Gå til innhold

Hvordan redigere opptak gjort med DVD camcorder? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nettopp gjort en del filming med den hensikt å redigere opptakene, for å lage en kortfilm. Men så havnet jeg i en knipe jeg ikke klarer å løse selv. Jeg har tidligere bare erfaringer fra dv-kamera.

Kameraet jeg brukte denne gangen er et Canon DVD camcorder DC100, og formatet på filene er .ifo, .vob og .bup. Det er to filer av hvert format, så totalt seks filer.

Hvordan går jeg frem for å redigere dette? Har i utgangspunktet bare windows movie maker, og får beskjed om at filtypene ikke støttes.

Så det jeg trenger hjelp til er å bli forklart hvordan jeg går frem mtp. wmm, eller at dere foreslår et annet program, og forklarer uti fra dette i stedet.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke DVD videokamera spesielt godt egnet for å redigere fra, både for at de er laget for å enklest mulig kunne se opptaket på tv og at det er fryktelig mye komprimert så når du skal redigere dem må du dekomprimere- redigere og komprimere det allerede mye komprimerte opptaket på nytt..

Hvis kamera mot formodning har firewire utgang vil det være det enkleste (samme prinsipp som mini-dv) hvis ikke må du få tak i et program som kan omkode .vob til .mpeg eller et annet format movie maker støtter.

Hverken Movie Maker, Pinnacle Studio eller Premiere Pro støtter å redigere .vob, er du kjempeheldig så KAN det hende det holder at du endrer filendelsen fra .vob til .mpeg, prøv det først.

Mulig du kan bruke Nero Recode til dette, eller WinAVI video converter eller liknende deretter kan du få filene inn i Movie Maker, men det tar relativt lang tid å kode om.

Lenke til kommentar

Hei, Med Magix Movie Edit har det ikke vært problemer med å redigere .VOB-filer. I tidligere versjoner måtte filendingen endres til .MPG, men i ver. 11 trenger en ikke gjøre det. Jeg kjenner til at enkelte har hatt problem med at lyden blir borte. Det skyldes ikke programmet, men at den rette lydkodec ikke har vært installert på PC. - Om du endrer filnavn, er det bare VOB-filene som du bruker ved redigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...