Hotel Papa Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hei Jeg er veldig fristet til å oppsøke en by i nærheten av et stort skianlegg. Planen blir da å jobbe og stå mye på telemark/snowboard. Noen som har prøvd noe liknende før? Evt tips til noen sider jeg kan oppsøke, hvor man kan søke jobb o.l? Planen blir vel å jobbe et sted i Alpene, evt Rocky Mountains eller Whistler hvis det er mulig. Er bare litt usikker på hvor jeg skal starte med å søke jobb, så det hadde vært greit å høre om noen har gjort noe liknende før? Eller som vet om noen andre forum hvor sjangsen er større for å komme i snakk med en eks-skibums? Setter stor pris på svar! /HP Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hva i alle dager er en skibums? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ikke tenkt over Aspen, Colorado? Der er det hvertfall nydelige park områder Får sikkert jobb på en after-ski der nede da, eller om du er virkelig god, innstruktør. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ligger ikke de områdene så og si i Rocky Mountains a? Det blir vel mer å jobbe på hotell/resturang, da jeg ikke er sååå god til telemark enda. Hva i alle dager er en skibums? En som ikke gjør annet enn å stå MYE på ski og jobbe en sesong Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 USA blir kanskje stress med arbeids- og oppholdstillatelse. Får ikke lov til å jobbe eller bli i mer enn tre måneder hvis du reiser på Visa Waiver. Skal du ha arbeidstillatelse må du kanskje ha en jobb før du reiser over. Er ikke sikker på hvordan det funker. Ring amerikanske ambassaden og spør før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Mulig det blir noe dyrere pga reiseutgifter osv. Litt lettere å komme seg til alpene, men så blir det kanskje også et litt større språkproblem da ikke alle snakker så bra engelsk. Men takk for tipsene. Vet du hvordan det er i Canada? (Whistler) Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Kan anbefale Saalbach i de østerriske alper. Kjenner en som var barsjef på den mest populære afterskien der nede. Er ikke noe problem og få seg jobb der i det hele tatt. For å komme til og fra jobb, brukes ski/snowboard. Man tilbringer så mange timer som man bare orker i bakkene daglig, helt til afterskien begynner. Da er det jobb. Drikker mye gjør man også, og damene skal visstnok være lette på tråden I tillegg er det ikke så langt fra hjemme (Norge), som USA og Canada er, dvs billigere reiser. Bør tas til vurdering ifølge kjentfolk som har vært/jobbet der nede. Det er rett og slett magisk. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Herlig, slike tips liker jeg! Vet du hvordan man går fram når man skal søke jobb? Er det bare å dra ned og lete, eller kan man ringe/sende mail på forhånd? Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Herlig, slike tips liker jeg! Vet du hvordan man går fram når man skal søke jobb? Er det bare å dra ned og lete, eller kan man ringe/sende mail på forhånd? Kjenner en del svensker som reiser rundt om kring i verden, og da er de gjerne på ett sted i ett par år, før de reiser videre. Disse folka har reist rundt i mange år, og er drevet i gamet. Og deres erfaringer er at man slettes ikke trenger å søke jobb før man ankommer stedet. Det eneste de krever av seg selv før avreise, er at de har nok cash til å komme seg dit, samt at de har nok til å klare seg i værstefall en måned uten jobb. Ofte har de ikke engang boplass før de reiser. Tar det som det kommer. Kan anbefale deg at du vertfall skaffer deg en bopel før du reiser, men jobb er ikke nødvendig. Ta deg en runde rundt i skianleggene, eventuelt afterskiene, og snakk med de som jobber der. Vis interresse. Da kan jeg garantere deg at du vil treffe på flere som er i samme situasjon. Flesteparten av de som jobber der nede, er folk fra rundt om i europa, gjerne Norden (les sverige), og de tar vel imot deg. Miljøet skal visstnok være helt fantastisk, og du blir kjent med en hel bunch med nye folk. Her kan du se et kart over Saalbach og stedene rundt. Er nok av plass å boltre seg på Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Men takk for tipsene. Vet du hvordan det er i Canada? (Whistler) Lett å få seg jobb som servitør / vaskehjelp ihvertfall, men må regne med å jobbe en del om du skal drive på sånn i Nord-Amerika hvis du ikke har spart opp mye. Utrolig lave lønninger der borte. Jeg ville heller satset på Sveits / Østerrike. Men ikke like bra snø der. Alaska er jo også verdt å vurdere, mye sjauejobber i Anchorage. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Det blir nok som dere sier, mye lettere å holde til nede i Europa. Vet ikke helt hva en flybillett til Nord Amerika koster, men tøft hadde det vært ja. Telemarks instruktøren jeg hadde i vinter, var også en svenske som reiste rundt omkring. Det eneste han forlangte var at han skulle ha det gøy. Ikke hadde han bil, hus eller et fast sted å bo, han tok bare livet som det kom. Den tankegangen der digga jeg. Zerblat, har du vært i Alaska som skiboms? Ellers kan man spare opp slik at man overlever et par uker, så hvis man går lei kan man jo enten bare dra hjem eller opptrappe søkingen. Anyway, takk for tips folkens! Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Zerblat, har du vært i Alaska som skiboms? Nei, dessverre bare et par uker om gangen. Mer enn nok det egentlig, blir litt vel øde i lengden vil jeg tro. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Kjenner en 4-5 stk som har vært i Saalbach jeg også, nydelig plass visstnok Ville gått for det jeg. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Hva med en plass i Le France? Hvis dere skulle velge Nr.1 skisted i hele Europa, hvor ville det blitt da? Selv har jeg lyst til å dra tilbake til Val D'isere, for fy søren hvor digg det var der. Nå har jeg ikke så mye å sammenlikne med da, men men Lenke til kommentar
QBab Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Bumper denne tråden. Vurderer seriøst å gjøre det samme selv til neste år. Jobbe som en idiot i sommer, tjene opp en masse penger og reise til en digg plass, stå sykt mye på brett og være der til neste sommer. Eventuelt lengre. Kanskje vi skal slå oss sammen Evenrud? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 Det skulle evt blitt denne vinteren Men siden det koster en del penger, så droppa jeg det. Nå er det oppsparing til utdannelse som står for tur. Men lykke til, det er sikkert drit kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå