Gå til innhold

Innkjøp av lyssettingsutstyr, men hva?

Anbefalte innlegg

Hei. Er en hobbyfotograf med mange kamerahus og mye optikk - men jeg mangler blits / lyssettingsutstyr.

Hva skal jeg kjøpe? Har tenkt å bruke rundt 5-7k på det (eller mer om det trengs), er det nok? Skal ikke brukes i studio, kun ute i naturen (ski, portretter, o.l.). Trenger vel lyskilde, paraply og alle disse tingene - finnes det noen ok pakker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker kun hotshoe-blitser, men mindre jeg er i studio. Tror ikke du finner noe batteridrevne studioblitser til under 7k.

Stativer, paraplyer (eller softbokser, jeg liker Westcott Apollo veldig godt) og sånt kan du kjøpe fra BH til en koslig pris.

For å fyre av blitsene bør du gå for radiosendere. CyberSync, Skyport og PockerWizard er alle veldig gode valg. Jeg bruker Elinchrom Skyport Universal og er veldig fornøyd med dem.

Når det kommer til selve blitsene har du mye å velge mellom. Alt fra nye Canon 580EX II og Nikon SB900 til brukte Vivitar og Sunpack (du kan selvfølgelig også kjøpe eldre blitser fra Canon og Nikon)

Lenke til kommentar

Tja - du MÅ ikke ha Canon med mindre du vil bruke Canons eget blitsstyringssystem, men det gidder du virkelig ikke. Du bruker Pocket Wizards hvis du har råd, hvis ikke bruker du PC-kabler eller Cactus V2. Det har jeg bestemt. :p

Som slaveblits holder det med noe enkelt. Vivitar 285HV er en bra sak som nesten ikke koster noe. Men du kan godt skaffe en 580 til å sette på kameraet også, sånn for ordens skyld.

Du vil også ha blitsstativer og paraplyer - du kan regne et sett med

-Stativ

-Stativfeste

-Paraply

for hver blits, og regne deg fram til hvor mye du får råd til. Fargefiltre er også bra å ha.

Hva paraplyer angår bør du ha både og. Skaff både noen sølvparaplyer og noen hvite. Du skyter inn i sølvparaplyene og gjennom de hvite. Du kan godt bruke hvite med et avtakbart svart trekk også, de fungerer som begge deler.

Du vil nok ha en Bogen Magic Arm eller noen Superclamps også. Løse reflektorer er også kjekt.

Men noe av det viktigste tilbehøret er faktisk gaffateip og papp. Med teip og hvit papp kan du lage låvedører og lystrakter etter behov, det er en utrolig nyttig mulighet.

Hovedproblemene er at

1) Det bli dyrt. Start med en "basispakke", feks 2 blitskit og litt enkelt tilbehør, utvid etter behov.

2) Vanskelig å få tak i sånt i Norge. Du kan sjekke www.mpex.com eller www.kaffebrus.com, men ingen av dem er her i landet, med de fordeler og ulemper det medfører.

Det viktigste er forresten å lære seg å bruke ustyret kreativt, på den måten får du til mye med lite. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Hva paraplyer angår bør du ha både og. Skaff både noen sølvparaplyer og noen hvite. Du skyter inn i sølvparaplyene og gjennom de hvite. Du kan godt bruke hvite med et avtakbart svart trekk også, de fungerer som begge deler.

I hvilke situasjoner bruker man egentlig hva?

I de situsajonen man føler at lyset de gir passer:) En hvit eller sølvfarget paraply gir i teorien like mykt lys (så lenge lyskilden er like stor), men de gir forskjellige "look".

Til trådstarter:

Jeg kan sette opp en liten pakke til deg. Det kommer kanskje til å overgå 7k, men den består av ting som jeg har/ønsker meg. Om vi har samme behov er jo en annen sak..

- 3 blitser, minst to av dem kan gjerne være Canon blitser (minst en 580) i tilfelle du vil bruke Canon sitt trådløse system

- 2x paraply og stativ

- Westcott Apollo softbox

- Manfrotto stativ og boom-arm

- Radiosendere: PocketWizard, Elinchrom Skyport eller AlienBees CyberSync

Håper dette hjelper.

Endret av AasmundMo
Lenke til kommentar
Som slaveblits holder det med noe enkelt. Vivitar 285HV er en bra sak som nesten ikke koster noe. Men du kan godt skaffe en 580 til å sette på kameraet også, sånn for ordens skyld.

Fordeler og ulemper med denne Vivitaren, fremfor 580EX II? Stor forskjell i pris ihvertfall!

Holder det med 3 blitser totalt?

