Gå til innhold

Lurte på å anskaffe meg hund!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er 19 år, og bor på hybel i Lier/Drammen.

Lurte på om jeg skulle anskaffe meg en hund. Så lurte jeg på om noen hadde noen gode råd og tips til hvilke hunder jeg burde ha og hvilke jeg burde holde meg unna. Har ikke hatt hund før så vil trenge en som ikke det er så mye arbeid med.

Jeg jobber ikke fast, så kommer til å få mye tid til å gå turer, og gi hunden oppmerksomhet. har ingen erfaring med hundetrening, men kommer nok til å lære den folkeskikk ;)

 

Er en rolig fyr, sitter en del på pc, da jeg bestiller og selger deler og artikler. Dersom du har noen gode råd, eller ønsker å selge / gi bort hunden din eller vet om noen som passer til beskrivelsen så si fra :)

 

 

Mvh

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du vet at du har hund i gjerne 15 år.

altså, du kan regne med å ha den til du er 36år, selv om den ikke krever mye oppmerksomhet så er du alltid avhengig av å finne noen som kan passe den/kennel om du skal ut på noe.

 

har ingen tips ang rase, men skal du ha en tur-kamerat må du nok regne med at den vil ut å gå tur hver dag.

 

har du tenkt godt gjennom dette?

Lenke til kommentar

Alle raser fortjener å være i god kondisjon, så du bør gå en tur om dagen. De dagene du ikke går tur, bør hunden få små oppgaver så den hvertfall har sjans til å bli sliten i hodet.

Hund er noe som krever aktivitet av eier, i motsetning til katt, som man gjerne bare kan "ha".

 

Hvis du uansett mener at hund er noe for deg, så ville jeg styrt unna terriere, gjeterhunder og vakthunder. Når du bor på hybel er også størrelse greit å tenke på, kjekt å kunne ha med hunden på bussen, toget osv.

Hva slags pels vil du ha/ikke ha?

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde skaffe deg hund hvis du føler du har muligheter til det.. En hund er et trivelig familiemedlem og du kommer til å få masse glede av den.. Noen ganger kommer den kanskje til å være litt iveien, men sånn er det å ha hund.. :)

 

Ser ikke hvorfor du skulle holde deg unna gjeterhunder og vakthunder.. Det finnes mange forskjellige typer.. :) Hunder kan tilpasse seg levestilen din så lenge den får nok mosjon og trening.

Lenke til kommentar

Jeg mener at gjeterhunder og typiske vakthunder som f.eks Rottweiler, Schæfer, Doberman ol. er for litt mer "spesielt interesserte". Altså du bør kunne en del om atferd, hva som ligger innabords i topplokket på hunden osv. Hunder som bør brukes til noe mer enn selskap.

Det finnes mange, mange andre raser med mye mindre drifter og som ikke har like lett for å få "diller" på seg :)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du låner noen bøker på biblioteket om valper og oppdragelse før du skaffer deg hund. På den måten kan du lære hva som er normalt/unormalt for valper, hvordan man trener på forskjellige ting (være alene, husren osv).

 

Hunden i annonsen du linker til er en ett år gammel blanding. Altså vet du ingenting om gemyttet på den. Den er ett år, dvs at den kan bli litt større, men ikke mye. Mest i massen, at den altså legger seg ut med musker og generelt i kroppen.

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst på en rasehund så kan jo prøve en sånn rasevelger test sak, som f.eks. canis sin.

Fordelene med en rasehund er blant annet at du vet ca hvor stor valpen kommer til å bli, du har også en anelse om hvordan gemyttet og personligheten blir. Bakdelene er arvelige sykdommer og rase svakheter.

En blandigshund har også flere fordeler utenom prisen, de er som regel fri for arvelige sykdommer og rase svakheter, men så har du det med at du ikke vet hvor stor valpen blir som voksen.

 

Vet ikke hvor grundig du har tenkt over det med hundehold, men det er jo mye mer til hundehold enn å gå tur en gang eller to om dagen og gi den oppmerksomhet. Du kan f.eks. ende opp med en hund som er så livredd for å klippe negler at du må til veterinæren for å gjøre det en gang eller to i måneden, det kan fort bli dyrt. I tillegg kommer utgifter til forsikring, utstyr, vaksiner, operasjoner som ikke dekkes av forsikring osv.

 

Det krever også endel tid fra deg til børsting, vasking osv. særlig for en hund med mye pels, selv den lille tibba mi må jeg bruke en time hver dag for å børste i de verste periodene.

 

Høres kanskje ut som jeg prøver å skremme deg fra å kjøpe hund, men det er faktisk ikke poenget :p

Poenget er at det er så mye man ikke tenker på, jeg tenkte lite over ting som dette før jeg kjøpte bikkja mi, men har aldri angret på at jeg kjøpte henne fordet.

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for tipsene!

