Gå til innhold

Acer 8920G - trøbbel med reduserende fps

promotheus

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en Acer 8920G og er fornøyd med den, men da jeg spiller WoW så faller frameraten fra 60+ til rundt 15. Etter ei lita stund er den oppe i 60 igjen. Noen som vet hva det kan skyldes?

Er det noen options jeg kan justere på, enten da i kontrollpanel evt. bios?

Endret av promotheus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Kjøpte en 8920G og er fornøyd med den, men da jeg spiller WoW så faller frameraten fra 60+ til rundt 15. Etter ei lita stund er den oppe i 60 igjen. Noen som vet hva det kan skyldes?

Det skyldes garantert driveren til GPU som klokker ned ved varme, heter powermizer.

Hit går du og finner en som ikke har det: http://www.laptopvideo2go.com/

Lenke til kommentar
Hei

Kjøpte en 8920G og er fornøyd med den, men da jeg spiller WoW så faller frameraten fra 60+ til rundt 15. Etter ei lita stund er den oppe i 60 igjen. Noen som vet hva det kan skyldes?

Det skyldes garantert driveren til GPU som klokker ned ved varme, heter powermizer.

Hit går du og finner en som ikke har det: http://www.laptopvideo2go.com/

Om dette stemmer så skal jeg sende deg en digital rose.

Lenke til kommentar
Okei, forsøkte nå å installere driverne hvis navn er 176.48, men får beskjed om at det ikke fins kompatible drivere til min programvare. Skjermkortet i denne laptopen er av typen Geforce - 9659 GS. Ekstremt irritabel frameratedrop, håper noen kan hjelpe!

Merkelig driver, prøv 177.98 eller en av de høyere der. Husk å først avinstallere opprinnelige driver, omstart, så kjøre driversweeper, ny omstart og så installere ny driver. Skal funke. Sjekk også i kompabilitetslisten før du velger ny driver.

Powermizer kan også reguleres fra systemfilene, men det er en kinkigere sak. Vi kan ta det hvis det ikke funker med driverne.

Lenke til kommentar
Merkelig driver, prøv 177.98 eller en av de høyere der. Husk å først avinstallere opprinnelige driver, omstart, så kjøre driversweeper, ny omstart og så installere ny driver. Skal funke. Sjekk også i kompabilitetslisten før du velger ny driver.

Powermizer kan også reguleres fra systemfilene, men det er en kinkigere sak. Vi kan ta det hvis det ikke funker med driverne.

Okei, er ikke særlig inne i det med data, men om du ville vært grei å forklare det delvis step by step ville det vært suverent!

Lenke til kommentar

Har installert nye drivere og endret på et par filer i regedit som skulle gjøre om slik at maskinen bruker konstant strøm, ikke noe powersavingfunksjon.

Likevel, når jeg kjører Unreal Tournament så kjører det runt 40 - 50 frames, helt silkemykt, men plutselig så er det som om noen trekker ut adapteren og frameraten synker til rundt 10 frames. Hva kommer dette av? Etter et halvt minutt så er jeg oppe på 40 - 50 frames igjen.

Hva er årsaken til dette? Samme skjer uansett oppløsning jeg kjører på.

Lenke til kommentar
Har installert nye drivere og endret på et par filer i regedit som skulle gjøre om slik at maskinen bruker konstant strøm, ikke noe powersavingfunksjon.

Likevel, når jeg kjører Unreal Tournament så kjører det runt 40 - 50 frames, helt silkemykt, men plutselig så er det som om noen trekker ut adapteren og frameraten synker til rundt 10 frames. Hva kommer dette av? Etter et halvt minutt så er jeg oppe på 40 - 50 frames igjen.

Hva er årsaken til dette? Samme skjer uansett oppløsning jeg kjører på.

Er nok fortsatt vår venn powermizer. Du får prøve forumet på laptopvideo, der ligger det en innføring i hvordan du går inn i registeret og endrer nøkkelverdien til powermizer. Da kan du i det minste manuelt låse maskinen på maks og så se om det gjentar seg. Har dessverre ikke tilgang på alt jeg har rundt dette da jeg midlertidig bruker en annen maskin, men søk evt på google på disable powermizer. Det er flere registerstrenger man må inn i, men smal sak.

Lenke til kommentar
Har fulgt rådene på tråden her

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=233176

Har erstattes samtlige PerflevelSrc-filer i regedit till 2222, fra 3333. Uansett, fremdeles trøbbel! Utrolig irritabelt at frameraten hopper så mye som den gjør. Håper på å fikse dette her!

Da begynner det å bli smått kinkig. Har du lastet ned GPU-Z og latt det kjøre mens du bruker maskinen?