Lenke til kommentar
Til trådstarter:[/b]

Jeg kan sette opp en liten pakke til deg. Det kommer kanskje til å overgå 7k, men den består av ting som jeg har/ønsker meg. Om vi har samme behov er jo en annen sak..

- 3 blitser, minst to av dem kan gjerne være Canon blitser (minst en 580) i tilfelle du vil bruke Canon sitt trådløse system

- 2x paraply og stativ

- Westcott Apollo softbox

- Manfrotto stativ og boom-arm

- Radiosendere: PocketWizard, Elinchrom Skyport eller AlienBees CyberSync

Håper dette hjelper.

Tusen takk for hjelp, ja, det hjallp masse det!

Hva skal jeg med det manfrotto-stativet og boom-armen? Bare lurer, hehe.

Ser bra ut, hvordan vil 1 stk. 580EX II og 2 stk. Vivitat 285 fungere? Hva trenger jeg da av radiosendere e.l. for å få alt til å fyre samtidig?

Lenke til kommentar

Den videoen er kul, ja. Veldig enkelt oppsett for bra bilder.

Det står jo i videoen hva han bruker da. Bruker vel en 580 som blits, og en 550 som master, satt på kameraet, for å trigge 580 som er slave.

Du burde helt klart ha et stativ. Forventer du å ha en assistent med deg hele tiden?

Lenke til kommentar
Hva skal jeg med det manfrotto-stativet og boom-armen? Bare lurer, hehe.

Ser bra ut, hvordan vil 1 stk. 580EX II og 2 stk. Vivitat 285 fungere? Hva trenger jeg da av radiosendere e.l. for å få alt til å fyre samtidig?

Boomen er ikke noe nødvendighet, men er fin hvis du vil få blitsen i litt vanskligere posisjoner.

For å trigger 1x 580EX II og 2x Vivitar trenger minst en radiosender, tre radiomottagere og kabler fra mottagerne til blitsene. Grunnen til at jeg sier minst er i tilfelle du vil ha noen i reserve. For å bruke Skyports sammen med Vivitar 285HV må du ha enten en miniphone til hotshoe kabel som du finner her, eller en litt mer spesiell miniphone til pc, sånn som denne. Grunnen til at jeg sier minst er i tilfelle du vil ha noen i reserve. På en 580EX II kan du bruke enten en vanlig miniphono til pc eller miniphone til hotshoe.

Lenke til kommentar

Jeg er i litt samme situasjon som trådstarter. Jeg har en 430EX blits fra før. Jeg har ikke så mye penger å tenker å kjøpe en ST-E2 sender til Canon blitser. Kanskje jeg kjøper en ny 430EX blits. Jeg har allerede en del stativer.

Jeg lurer på:

- Er ST-E2 et godt valg? Har sett den i bruk før, og virker helt greit for meg.

- Er det ekstremt viktig med paraplyer og softboxer?

- Kan jeg eventuelt klare meg med bare en blits og softbox i første omgang?

Lenke til kommentar

Ja, ST-E2 er en veldig fin sak. Langt lettere, lengre rekkevidde og billigere enn f. eks en 580 som master.

Ja, en form for lysmodifiserer ser jeg på som helt kritisk. I hvertfall hvis du skal ta portretter. Hva med å starte med en softbox og en sølvparaply? Da skal du ha en del muligheter.

Jeg har Morris softbox. Det medfølger speed ring, og veldig enkelt å montere og sette på stativ.

Her kan du se den i bruk, så du får en tanke om hvordan den faktisk ser ut. Er testbilder fra dagen jeg fikk den + filter. En STOR forbedring kontro kun blits. Ga bare masse stygge refleksjoner på produktbilder f. eks. Veldig fin. Hva gjelder sølvparaply, har du jo mye å velge mellom.

Lenke til kommentar

Softbox or umbrella

Anbefaler alle som er interessert i lyssetting å se på ALLE videoene hans. Veldig dykt fyr, og klarer å få imponerende resultater med enkelt utstyr. DIY FTW!

Kort sagt:

- Softbox har en definert kant, slik at det blir lettere å styre lyset. Jevn belysning.

- Hvit reflektorparaply sprer lyset mer.

- Shoot trough-paraply er vel temmelig likt begge de to andre. Mindre tydelig definert, men fin softing.

Har litt for liten erfaring med paraply, til å si noe mer konkret, men dette er regler som står overalt. Ingenting vil kunne dekke alle fotografiske behov.

Og ikke minst. Paraplyer er langt billigere! Store softboxer er DYRE, mens jeg kjøpte en 150cm stor paraply til rundt 300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...