Gå til innhold

Spm om dual-channel og festing av RAM brikke

Nether

Anbefalte innlegg

Tenkte tanken på å utnytte Vista 32-bit sin evne til å gjenkjenne 3 GB RAM og ville skaffe meg 1 GB til.

Minne er ikke det jeg har mest peil på så nå lurer jeg på om jeg gjorde noe dumt i å kjøpe i butikk i stedet for å undersøke litt mer først.

Tok med meg spesifikasjonene for minne og hovedkort til en dataforhandler og de fant frem minne de trodde ville passe.

(Jeg vet det er enklere å finne riktig på nettet, men jeg er bare i Norge i ferier så henvisninger til Komplett o.l. vil ikke hjelpe meg).

Jeg dro fra Norge og tilbake til spillmaskinen min. Fant manualen til hovedkortet og satte i gang. Jeg er ikke den største eksperten på innmaten til en PC, men jeg skjønner litt. Likevel hadde jeg ikke hatt behov for å åpne den maskinen før nå.

Hovedkortet har plass til fire brikker (totalt 8 GB). De er nummerert A1 og A2, og ved siden av B1 og B2. Brikkene var plassert i A1 og B1.

Prøvde å sette inn den nye brikken i B2 først fordi det var enklere å komme til, men det var ikke så enkelt som det virket. Den har et hakk som skal passe inn i slotten, og jeg kan presse den inn der, men jeg får ikke klemmene på plass på sidene. Kan få det til på en side men ikke på den andre.

Etter hvert ga jeg opp, og sjekket litt på nettet.

Da ble jeg bekymret for at kjøpet var bortkastet uansett fordi mange skriver at 3x1 GB er dårligere enn 2x1 GB fordi sistnevnte er i dual-channel.

Brikken kostet ikke mye så i verste fall kan jeg ha den som sikkerhet, men jeg hadde håpet å få satt den inn og se litt bedre ytelse.

Så til den mer relevante infoen:

Hovedkortet mitt er Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX

Rambrikkene som var der allerede er: Corsair TWIN2X 5400 DDR2 2048 MB PC5400

Den nye rambrikken skulle være akkurat som den ovenfor bortsett fra at det er 5300 i stedet for 5400 (det som står på pakken er bare Corsair, Value Select, DDR2, 667 MHz, 1GB).

Skjermkortet er Nvida Geforce 8800 GTS 320 MB.

Så jeg lurer på om 3x1GB virkelig er bortkastet, og om jeg ble lurt og den nye rambrikken egentlig ikke passer til hovedkortet (kan godt være jeg må legge til mer kraft dog).

Kanskje dumme spm, men selv om jeg kan litt om data er ikke selve innmaten mitt felt.

Men en gang må man jo lære. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står på brikken / innpakningen at det er DDR2, så skal den passe fysisk i ditt hovedkort. Prøv å legge PCen på siden og trykke samtidig på begge endene av brikken.

Hvis du har 2 brikker i dual channel så spiller det ingen rolle hvor du setter inn den 3. brikken, siden da "opphever" du dual channel.

Siden du har Vista som er ganske RAM-krevende, så kan du like gjerne sette inn den 3. brikken. Ytelsesforskjellen mellom dual channel og single channel er bare på noen prosent, altså ikke så betydelig.

Lenke til kommentar
Hvis det står på brikken / innpakningen at det er DDR2, så skal den passe fysisk i ditt hovedkort. Prøv å legge PCen på siden og trykke samtidig på begge endene av brikken.

Hvis du har 2 brikker i dual channel så spiller det ingen rolle hvor du setter inn den 3. brikken, siden da "opphever" du dual channel.

Siden du har Vista som er ganske RAM-krevende, så kan du like gjerne sette inn den 3. brikken. Ytelsesforskjellen mellom dual channel og single channel er bare på noen prosent, altså ikke så betydelig.

Tusen takk for svar. :) Tenkte at det kanskje var jeg som var litt svak. Jeg får prøve og se om det blir bedre ytelse.

Edit: Satte inn i går og alt gikk fint. Veldig enkelt når jeg først visste at den skulle passe. :p

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...