Lenke til kommentar
Da begynner det å bli smått kinkig. Har du lastet ned GPU-Z og latt det kjøre mens du bruker maskinen?

Nei, kan teste det når jeg kommer hjem fra arbeid, hater å repetere meg selv, men at frameraten er så variabel pga et installert program, det er grunn til å bytte bærbar.

Eventuelt til en med ATI skjermkort. Takker for rådene så langt, will keep you updated!

Lenke til kommentar

Nei, kan teste det når jeg kommer hjem fra arbeid, hater å repetere meg selv, men at frameraten er så variabel pga et installert program, det er grunn til å bytte bærbar.

Eventuelt til en med ATI skjermkort. Takker for rådene så langt, will keep you updated!

Du får nok aldri byttet en bærbar på grunn av dette. Leser du rundt ser du at dette er et svært svært vanlig "problem". For alt man vet kan det være at det er lagt inn sikkerhetsmarginer på kortet mtp feks varmeutvikling at kortet klokker seg ned når man når en slik grense.

Lenke til kommentar

Mente at frameraten oppfører seg som om strømmenpluggen blir tatt ut og inn. Dette skjer kanskje en gang hvert 5 minutt, men veldig irritabelt, for eksempel er det håpløst å spille fps spill slik det er nå. Dette skjer på laveste oppløsning eller maks oppløsning.

Har lasta ned GPU Z, merkelig nok så virker det som om GPU blir kjøligere under når frameraten går nedover. Har oppe oppgavebehandling samtidig, og jeg ser og det er noe som gjør utslag på prosessorkraften. Det er en fil som heter audiodg.exe, og den krever oppmot 50-60% av cpu.

Blir forvirra av mindre.

Endret av promotheus
Lenke til kommentar
Mente at frameraten oppfører seg som om strømmenpluggen blir tatt ut og inn. Dette skjer kanskje en gang hvert 5 minutt, men veldig irritabelt, for eksempel er det håpløst å spille fps spill slik det er nå. Dette skjer på laveste oppløsning eller maks oppløsning.

Har lasta ned GPU Z, merkelig nok så virker det som om GPU blir kjøligere under når frameraten går nedover. Har oppe oppgavebehandling samtidig, og jeg ser og det er noe som gjør utslag på prosessorkraften. Det er en fil som heter audiodg.exe, og den krever oppmot 50-60% av cpu.

Blir forvirra av mindre.

Nja, helt logisk at GPU blir kjøligere når framrate går ned, men, klokker maskinen ned også? Det skal fremgå av GPU-Z. Er jo helt tydelig at den klokker ned og derfor blir kjøligere.

Sånn utover dette, er du fornøyd med maskinen, byggekvalitet etc? Vurdere en 8930 dersom Asus G71V ikke kommer seg på markedet asap.

Lenke til kommentar
Nja, helt logisk at GPU blir kjøligere når framrate går ned, men, klokker maskinen ned også? Det skal fremgå av GPU-Z. Er jo helt tydelig at den klokker ned og derfor blir kjøligere.

Sånn utover dette, er du fornøyd med maskinen, byggekvalitet etc? Vurdere en 8930 dersom Asus G71V ikke kommer seg på markedet asap.

Sett bort fra sporadisk frameratedrop, ja, maskinen er den beste investeringen jeg har hatt innen data. Mulighetene er mange, og skjermen er knallgod. Suveren multimediapc, det er det ingen som helst tvil om.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er noe hjelp. Men har kommet ny bios. v1.14

Skal teste den. Dog så ser det ut til at problemet mitt koker ned til denne audiodg.exe, som krever sinnsvakt mye av prosessor til tider. Har gjort det jeg kan med skjermkortet og dets innstillinger. Ifølge enkelte tråder så kan jeg "overkjøre" audiodg.exe, men er usikker på hvordan dette gjøres. Spørsmålet videre er, noen med bærbare og Vista som opplever merkelig lyd til tider? Dette skjer med meg, da under denne "fps" droppen, som jeg nevnte i første post.

Nære ved å formatere hele maskinen og teste Windows XP, for å se om det funker. Audiodg.exe er visstnok implementert først i Vista, ikke i tidligere operativsystemer fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Har du prøvd denne guiden, for å legge inn nyere nvidia drivere?

Prøvde denne selv. Ser ut til at man kan bruke driverne direkte fra nvidia.com.

http://www.driverheaven.net/nvmodtool.php

Holder selv på å laste ned driver for Vista 64x. Skal prøve det. Må bare finne ut om jeg kan bruke produktnøkkelen til 32x Vista på 64x.

Har funnet en egen "modda" driver, den fungerte helt greit, tidligere så kunne framerate droppe i WoW for eksempel fra 30 til 15, men nå er faller den "bare" til 30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...