Astralnoise Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Jeg bare lurer, for jeg kunne gjerne tenkt meg en slik jobb innen forsvaret i stedet for å bade i gjørme. Jeg går akkurat nå bachelor i sosiologi, men vurderer å ta en andrefordypning innen enten sosialøkonomi, sosialantropologi eller statsvitenskap. (SAMT en master) Jeg bare lurer på om forsvaret ELLER forsvarsdepartementet trenger slik utdanning? Evt. i hvilke sektorer og stillinger? Takk på forhånd Endret 24. september 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 det nærmeste jeg kan tenke på er velferds-soldat. altså, de som sørger for at soldatene har noe å gjøre på fritiden, kan være alt fra å holde kino til å arrangere turer. regner med at du tenkte på i førstegangstjenesten, er faktisk ganske få som er ute i gjørma, stort sett de som er i "grønn" tjeneste(HV, Jegere MM.) som er med på slike morrosome saker. hvis du tenker på jobb i forsvaret så er det nok en del muligheter innenfor flere avdelinger, uten at jeg vet noe særlig mer om det. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Rekrutten er gjørmebad for alle, uansett utdannelse. Etter det blir man tildelt fag-område, da ofte med bakgrunn i sivil utdannelse. Men for all del...dem drar ikke nytte av utdannelsen din. Dem får deg tel å glømme din sivile utdannelse, å gir deg en langt dårligere en på samme fagområde. Jeg var i transporten med flere sjåfører med fagbrev, dvs 2 år transportfag å 2 år lærlingopplegg, å forsvaret dro ingen nytte av dems 4 år lange utdannelse. De måtte følge samme transport-opplæring som oss andre, med bitte-små blonde ferske sersjant-jenter på 19 år uten lappen som skulle lære oss/dem å kjøre lastebil på nytt. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Jeg mente mer lenger opp i systemet, som f.eks. Forsvarsdepartementet, Forsvarets Forskningsinstitutt, Forsvarets Sikkerhetsavdeling, etc. Jeg har sett de har en del folk på både logistikk, ledelse, økonomi og lignende, men jeg bare lurte på om de bruker samfunnsvitere også. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 De kunne sikkert trenge det, men tviler på at de gjør det. Forsvaret lager sin egen sannhet å oppfattning av samfunnet helt uavhengig av hva som virkelig skjer. Er derfor det går så dårlig om dagen. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Huff, ja. Kanskje jeg skal danne mitt eget militær. En liten skogmilits. Noen som vil bli med? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Ja, det finnes nok jobber for deg, spesielt hvis du tar master i statsvitenskap. Forsvarsdepartementet og Forsvarets Forskningsinstitutt er absolutt aktuelt, her er det stort sett sivile stillinger, sikkerhetsavdelingen er så vidt jeg vet mer militær, men finnes nok sivile stillinger der også men usikker på hvordan det passer med bakgrunnen din (kun sett sivile-tekniske stillinger der). Hvis du vil se hva FFI holder på med så er dette en fin oversikt. Mye er teknisk, men også noen som burde passe en statsviter. http://www.mil.no/felles/ffi/start/FFI-prosjekter/ Eks: http://www.aftenposten.no/forbruker/jobbog...n_jobb_14827365 Endret 27. september 2008 av stadskle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå