Gå til innhold

Hvor lenge varer en ny spill-pc i dag?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ikke hatt en stasjonær pc siden begynnelsen av 2000-tallet og fått dekket mine spillbehov igjennom konsoll fram til nå. Nå vurderer jeg å kjøpe meg en spill-pc men føler at det er vanskeligere enn noen gang å vite hva man bør kjøpe.

Jeg har fått inntrykk av at spill-pcer i dag varer lengre enn de gjorde på 1990-tallet. da var det slik at når et nytt spill kom ut så var det nesten garantert at det krevde mer av hardwaren enn eldre spill. Etter 2-3 år var man nødt til å kjøpe seg ny maskin da teknologien utviklet seg så raskt. Er det slik i dag også? Eller er det slik at det er bare enkelte titler som f.eks Crysis som krever ekstrem hardware? At det kan gå år imellom spill som krever at du må oppgradere maskinen din. Mange spill bygges jo på de samme grafikkmotorene.

Når det gjelder prosessorkraft må vel denne ha løpt fra spill for lenge siden, likeså med RAM da dette er betraktelig billigere nå enn før (i 1994 betalte jeg 1400 kr for 4MB RAM :-). Er det bare skjermkortet som trengs å byttes ut en gang i blant?

Ble litt mye det her, men for å si det slik. Hvis jeg kjøper en maskin som kjører Crysis på maks, vil den holde i mange år selv om spillet er 1 år gammelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være nye spill som presser det nyeste av hardware til max, men generellt er det ikke noe problem å få en spill-PC til å vare i mange år. Dvs; "mange" er jo et noe relativt begrep :)

Problemet kommer med nye standarder, som at det er klønete å skaffe seg DDR1 minne og AGP skjermkort i dag (litt kleint utvalg i alle fall). Men kjøper du en maskin med DDR2/3 minne, og 2- eller 4-kjerners CPU vil dette vare i lang, lang tid.

Dersom utgangspunktet er greit er det ikke noe problem i det hele tatt å få en maskin til å holde fint i 4-5 år, dersom du bytter skjermkort en gang inni der. Harddisk og RAM er egentlig ett fett, det er sånnt man fyller på med om man trenger (dog 2 gig ram er et minimum uansett, sånn jeg ser det)

Så ja; skal du til en hver tid spille det nyeste av spill på full pupp, er det relativt dyrt med PC, da du må skaffe ny hardware ganske ofte. Om du derimot klarer deg med litt under max ytelse er PC billig og holder lenge :)

Lenke til kommentar

Jada, får du en maskin som kjører Crysis på maks så kommer maskinen til å klare de nyeste mest krevende spillene i et par år framover.

Nå vet ingen utviklingen til grafikken i spill, det kan hende at i år 1012 så kommer noe nytt som krever enda bedre maskiner enn som finnes i dag, men det er prisen man må betale hvis man skal kjøre spill på maks.

Lenke til kommentar

Det er ikke et absolutt behov for å kunne kjøre alle spillene på maks. Det jeg er ute etter er om hvor lenge man kan forvente at en maskin varer uten at man er nødt til å sette innstillingene så langt ned at spillopplevelsen forringes eller at man opplever mye hakking.

Jeg digger TF2, men på min arbeidslaptop (litt over 1 år gammel) hakker det for mye til at det er spillbart. Nå er ikke laptop et godt referansepunkt, men det er kjipt å bruke 10 000 på en pc hvis spillene hakker etter 2 år. Da er det mye enklere å holde seg til konsoll og vite at alt virker.

Oppfølgingsspørsmål:

Ca. hvor mye må man ut med for en maskin som kjører f.eks Crysis på maks evt. hvis du har som målsetning å kjøpe en maskin som man kan bruke om 3-4 år?

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Ser på Komplett at de har gamermaskiner til rundt 6.000 og oppover. Det som drar opp prisen er som regel skjermkort og CPU. Det er også der det er mulig å spare mest penger dersom du ikke trenger det råeste.

Skaffer du deg en oppegående maskin i dag, holder den lenge. Jeg skrur PC'er selv, så jeg bestemmer jo hva jeg vil ha og ikke ha. Mitt tips er :

- Skaff deg et grei kabinett, med plass til fremtidige monsterskjermkort :p

- En grei strømforsyning, 650W++ så slipper du tenke på det

- Et bra hovedkort, med plass til 4 RAM brikker

- Minimum 2 gig ram og en grei harddisk. Laster du ned filmer trenger du stor plass, hvis ikke trenger du det ikke

Så er det egentlig CPU og skjermkort etter lommeboka og ønsket ytelse. Min tommelfingerregel er at du får veldig bra ytelse/prisforhold om du kjøper CPU og skjermkort til rundt 1500,- og litt oppover. En fin Intel Core 2 Duo eller Quad, og et Geforce 9800GT får du for det i dag.

Har du det der i boks funker det i mange år. Så kan du evt. bytte skjermkort eller CPU om behovet dukker opp etterhvert. Om kabinett og PSU er på plass er det en 5 minutters jobb for et par år til med grei ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe rev på overklokking, men regner med at det står en del på hw.no sidene : http://www.hardware.no/tema/Overklokking. Noen CPU'er og kort egner seg bedre enn andre, det står helt sikkert tips og eksempler på den siden.

Sitter med en sliten Pentium D 3.4GHz og den lager i grunn sommer sånn den er (les : den er mer enn varm nok på standard hastighet :))

Det illustrerer i grunn poenget mitt oppi her og. Min PC er.. hm.. vanskelig å sette noen alder på den, men den er noen år. Sitter med et helt greit socket 775 hovedkort fra Asus, og da min Pentium D CPU. Byttet nylig mitt gamle GeForce 7900 kort til et GeForce 9800, og er veldig fornøyd med det. Sliter ikke i noen spill. CPU'en bytter jeg kanskje neste år en gang. Får se. Greia er; jeg har en gammel pc hvor jeg, ved å bytte skjermkort, ennå har grei ytelse også i nyere spill som f.eks. Warhammer og Battlefield. Bruker ikke mye kroner på den maskina der i året, men den fungerer veldig bra.

RAM - jeg liker Kingston, fordi jeg har hatt lite problemer med det. Når det er sagt har jeg ikke hatt problemer med noe annet heller, fordi jeg jo har brukt Kingston :p Så skulle jeg kjøpt noe hadde det blitt det eller Corsair.

Lenke til kommentar

Det er jo det som har vært greien før. Når det var på tide å oppgradere så måtte man skifte omtrent alt da hovedkortet ikke støttet nye CPU'er, RAM var ikke kompatibel, nye skjermkort passet ikke med hovedkort osv.

Mao. jeg har enda ikke opplevd at hovedkortet overlever i 3 år før det er utdatert.

Når det gjelder RAM så tenkte jeg på om du ville valgt DDR2/3 og hvilken MHz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...