Gå til innhold

blir jeg feit av dette?


Anbefalte innlegg

jeg hører rykter om at man legger på seg av karbohydrater i brød.

 

jeg sitter stile om dagene, fordi jeg har skole. jeg tar buss og sitter på skolen til halv 5 - klokken 5. etter det begynner jeg med min daglige trening som går i fotball, jogging og styrketrening

 

poenget er, at jeg sitter stille på skolen, og spiser brød som lunsj og frokost.. vil jeg legge på meg av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som om du kommer til å bli feit av det nei! Du trenger en viss mengde energi hver dag, og hvis du balanserer måltidene dine med kanskje litt frukt og grønt til, så er jo det bare positivt, men regner med at du trenger mellom 2500 og 3400 kcal. pr dag. Mange små måltider, gjerne noe grovbrød (det er bra med fiber!) og helst noe frukt og grønt hver dag. Det bør ikke gå flere timer mellom hvert måltid, bare pass på at du ikke går der sulten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg spiser i snitt 10 brødskiver hver dag. Jeg skjerer tykke skiver.

 

4 til frokost

3-4 til lunsj

3-4 til kveldsmat

 

 

edit: og jeg er slank.

 

Forbrenning varier fra person til person, og du har tydeligvis høy forbrenning, men brød er likevel ikke sunt. Du er heldig da!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
så lenge du ikke spiser mer kalorier i løpet av en dag enn det du forbrenner kan du spise hva du vil.

 

så om du velger å spise kylling, brød eller sjokolade har det ingenting å si. Bare mengden som bestemmer.

 

men ville helst spist kyllingen da ;)

 

Men typen mat er vel med på å styre forbrenningen din, eller? Tror nok jeg hadde gått for kylling jeg også, men litt grovbrød ved siden av skader ikke. :)

Lenke til kommentar
Jeg spiser i snitt 10 brødskiver hver dag. Jeg skjerer tykke skiver.

 

4 til frokost

3-4 til lunsj

3-4 til kveldsmat

 

 

edit: og jeg er slank.

 

Forbrenning varier fra person til person, og du har tydeligvis høy forbrenning, men brød er likevel ikke sunt. Du er heldig da!

 

 

Det er forskjell på sunt og slankende.. det han spiser inneohlder ca ikke mer enn 1200 kcal sånn grovt sett, 2.27 kcal per gram brød, og 40 gram brød er en standard skive. og det blir ca 1200 med litt pålegg inkl.. og 1200 kcal er ikke mye, spiser du da en middag på 500 får du da 1700 kcal noe som er altfor lite for en gjennomsnittelig mann så da er det ike rart man ikke går opp i vekt og er tynn

 

så lenge du ikke spiser mer kalorier i løpet av en dag enn det du forbrenner kan du spise hva du vil.

 

så om du velger å spise kylling, brød eller sjokolade har det ingenting å si. Bare mengden som bestemmer.

 

men ville helst spist kyllingen da ;)

 

Men typen mat er vel med på å styre forbrenningen din, eller? Tror nok jeg hadde gått for kylling jeg også, men litt grovbrød ved siden av skader ikke. :)

 

 

kylling øker ikke forbrenningen din nei, og grøvbrød kan skade da det er carbs i det..

Lenke til kommentar

Forbrenningen "økes" på en måte, da kroppen bruker 25% av kcal fra proteiner til å gjøre om til energi. Så om du spiser 2500kcal om dagen(og at du forbrenner 2500kcal om dagen), som bare kommer fra proteiner, så vill du likevell gå ned i vekt, da det kun blir 2000kcal som kroppen får brukt til energi.

Lenke til kommentar
kylling øker ikke forbrenningen din nei, og grøvbrød kan skade da det er carbs i det..

 

Det vi på norsk kaller "karbohydrater", mener du? :p

 

Det jeg siktet til var sjokolade, som med et tilsvarende energiinntak vil gi jojo-tilgang på energi, og kroppen blir derfor mere innstillt på å spare det periodevise overskuddet. ie.du får lavere forbrenning pga av ujevn tilgang på mat.

Lenke til kommentar
Forbrenningen "økes" på en måte, da kroppen bruker 25% av kcal fra proteiner til å gjøre om til energi. Så om du spiser 2500kcal om dagen(og at du forbrenner 2500kcal om dagen), som bare kommer fra proteiner, så vill du likevell gå ned i vekt, da det kun blir 2000kcal som kroppen får brukt til energi.

 

jeg vil ikke si at den øker, du øker ikke kcal forbruket til f.eks 3000.

 

Grizzmo

 

Carbs er karbohydrater ja ;) som igjen er ett monosakkarid som igjen er sukker, på godt norsk.

Det med ujevn tilgang gjør ikke noen verdens ting med forbrenningen din. det er en myte som ikke ikke stemmer i det hele tatt. Når og hvor mye du spiser om gangen har ikke noen innvirkning på forbrenningen/metabolismen din..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...