Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Går eldstebarn dårlig overens i parforhold?

Gjest Guest_megatoff_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_megatoff_*

Heisann, har opplevd i 3 tre tilfeller at vennepar hvor begge kommer fra familer hvor de er eldst - har skilt seg. De fortalte om uforsonlige krangler.(uten at det er en statistikk)

Jeg har lest en bok om søskenplassering og hva det har å si for personligheten. En dansk forsker hadde undersøkt 15.000 mennesker mhp. søskenplassering og funnet en del fellestrekk. En ting som gikk igjen var at eldstebarn hadde problemer i parforhold til eldstebarn. Han nevnte at en stor overvekt av de som kom til familieterapi hadde dette problemet.

Teorien går på at to som er vant til å ha en viss styring på søskenflokken har vanskelig for å innordne seg den andre - uansett om det er mann eller kvinne. Det blir litt som å ha to sjefer på jobben. Det bare går ikke.

Mens storebrødre og en lillesøstre ikke har noe problem med å innfinne seg i roller som de er "vant med hjemmefra."Lillebrødre og storesøstre går også greit overens fordi de er vant til rollen sin helt fra de var små.

Nå skal man jo være skeptisk til bruk av statistikk. Men jeg kjenner et par som dette gjelder for akkurat nå. Det virker som de står steilt mot hverandre. Den ene vil holde ekteskapet sammen for enhver pris for barnas skyld. Ikke godt å si hva man skal gi som råd?

Dersom forhold mellom storesøsken i 95% av tilfellene går galt - er det da vits å råde dem til å prøve?

Er det noen som har lest noe vitenskapelig bevis for at denne teorien holder? Jeg Googlet litt på amerikanske forum og det jeg leste der bekreftet at storesøsken fikk trøbbel. Men amerikanere kan ha en egen måte å lage teorier på. Noen som vet noe om dette?

Megatoff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest undersøkelser, som har vist at mennesker

som verken er eldst eller yngst er de som klarer

seg best. Med best menes at de er flinkest til

balansere det å gi ordre og å ta ordre. Lenge siden

jeg leste noen artikler om det så jeg har dessverre

ingen linker, men jeg tror den ene artikkelen kunne

ha vært i Time for mange herrens år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...