Gå til innhold

[Løst]Hjelp til studiepoeng? tips? Vil studere jus

JesperA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med 2,9 i snitt tviler jeg på om du faktisk er flink nok til å kunne studere jus, men virker som om du virkelig vil det. Jeg regner helt ærlig med at du aldri kommer deg opp på 55studiepoeng egentlig, det er snakk om ett ganske stort spenn.

Så mitt råd er å ta juss som privatist med litt hjelp ifra treider. Det burde være mulig om du er motivert nok.

Lenke til kommentar

Okei.

Takk! Det gir meg en fordel forhåpendtligvis, hehe.

Men er det noen andre måter enn folkehøyskole som er bedre for å samle studiepoeng?

Nå blir det veldig mange spm, men rådgiveren der jeg skal ta privatist eksamen har ikke tid og snakke med meg. Bestilte "time" hos han etter 2 uker ventetid, og han kastet meg så og si ut da jeg ikke var fulltids elev der. Gammel gnier som har jobbet der i 40 år. Så jeg har ingen andre og spørre, hehe.

Lenke til kommentar

Du får 2 poeng (3p i den gamle) for 1 år med militær/folkehøyskole/60studiepoeng fra høyskole/uni, i tillegg får du 2 alders poeng hvert år fra du fyller 20år til du er 24 år (?). Så hvis du tar et år med folkehøyskole, høste inn alderspoeng og forbedrer karakterene dine, så vil du på et tidspunkt klare å komme inn på juss. Det vil ta tid og en del arbeid, men hvis du er motivert, og det virker det som du er, så vil det gå greit.

Du må heller ikke la deg diskriminere alt for mye av vgs karakterene, jeg kjenner folk som hadde rundt 3 i snitt fra vgs som nå holder på med doktorgrader. Men du må likevel være realistisk, det er tøft på universitetet og spesielt juss, og det krever mye arbeid. Likevel er det ikke en umulig oppgave selv med dårlige vgs karaktere, som noen vil framstille det som. :p

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt! Er 100 % innstilt. Og det som trekker veldig ned er de elektro karakterene. Tok opp to fag i s&s i våres og fikk 4 og 5. Men det og ta opp elektrofag settes litt på spissen.

Etter et år med jobbing kom motivasjonen til skolebenken, og det er den som hadde/har alt og si i mitt tilfelle!

At det innebærer mye lesing og studering tar jeg som en selvfølge. Og vil i mitt synspunkt uten og vite for mye om jus studie vil det være mye mer interessant og lese om de ulike fagene der, enn for ekspemel religion historie, nynorsk etc som jeg ikke har noe som helst interesse for derimot er det kun motivasjonen for det som kommer videre som driver.

Så dette med at jeg kan søke med de karakterene jeg bygger opp nå er fakta? Står det noe om dette et sted? bla lurte jeg også på hvordan jeg søker i den forstand at jeg ikke har noen karakterer og søke med som innebærer studiekompentanse. Søknadsfristen er 15 april på de fleste høyskoler7universitet. Mine eksamner er i mai/juni.

Takker for svar her!

Lenke til kommentar

Har lest meg frem til at treider tilbyr undervisning, og at man tar eksamnene på lik linje som privatist. Er det noen her som har gjort dette? Erfaringer fra dette? Uteksaminerte elever der hadde visst i gjennomsnitt høyere karakterer enn de på universitetet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...