 

Jeg forstår nok at det innebærer mye arbeid å ha hund, men er også noe jeg er forberedt på. Må nok sikkert stå opp litt tidligere om morgene for å ta en lufte tur og sånt. Har også mange venner som har hunder og erfaring som sikkert kommer til å hjelpe til litt med råd og sånt.

 

Samboeren min reiser hjem i helgene og har hund hjemme, så der ligger muligheten for hundepass, hvis jeg skal noe i helgene. Da jeg synes masse stemmer og passer for seg slik at jeg kan ha hund har jeg bestemt meg!

 

Jeg skal kontakte eieren av krølle, og høre om jeg kan møte den :)

 

Takk for all hjelp, folkens!

 

Jeg kan en del med data og sånt, så hvis noen trenger noe hjelp innenfor det, så send meg ei melding ;)

 

Mvh

Alex

Lenke til kommentar

Hei, lykke til med letingen etter hund! Det virker som om du har rette innstillingen til å bli en god hunde eier! En hund vil sannsynligvis gi deg noe av det beste samværet du kan få. De er veldig sosiale dyr, og veldig trofaste mot eieren sin.

 

Bare vær sikker på at du har planlagt dette i lang tid fremover, og at din fremtid ser stabil ut. Jeg ser mange annonser av typen "Min Charlotte har blitt 18 og skal bli russ, deretter flytter hun til Trondheim for å studere. Stakkars Rufus som vi kjøpte til henne da hun var 14 må desverre omplasseres" - det er trist..

 

Vær sikker på at du kan ta deg av hunden hele livet dens, og at du tar på deg hunden på "godt og vondt".

Lenke til kommentar

Hvis du skal skaffe deg valp er det et absolutt must at du leser en bok om valper og hundehold før anskaffelsen.

 

Vær klar over at valpen må tisse en gang i timen den første tiden, enten det er natt og du sover, eller det er kveld og du sitter midt i et spill du ikke kan gå fra.

 

Vær også klar over at det krever gradvis tilvenning før du kan forlate hunden hjemme alene. Noen hunder får seg en støkk og blir LIVREDDE for å være alene. Ikke trivelig for naboer når bikkja uler og bjeffer i 2 timer mens du er på kino eller ute med venner.

 

Siden du bor på hybel må du såklart avklare med hybelværten at det er ok at du skaffer hund. Det er IKKE lettere å få tilgivelse enn tillatelse på dette punktet. Du må også vite at det kan bli svært vanskelig for deg å finne leilighet/hybel dersom du skal flytte. Ei venninne av meg slet i månedsvis før hun fant et sted hvor hun fikk bo med hunden sin. Ikke særlig gøy!

 

Jeg ville også tenkt nøye over dette med pels-stell. Noen hunder røyter ekstremt mye, og krever at du bader de ofte og børster de hver dag. Andre hunder røyter ikke i det heletatt. Jeg er så glad for at jeg har røytefrie hunder, og slipper å støvsuge annenhver dag for å holde det noenrunde pent rundt meg.

 

Det med kloklippen som er nevnt ovenfor ville jeg ikke tenkt så hardt på. En kloklipp hos dyrlegen koster en liten hundrings, og vil neppe være den største bekymringen. Hvis man vil, klarer man å klippe hundens klør hjemme. Her i gården er vi to voksne mennesker som holder fast hundene på 4 kg når det skal klippes. Da ville jeg vært mer bekymret for om hunden skulle bli syk, brekke en fot osv.osv. Da kan kostnadene fort vokse på seg. Jeg anbefaler forsikring . Her i gården betaler jeg 1500,- i året per hund (har to hunder). Da slipper jeg å være redd for å måtte operere den ene hunden for 10.000 dersom den brekker beinet, eller gå konkurs hvis den skulle skade øyet sitt. :)

Lenke til kommentar

L_C har mange gode poeng! Spesielt godt poeng er det med å sette seg inn i hundehold før du anskaffer hund. Ikke gå til impulskjøp, eller etter trynefaktor. En valp som er verdens søteste kan vise seg å bli verdens mest problematiske. Det er veldig viktig å sette seg inn i rasens lune og væremåte før du går til anskaffelse. Noen hunder passer bedre som "nybegynnerhunder" enn andre.

 

Hvis du ser en hund du har lyst på, så ta å les om rasen først.

 

Hunden min er blanding av dachs (sporerhund med kort lunte og temperament) og border collie (energisk gjeterhund). Jeg og samboeren min satt oss ikke inn i detaljer rundt rasene den var blanding av. Vi gjorde ett impulskjøp, fordi vi synes hunden var så ufattelig nusselig, søt og uskyldig.

 

Dette endte opp med at vi fikk en hyperaktiv, småhissig hund som elsker å snuse overalt i et veldig høyt tempo!

 

Vi har hatt ganske mye arbeid med henne, men vi synes det er verdt det! Vi er så glad i henne;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...