Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som kan gi meg en god forklaring på hva et adjektiv og substantiv er ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den raske hugseregelen:

Adjektiv er noko som beskriver noko (du har vel prøvd å lage adjektivhistorie?).

Substantiv er noko du kan setje ein, ei og eit framfor.

Begge definisjonene dine er feil. Setter ikke artikkel foran egennavn, og hva med adverb?

Endret av twisted_
Lenke til kommentar

Eg er fullstendig klar over at den hugseregelen ikkje dekker all norskgrammatikk. Derfor namnet "den raske hugseregelen". Veit du eigentleg kva adverb er?

Adverb er ein eigen ordklasse som er underordna adjektiv eller substantiv, så det er ikkje feil å seia at adjektiva beskriver noko. Sidan dei er knytta til subjektiva og pronomen og beskriv eigenskapar ved dei.

Lenke til kommentar
Har du ikke fått utdelt en lærebok?

Antonymet til hyggelig er uhyggelig, mens substantiv er substantiv uansett hvordan det er bøyd.

Ok, takker for hjelpen alle sammen :) Er syk og er hjemme fra skolen så har bare et ark med masse oppgaver, lærerboka ligger på skolen...

Lenke til kommentar
Eg er fullstendig klar over at den hugseregelen ikkje dekker all norskgrammatikk. Derfor namnet "den raske hugseregelen". Veit du eigentleg kva adverb er?

Adverb er ein eigen ordklasse som er underordna adjektiv eller substantiv, så det er ikkje feil å seia at adjektiva beskriver noko. Sidan dei er knytta til subjektiva og pronomen og beskriv eigenskapar ved dei.

Haha, skal du lære meg hva adverb er for noe? Du slo sammen adjektiv og adverb i huskeregelen, og du må gjerne forklare hvordan adverb blir underordnet substantiv eller adjektiv.

Adverb er ikke underordnet noe annet enn paraplyen ordklasser.

Lenke til kommentar

Eg trur nok du misforstod kva eg meinte:

clicky

Et adverb er ofte underordnet et verb, et adjektiv eller et annet adverb.

Uansett så blir det heile veldig off-topic no. Eg prøvde berre å gje trådstartar eit lite tips som hjalp meg gjennom norskundervisninga på ungdomsskulen. Men greit, eg skal slutte å ta ting for gitt :) Dårleg eigenskap.

Lenke til kommentar
Twisted: Direkte galt var det ikke, og det var jammen meg slik vi lærte det på skolen, barneskolen vel og merke. Dessuten, om du kan dette så godt, hvorfor ikke bare svare på trådstarters spørsmål i stedet for å lage en diskusjon? Om du vil lage en diskusjon angående temaet, oppretter du en ny tråd.

Jeg har kun påpekt feil ved svaret han ga, og akter ikke å opprette en egen tråd for det.

Endret av twisted_
Lenke til kommentar
Problemet var bare at det du svarte trådstarter med var galt, eller mangelfullt om du vil. Du sløyfet alt som heter egennavn, og fortalte at adjektiv beskriver "noe".

Trådstarter har foreløpig ikke fått noen god forklaring på hva substantiv er.

Viss du ser på den andre posten i denne tråden så ser du at jeg har fått et bra svar (syntes det jeg værtfall), denne linken var utrolig fin og grei...

Viss dere har tenkt og bare sitte her og slenge dritt til hverandre så ta det på PM!! Forumet er ikke den rette plassen for sånt, kanskje freakforumet, men ikke hardware!

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Problemet var bare at det du svarte trådstarter med var galt, eller mangelfullt om du vil. Du sløyfet alt som heter egennavn, og fortalte at adjektiv beskriver "noe".

Trådstarter har foreløpig ikke fått noen god forklaring på hva substantiv er.

Viss du ser på den andre posten i denne tråden så ser du at jeg har fått et bra svar (syntes det jeg værtfall), denne linken var utrolig fin og grei... Viss dere har tenkt og bare sitte her og slenge dritt til hverandre så ta det på PM!! Forumet er ikke den rette plassen for sånt, kanskje freakforumet, men ikke hardware!

Jeg har bare lagt inn et "haha" fordi han begynte å spørre om jeg ikke visste hva adverb er. Hadde han vært litt ydmyk ville jeg latt det ligge.

Men det blir gjerne til at man ikke vil innse et nederlag, og tviholder på et synkende skip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...