Akvarius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Nå kom jeg over denne saken i et annet medium, og følte at jeg måtte kommentere. Saken her var ikke om folk så forskjell på ekte feilmeldinger i Windows og "feilmelding-bannere" på nettsiden. Studiet gikk på om folk reagerte på popup feilmeldinger generelt sett.Study Shows Pop Warnings Har ikke lest selve studiet selv, men noen har lest feil her... Det ser ut til at det er to versjoner av denne saken ute på nettet. Den som HW har hentet info fra: http://arstechnica.com/news.ars/post/20080...are-idiots.html Og ein annen: http://www.vnunet.com/vnunet/news/2226765/...ws-pop-warnings I den eine saken blir det bl.a referert til %vis, mens den andre blir referert til tall. Samt litt forskjellige anna text. Syns egentlig at VUNET saken er mest håpløs: Over 40 per cent indicated that they just wanted to get rid of the box as quickly as possible. Endret 24. september 2008 av Akvarius Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Og om noen er intressert i studien er den HER .. og ja det er litt rolig på jobb nå.. Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Brukere av Windows er jo vant til å bli bombardert med advarsler og feilmeldinger av denne typen. Det er ikke rart de ikke greier å skille snørr og barter etter en stund. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Nei, det er jeg ikke vant til. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Klikket du på noen av bildene i denne saken? Fortell om det i forumet... Ser bare ett bilde i artikkelen og ett annet i kilden, med "noen" mener man flertall i denne sammenhengen, som det ikke er. Lenke til kommentar
WD- Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Rart så mange sier at det er vanlig med masse sånne dialogbokser som popper opp i windows, er noe jeg ikke har sett noe til siden windows 98. Kommer aldri noe popup her som jeg ikke spesielt forventer med tanke på noe spesifikt jeg har gjort. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det var da et fryktelig godt statistisk grunnlag! Min erfaring er at folk flest trykker nesten umiddelbart ok på alle feilmeldinger. Et annet problem som er resultatet av dette er at folk ikke leser virkelige feilmeldinger, noe jeg har erfart utallige ganger som supporter: person: <et eller annet> virker ikke! jeg: Hva stod på feilmeldingen som du akkurat lukket? Og der står ofte hva som er problemet. Jeg er ikke amerikaner, så nei. Amerikanere er da ikke mindre begavet enn oss nordmenn?! Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 For meg føles det litt feil å briske meg om f.eks. min farmor, eller noen av mine kollegaer her på skolen, får et slikt vindu og trykker ok. Spesielt ille er det på slike vinduer som popper opp og forteller at maskinen din kan være i fare, vil du at popupen skal sjekke det? For det første ser den ut som en typisk windows-dialogboks, og for det andre virker det som uansett hva man trykker startes programmet. Jeg har ikke lagt merke til om hele vinduet er en bildelink eller om det bare er at knappen har feil merking, poenget er uansett at folk lar seg forlede av dette. Jeg pleier å anbefale de som blir utsatt for slike ting følgende: får du opp et slikt vindu så må du ikke trykke på noen av knappene, bare trykk alt+f4, jeg forklarer dem hvorfor og viser dem. Ser ut til å ha funket så langt. Et annet problem, og da spesielt hos farmoren min, er at hun lar sin nevøer (som jo ikke er så mye yngre enn meg) herje vilt på maskinen, laste ned diverse lugubre fildelingsprogram og så videre. Da blir det til at jeg må komme og fikse, og samtidig formane farmor om at hun ikke må la de søte små få gjøre slikt på maskinen. Det har ikke fungert like bra som alt+f4 leksjonen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det var da et fryktelig godt statistisk grunnlag! Dette er en studie, ikke en spørreundersøkelse. I slike studier er det vanlig med rundt 20 til 100 subjekter. Poenget er ikke nødvendigvis å finne en statistisk korrekt beskrivelse av virkeligheten, men å finne en tendens. Så da gjør man først et forsøk som dette og analyserer dataene også reproduserer man gjerne forsøket senere for å se om tendensen er den samme. Det er det samme som med disse økonomiske forsøkene som mange sikkert har deltatt i hvor det sitter 20 studenter i Norge og 20 studenter i et eller annet afrikansk land som får utdelt x antall penger som man skal "handle" med. Det er ikke snakk et godt statistisk grunnlag, men gjør man forsøket flere ganger så vil man se en tydelig tendens i hvordan subjektene handler. Lenke til kommentar
flippfloppykotty Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Etter at jeg installerte vista får jeg som regel ikke slike feilmeldinger, og er heller ikke på nettsider med slike popup's. Men om man skulle kunne komme ut for dette, kan mand da ikke bare trykke Alt + F4? Og om den ikke forsvinner da, så må det vel være trygt å velge "ok"? Lenke til kommentar
KAS Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Skulle likt å vite hvor mange som sjekker hva feilmeldingen inneholder og. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt dialogen: "duuuu, jeg får en feilmelding her.." "Ja, hva står det i den da?" "eh.. vet ikke, jeg bare klikka den bort" Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) som i eksemplet hvis det er ekte, så er det få som faktisk forstår hva denne feilmeldingen betyr. det ser også benektelig litt rart med denne status linje nederst når et program må avsluttes så får men som oftest flere valg på dialogboksen Endret 24. september 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Nei, det er jeg ikke vant til. Her og. Har fått flere feilmeldinger i Linux (antall feil i timen), men det er jo de hardcore linux-fansene som har oppetid på 4 år. Edit: Eller ikke feilmeldinger, mer slik som FireFoX avsluttes uten min kommando og Kernelfailure osv.. Endret 24. september 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Kan noen svare på hvilke bilder det egentlig er snakk om? Jeg ser ingen! Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Sikkert dette: Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Men disse "DU HAR VUNNET!!!!" eller "DU ER NUMMER 50.000.000 TIL Å BESØKE DENNE SIDEN!!!" er ikke særlig mindre populære å klikke på. Særlig når man får akkurat samma skiten 30 ganger på rad på nøyaktig samme side. Men selvfølgelig, er morsomt når man får feilmeldig for Windows i Linux, har opplevd det selv :!: Og på XP-maskinen bruker jeg klassisk stil, så om jeg får en slik boks i nettleseren med XP-stil... Men værstingen er vel de som har et fullt bilde av en slik dialogboks med blå linje på toppen og alt, i et eget vindu. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Den eneste grunnen til at jeg hadde vært en idiot i en slik studie hadde nok vært fordi det var en offentlig PC, og da bryr jeg meg ikke så veldig mye om hva jeg trykker på. Stortsett alle offentlige PCer jeg har brukt har som regel vært både treg og full av malware og andre lugubre feil. Hadde det vært min egen derimot... Vel, da hadde nok resultatet vært annerledes. Synst egentlig det er rart de ikke tok det med i konklusjonen. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Likte at enkelte kaniner faktisk trykket bort den originale... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå