Bare så jeg gjør dette riktig: Jeg går inn på egenskaper for internett-protokoll, og skriver inn de to dns-adressene som foretrukket og alternativ dns-server. Det står haket av for motta ip-adresse automatisk. Er dette riktig forstått? Isåfall skjer det ingenting.. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 har du prøvd å sette dns manuelt slik jeg foreslo lenger oppe? Jeg har lagt til adressene til NextGenTel sine DNS servere der oppe også. Når det gjelder "arbeid frakoblet" så må du gå på fil-menyen (eller verktøy, avhengig av versjon) og så trykke på"arbeid frakoblet", for der står det nok en hake ved siden av. IE er noe dritt på det der, gå over til FireFox. Det MÅ være et dns-problem. Sett DNS manuelt, så skal det være ok, såfremt at du får IE ut av frakoblet modus da... Ikke lag noe "bredbåndstilkobling" eller noe sånt der inne, den skal koble seg til over LAN, så IE trenger ikke ha noen innstillinger i seg for å fungere. Prøv å gå på egenskaper for internett så tilkoblinger og slett alt som ligger der hvis det ligger noe der da. Bare så jeg gjør dette riktig: Jeg går inn på egenskaper for internett-protokoll, og skriver inn de to dns-adressene som foretrukket og alternativ dns-server. Det står haket av for motta ip-adresse automatisk. Er dette riktig forstått? Isåfall skjer det ingenting.. ok, da tror jeg det er noe gale i forbindelse med den oppdateringen som gikk skeis Lenke til kommentar
vegardfj Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 ok, da tror jeg det er noe gale i forbindelse med den oppdateringen som gikk skeis Det er vel det jeg frykta, og hadde en mistanke om. Men hvilke muligheter har jeg da? Må jeg formatere alt og legge inn windows på nytt? Jeg får jo ikke avinstallert service pack 3, siden den bare ble halvveis installert. Klarer heller ikke å gjenopprette systemet til tidligere tidspunkt. Uansett takk for hjelpen her, selv om jeg fortsatt ikke har kommet meg på nett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå