arnold_layne Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Inspirert av den analoge utfordringen, har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av et analogt SLR. Etter å ha søkt litt på forumet har jeg så godt som bestemt meg for et F80. Dette finner jeg på KEH.com til $79 i EX+ kvalitet. Dette er lite nok penger til at jeg ikke får dårlig samvittighet av å bruke kameraet "en gang i skuddåret". Men som alltid når jeg shopper gadgets, så må jeg jo sjekke ut hva som er litt bedre og flottere enn det jeg egentlig har bestemt meg for. Derfor har jeg også kikket litt på F100. Det ligger på $205 for EX og $254 for EX+. Dette begynner å bli unødvendig mye penger hvis jeg ikke skulle komme til å bruke kameraet noe særlig. Hva sier dere? Er F100 verdt prisforskjellen mitt ambisjonsnivå (null) tatt i betraktning? Hva kan jeg komme til å savne på F80 som F100 har? Som DSLR har jeg D300 hvis det har noen betydning. I første omgang har jeg tenkt å klare meg med Nikkor 50/1.8 og 105/2.5 Ais. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hva sier dere? Er F100 verdt prisforskjellen mitt ambisjonsnivå (null) tatt i betraktning? Hva kan jeg komme til å savne på F80 som F100 har?Kjøp F80 du, kjøper du F100 vil du bare gjøre som Sn0dig, få stor stor trang etter et bedre bygget digitalhus, og det blir mye dyrere enn å forskjellen mellom F80 og F100 ;-) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Byggekvalitet har ingenting å si for min bruk av et analogt hus. Er det noen andre forskjeller på autofokusmodul, lysmåler eller hastighet (lukkertid) som kan ha betydning? Og bare for å være 100% sikker: F80 er det samme kameraet som N80? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 F80 er sikkert nok. Er jo filmen og optikken som bestemmer bildekvaliteten uansett. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Byggekvalitet har ingenting å si for min bruk av et analogt hus. Er det noen andre forskjeller på autofokusmodul, lysmåler eller hastighet (lukkertid) som kan ha betydning?Ikke egentlig, nei. Poenget med byggekvaliteten var mer i andre retningen - F100 har så god byggekvalitet at du risikerer å bli misfornøyd med D300 :-) Og bare for å være 100% sikker: F80 er det samme kameraet som N80?Ja. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Fant en fin sammenligning her. Er ikke mange forskjeller på den listen som vil være et stort problem for meg, nei. Så hvis ingen kommer med noen store protester blir det nok et F/N80 i nærmeste fremtid. Edit: Hmm, en forskjell som faktisk betyr litt er at såvidt jeg kan forstå får jeg ikke lysmåling med AIs 105/2.5 på F80, stemmer det? Endret 24. september 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ja, det stemmer at nan ikke får lysmåling med AI/AI-s objektiver med F/N80. Francis Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Gjør som K-ryeng sier, ikke gå på samme smellen som meg Dyreste kjøpet jeg noensinne har gjort, den F100en. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Hva med F90x (N90s)? Det ser litt anderledes ut ergonomisk sett. Får det for omtrent samme prisen som F80, selv om F90x var en del dyrere da det kom. Dette ser ut som det støtter centerweight og spot-måling med AIs-objektiver. En annen fordel med dette er at man kan bruke AA-batterier. Endret 24. september 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Alltid lettest å anbefale det man har selv, og dermed har erfaring med; gå for f90x! Fantastisk kamera som du vel får nesten gratis nå. Anbefaler ellers nikonlinks.com . Her kan du lese om, og sammenligne alt som er produsert av Nikon utstyr. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ja, det stemmer at nan ikke får lysmåling med AI/AI-s objektiver med F/N80. Francis Det eneste analoge slr foruten proffmodellene som ble produsert i nyere tid, og som gir full funksjonalitet med AI-S, er Nikon F70. Av mange en undervurdert modell, blant annet på grunn av den egenskapen. Hvis du ønsker denslags kompatibilitet i et moderne analogt hus så har du ikke andre valg enn F70, og definitive proffmodeller. Hvis ikke må du helt tilbake til F801 og slike antikvariske modeller. Så hvorfor ikke F70? Byggkvaliteten er på høyden med dagens entusiastmodeller, og det ble solgt frem til for få år siden. Hvorfor er det ingen som nevner F70 her, når det tross alt har funksjonalitet som er unik og etterspurt? Er det kanskje ingen som kjenner til modellen, eller er den uglesett på grunn av det litt glorete toppdisplayet? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jeg endte opp med F90x med databakstykke til den nette sum av 620 kr inkl. frakt. Visste ikke noe om AI-s kompatibiliteten til F70 jeg heller - mulig jeg hadde endt opp med den hvis jeg hadde fått tipset litt før. Den ligger faktisk på 13 dollar på KEH.com i Bargain-standard. Da slipper man jo unna mva også. Jaja, hvem vet - kanskje jeg får glede av "proff"-egenskapene til F90x en gang. Så da er det bare å vente de tre-fire ukene postgangen tar... Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Gratulerer med valg av kamera. Der har du sikkert kamera for mange år fremover om interessen skulle holde seg. Og hvis ikke, så var det jo ikke store innvesteringen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg endte opp med F90x med databakstykke til den nette sum av 620 kr inkl. frakt. Visste ikke noe om AI-s kompatibiliteten til F70 jeg heller - mulig jeg hadde endt opp med den hvis jeg hadde fått tipset litt før. Den ligger faktisk på 13 dollar på KEH.com i Bargain-standard. Da slipper man jo unna mva også. Meget bra pris på et av Nikons mer annerkjente kameraer på nittitallet. F90x var et kamera jeg faktisk ønsket meg selv, en gang i tiden. Men når prisen er så lav kan du jo bare bestille en med en gang. Koster deg bare et par ruller film med fremkalling for hele pakka, inklusive frakt. Så kan du bruke det huset som hus for koseoptikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå