Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg blitt svindlet - og hva gjør jeg nå?

McMuffin

Anbefalte innlegg

Hos politiet er det dårlig med hjelp å få,går en månedstid så får du et brev som det står at saken er henlagt pga bevisets stilling eller har ikke kapasitet.

Hvis politiet gidder å gjøre noe så får du ikke vite hvem det er som har svindlet deg pga personvernet.

kontakte politiet må du gjøre,kan hende "mistenkte" har flere svin på skogen "alle bekker små blir en stor elv".

Er det identitetstyveri så er nok sjansen stor for at begge bor i nærmiljøet sitt.

Hvis opplysningene du har stemmer med eieren av kontoen er saken biff,kan jo høre med din bank om dem kan være så snille og skjekke om opplysningene er det samme.

Hvis du ikke kan ordne opp i det egenhendig får du nok ikke pengene igjen.

Hvis du har et kredittkort og overfører penger igjennom det,så kan du i etterkant få pengene tilbake av kredittselskapet hvis du ikke får spesifikte varer,dette fungerer ved kjøp fra utenlandet så skulle tro det samme gjalt nasjonalt i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget interessant utvikling i saken. Ringte banken min, fikk vite eieren av kontonr, og, surprise surprise, det var samme fyren som jeg har "handlet" med. Forsøker å ringe ham, han svarer ikke, sender han en mld og får til svar at dette vet han ingenting om, skal sjekke kontoen sin, etc. Så enten er han flink til å lyve eller offer for et skikkelig identitestyveri.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Ville vært rart hvis det ikke er samme fyr som du hadde kontakt med og han som eier kontoen.

Sansynligvis kommer han med svadaprat helt til du gir opp.

Hvis dette blir en prinsippsak så må du nok reise på en tur sammen med noen sterke kamerater for å få pengene igjen.

Den personen som står oppført som eier av kontoen har pengene dine,hvis han nekter det så :ph34r:

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig, så har du altså tlf. nummret til personen med det konto nummret. Siden politiet er lite inntreset i å hjelpe (standard-svar; LES. Mangel på folk/midler), så kan du vell dra på en liten "vissit", hvis han da ikke bort alt for langt unna.

Lenke til kommentar

Fyren nekter fortsatt for at han eier denne kontoen, sier han aldri har solgt iphone, etc. Sier også at han skal ta kontakt med banken/finn.no fordi han hevder at han absolutt ikke har noe med dette å gjøre. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre nå..

Eneste mulighet er vel å gå til politiet, da jeg tross alt har et kontonr å gå etter, evt finne ut mer hos banken. Kan jo ikke vite om han fyren lyver eller ikke, det er det verste. Men har egentlig liten tro på historien hans...

Innspill/tips settes stor pris på :)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at noen har stjålet identiteten hans for å lure noen til å sette inn penger på kontoen hans. Selv om det er ytterst usannsynlig så kan det ha skjedd at noen er ute etter å sverte ham, dvs for eksempel få en politiannmeldelse på ham.

Løsningen er å ringe ham og visa ham annonsen og korrespondansen mellom selger og kjøper, f.eks mail, sms etc. Hvis han er uskyldig og ikke har fått inn penger på konto så burde det ikke være så vanskelig å skaffe en utskrift fra kontoen som bekrefter dette. Hvis han er uskyldig og noen har misbrukt hans identitet for å sverte ham burde det ikke være vanskelige å får igjen pengene som er satt inn.

Hvis han er skyldig og satser på at du går lei og gir opp (noe som virker høyst sannsynlig) så ta kontakt med politiet. Eventuellt ta med noen "venner" for å "klare opp i eventuelle misforståelser."

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Er på ferie nå, så er ikke så mye jeg får gjort før jeg er tilbake. Fyren hevder hardnakket at han ikke er eier av dette kontonummeret, sè neimen om jeg vet. Planen min da blir å, når jeg kommer hjem, ringe ham og be om utskrift av kontoen hans, evt ringe banken og få bekreftet eier MED adresse, tlf.nr etc. Hvis det viser seg at pengene virkelig ikke er på hans konto blir det nok politianmeldelse, nekter å la denne saken renne bort i sanden. Ikke for pengenes skyld, mer for prinsippet...

Og til de som foreslår det: Tror jeg holder meg til lovlige metoder :)

Noen innspill på den foreløpige "planen"?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Banker har lov til å gi ut navnet til eier av en konto.

Banker har ikke lov til å gi ut kontonummeret til enkeltpersoner.

Du kan ikke ringe banken (skal ikke være mulig i hvertfall) og be om personlige ting som kontonummer, personnummer, adresse osv. Dette er privat og du må selv kontakte personen det gjelder og få det av ham.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

UPDATE: Fikk for noen dager siden brev i posten fra Politiet om at saken jeg anmeldte var blitt henlagt... dette på tross av at jeg ga dem navn, adresse, telefonnummer og kontonummer jeg overførte pengene til. For en j***a skandale. Skal selvfølgelig påklage dette, så får vi se hva som skjer.

alfur123, hva har du gjort i saken din?

Lenke til kommentar
Hva med forliksrådet?

Hvis dere har blitt svindlet av samme person, så burde dere få sammenspleiset anmeldelser, så politiet forstår at dette ikke er et enkelttilfelle.

Politiet er ellers normalt dårlig til å samarbeide fra disktrikt til distrikt. Derfor får ikke din lokle politistasjon den infoen de ofte trenger.

Kan ikke Finn.noi oppsore ip-adressen heller da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...