Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg blitt svindlet - og hva gjør jeg nå?

McMuffin

Anbefalte innlegg

Inngikk i forrige uke en avtale med en fyr, som hadde lagt ut en annonse på finn.no, om å kjøpe en iPhone 3G av ham. Dealen var 50/50 forskudd og oppkrav. Betalte 2000 inn på kontoen hans, hvorpå han sa han skulle sende telefonen med en gang pengene var på kontoen hans. Dette skulle være på mandag. Nå har ingenting skjedd siden da. Har ikke hørt fra han på mail, og det viser seg at han har gitt meg uriktig kontaktinformasjon. Prøvde å ringe personen han ga seg ut for å være, og han hadde ingenting med dette å gjøre, ifølge ham selv.

Nå er spørsmålet mitt: Hvis jeg ikke mottar noe svar fra denne fyren, hva bør jeg gjøre? Finnes det noen måte å spore et kontonummer på, for det har jeg jo? Evt e-postadressen?

Takker for evt. svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verste er at fyren virket skikkelig seriøs også, ikke sånt Western Union-opplegg heller.. Ga meg fullt navn og kontaktopplysninger, men da jeg prøvde å ringe fyren visste han ingenting om det. Det betyr jo at vi har både svindel og identitetstyveri her...

Hvis jeg politianmelder dette, hva er sjansen for at de får tak i noen, les at jeg får tilbake pengene mine?

Lenke til kommentar
.. burde heller bare få sendt det i oppkrav , vil si det er det tryggeste.

Oppkrav er heller ikke noe 100% trygt. Fullt mulig å tape penger + masse tid og trøbbel på det også. Men man taper ikke salgsvaren med oppkrav.

Eller bruke betalingsgarantien til finn.no

Den vil jeg aldri bruke.

Lenke til kommentar
Verste er at fyren virket skikkelig seriøs også, ikke sånt Western Union-opplegg heller.. Ga meg fullt navn og kontaktopplysninger, men da jeg prøvde å ringe fyren visste han ingenting om det. Det betyr jo at vi har både svindel og identitetstyveri her...

Hvis jeg politianmelder dette, hva er sjansen for at de får tak i noen, les at jeg får tilbake pengene mine?

Ja, den "Hm, dette kjenner ikke jeg noe til" unnskyldningen er fin å bruke. Nå skal jeg ikke påstå at fyren du snakket med var skyldig, men det er lett å skylde på identitetstyveri når man blir anklaget for noe sånt. Du sitter jo med kontonummer, og han har jo en konto på finn.no, mange av disse tyvene er jo ikke akkurat noen genier, men litt flaks så har han til og med brukt sin egen ip addresse. Du kan anmelde det, og jeg skal ikke uttale meg om du kan få noe tilbake, forhåpentligvis gjør du det.

Men en ting jeg ikke skjønner, hvorfor i alle dager kjøpte du en BRUKT iphone til 4000 kroner? Du kan få en ny og uten abonement fra Netcom for, hva var det, 4200? Hadde det vært snakk om 3000 ,da er det greit, men man kjøper ikke noe brukt for å spare 200-300 kroner

Men lykke til, håper det ordner seg. :)

Lenke til kommentar

Takk til alle som svarer :)

For det første så er mange selgere lite keen på å sende i oppkrav da dette ofte ender med at kjøper ikke henter pakken, etc.

Scrim: Det er litt vanskelig for meg å ringe han fyren og rett ut beskylde han for å ha svindlet meg, hvis det faktisk er tilfelle at han er uskyldig... Dessverre er det umulig for meg å vite om han lyver eller ikke, selv om jeg vurderer det som ganske usannsynlig at noen har stjålet akkurat hans identitet... Dessuten var det en marginalt brukt iPhone 3g 16GB som per dato koster 5200,- ny hos Netcom :)

Nok en gang, takk til alle som gadd å svare. Tar gjerne imot flere tips, etc. Tenker jeg leverer inn politianmeldelse imorgen, så får vi se hva det blir til.

Og beklager feilposten, KVTL :)

Lenke til kommentar
Ikke for og være spydig, men du bør allderig inngå en deal om og betale forskud på finn.no osv, det ender som regel bare med at du allderig får det du har betalt for, burde heller bare få sendt det i oppkrav , vil si det er det tryggeste.

oppkrav er for avsenders trygghet, den er avsenders eiendom til du har betalt oppkravsgebyret, så hva som faktisk er oppi den , kan jo være en leca for den saks skyld, posten har heller ikke noe med hva som er oppi, pga taushetsplikt, så de kan ikke hjelpe deg hvis du blir svindlet, annet enn å henvise deg til å politianmelde saken.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med finn.no og få sperret kontoen hans som en begynnelse. Deretter går du til politiet. Politiet er ditt mellomledd til banken ettersom de kan få innformasjon som du ikke har rett på slik som eier av kontoen. Det burde ikke være noen stor sak å bevise hvor pengene kommer fra. Da må han forklare seg, noe han mest sannsynelig ikke kan. Ta gjerne bilde eller Prt Sc av annonsen som bevis. De fleste bankfolk kjenner igjen hvilken bank de fleste kontonummer hører til bare på de 4 første sifrene. ;)

Edit: Jeg vet ikke om dette blir litt på kanten, men du kan altid gå til en hvilken som helst bank, spørre hvilken bank dette kontonummeret hører til, eller ringe kundeservice og spørre om det samme. Når du har funnet ut av banken så tar du kontakt med banken han har kontonummer i og si at du skal sende penger til noen med en giro og har mistet tlfnr, navn og adresse.

????? ? ? ?? ???

PROFIT????

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Da kan du like godt gå utifra at du er blitt utsatt for svindel og øhh. identitetsforfalskning? Eller så har han svindlet deg, oppgitt riktig personalia og nekter for det etterpå. Noe jeg finner mindre sannsynlig. Ta kontakt med politiet. Hvis du er ukomfortabel med banktrikset mitt så kan du ganske enkelt følge det helt til du kommer til der du spør om Navn og adresse og i stedet spørre om kontonummeret tilhører han du allerede har navn og nummer på.

Da vet du i hvertfall hva du er blitt utsatt for.

Hvis konto og navn stemmer så lyver han.

Hvis det ikke stemmer så har han misbrukt identiteten til han du ringte til og dermed burde han også innformeres om dette.

Planlegg dagen i morgen slik at du får god tid til å drive med dette.

Ps: Hvis det er noen feil med planen min så beklager jeg :blush:

Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve bank-tilnærmingen først. Kall meg gjerne naiv, men tror det er litt tidlig å anmelde ham. Ringer banken min imorgen og ser hva jeg kan finne ut...

Sendte også fyren en mail nå (den 3. på tre dager) og sa at han blir politianmeldt om han ikke svarer innen imorgen. Så får vi se...

Lenke til kommentar

Når det gjelder å få opplyst navn, adresse og nummer til en ukjent person så bør man kontrollere at dette faktisk stemmer før man inngår noen form for avtale. Alt kan jo være oppdiktet. Eller vedkommende kan lyve i ettertid("Ola Nordmann? Nei det er ikke meg").

Sjekk adressen til navnet du har fått, og navn i telefonkatalogen på nummeret du har fått. Deretter ringer du nummeret og bekrefter at vedkommende i andre enden kjenner til saken. Da kan han ikke si i ettertid at det ikke var han, men noen andre, og du vet at adressen stemmer(med større sannsynlighet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...