Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig å sniffe kaffepulver?

Aleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk det lureste du kan gjøre er å slutte å drikke kaffe. Jeg er ikke en anti-kaffe fanatiker, men det er blitt bevist å være fullstendig meningsløst. For det første blir man ikke mer våken av å drikke kaffe, enn å ikke drikke kaffe. Det som skjer er at man faktisk etter under en uke blir vant med kaffen. Det tar deg ca like lang tid å avvenne kaffen og bli like våken uten kaffe. Når man slutter med kaffe vil man ha korte perioder med abstinenser der man har mindre fokus. Etter denne perioden er over er man like våken på heltid som etter man drikker kaffe. Derfor tror jeg det beste alternativet for deg egentlig vil være å avvenne deg kaffe og slippe å stresse med dette hver morgen. Hvis du vil ha utnytte av kaffen vil jeg foreslå at du bare drikker kaffe hver fjerde dag, da får man faktisk ekstra energi av dette fordi kroppen ikke rekker bli vant med det.

Når det gjelder sniffing av ting, vil jeg advare deg mot dette. Jeg har ingen fakta som sier noe om kaffe, men all sniffing er generelt veldig skadelig for nesen. Du vil sannsynligvis ikke dø av dette, men det kan resultere i langvarige neseplager, tørr nese og tette nesebor. Til og med på nesespray står det advarsler om å bruke dette i mer enn en uke. Det skal ikke mer enn en uke til å få livsvarige neseplager faktisk. Dette er noe man ikke visste når nesespray først ble vanlig, og har resultert i at mange faktisk har disse plagene og må ta medisiner for dette, som ikke hjelper stort.

Min mor måtte ta nesespray når hun var gravid med meg, hun visste ikke at det var farlig for lenge, og har hatt plager siden. Hun tar medisiner og må bruke mer og mer nesespray nå, og hun sier at hun har perioder der det er ekstremt plagsomt. Jeg legger selv merke til at hun stadig er nødt til å bruke nesespray og at hun trekker i nesen ofte. Tatt i betraktning så er dette ikke noe du burde risikere. Du vet ikke hva som vil skje med kaffe, men det kan jo faktisk være verre enn nesespray. Det skal ikke mye til før dette blir en livslang plage, håper du lar vær:)

Lenke til kommentar

"For det første blir man ikke mer våken av å drikke kaffe, enn å ikke drikke kaffe." Dette vil jeg se kilde på, for jeg tror at det er bullshitt. Jeg har røykt i flere år, og jeg får fortsatt nikotinkick fra tid til annen. :)

Dessuten, kaffe SMAKER godt, og det er ingenting i verden som tilsier at man har vondt av å drikke noe varmt om morgenen. Jeg, som blir "allment" ansett som kaffoman klarer fint å droppe kaffe en dag uten at jeg "mister fokus" og shit. Jeg bare dropper kaffen. Men Aleksmy har jo "sluttet å snuse" en del òg, om du ser i snustråden, så hvor mye tro jeg har på at han klikker uten kaffe og ikke bare vil være tøff og kaffeavhengig kan du jo gjette.

Men ikke ta det ut på kaffe, ta det ut på idioter.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk det lureste du kan gjøre er å slutte å drikke kaffe. Jeg er ikke en anti-kaffe fanatiker, men det er blitt bevist å være fullstendig meningsløst. For det første blir man ikke mer våken av å drikke kaffe, enn å ikke drikke kaffe. Det som skjer er at man faktisk etter under en uke blir vant med kaffen. Det tar deg ca like lang tid å avvenne kaffen og bli like våken uten kaffe. Når man slutter med kaffe vil man ha korte perioder med abstinenser der man har mindre fokus. Etter denne perioden er over er man like våken på heltid som etter man drikker kaffe. Derfor tror jeg det beste alternativet for deg egentlig vil være å avvenne deg kaffe og slippe å stresse med dette hver morgen. Hvis du vil ha utnytte av kaffen vil jeg foreslå at du bare drikker kaffe hver fjerde dag, da får man faktisk ekstra energi av dette fordi kroppen ikke rekker bli vant med det.

Når det gjelder sniffing av ting, vil jeg advare deg mot dette. Jeg har ingen fakta som sier noe om kaffe, men all sniffing er generelt veldig skadelig for nesen. Du vil sannsynligvis ikke dø av dette, men det kan resultere i langvarige neseplager, tørr nese og tette nesebor. Til og med på nesespray står det advarsler om å bruke dette i mer enn en uke. Det skal ikke mer enn en uke til å få livsvarige neseplager faktisk. Dette er noe man ikke visste når nesespray først ble vanlig, og har resultert i at mange faktisk har disse plagene og må ta medisiner for dette, som ikke hjelper stort.

Min mor måtte ta nesespray når hun var gravid med meg, hun visste ikke at det var farlig for lenge, og har hatt plager siden. Hun tar medisiner og må bruke mer og mer nesespray nå, og hun sier at hun har perioder der det er ekstremt plagsomt. Jeg legger selv merke til at hun stadig er nødt til å bruke nesespray og at hun trekker i nesen ofte. Tatt i betraktning så er dette ikke noe du burde risikere. Du vet ikke hva som vil skje med kaffe, men det kan jo faktisk være verre enn nesespray. Det skal ikke mye til før dette blir en livslang plage, håper du lar vær:)

Men kaffe er godt.

Sniffe ting er stili.

Lenke til kommentar

Altså jeg veit hvordan det er å stå opp om morgenen har det samme problemet selv, men det er enkelt og greit fordi du ikke kommer deg tidlig nok i seng eller har en dårlig døgnrytme. Jeg gikk på skole før og sleit med å stå opp til klokka halv 9, nå jobber jeg og er nødt til å stå opp halv 7, men har faktisk mindre problemer nå, hadde jeg vært litt flinkere til å komme meg i seng om natta hadde jeg ikke hatt noen problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
Vil vel heller foreslå for deg å spise kaffepulveret uten vann! Alternativt kan du kjøpe en 2-minutters koker på Jernia ;)

Og spise kaffepulver uten vann vil bare resultere i at han får tørr munnhule og bare begynner og spy, vil bli det samme som og spise ei spiseskje kanel, også er det jo ikke halvparte så stili som og sniffe kaffen.

Jeg spiser kaffepulver uten vann daglig å har aldri blitt tør i munn eller spydd, jeg har ikke blitt kvalm en gang. Så det er sikkert ingen fare i å sniffe det.

Lenke til kommentar

Denne tråden er 2 år gammel, men når det først er liv så er det liv!

Sniffe kaffepulver for å oppnå koffein-effekt? gi'd a :p

Minner om de gangene jeg og noen venner skulle sniffe smertestillende for å åpnå "effekten", ensete resultatet ble var jo en vond nese og litt blod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...