Simen1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hver av disse gir samme utsnitt og samme dybdeskarphet: - 76mm f/6,1 på 6x45 mellomformat - 50mm f/4,0 på fullformat - 33mm f/2,7 på 1,5x cropsensor - 25mm f/2,0 på 2x cropsensor Kilde Kommersielle, sammenlignbare objektiver i disse størrelseordene, er de omtrent like skarpe på største blender? Ligger de i samme prisklasse? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Jeg klarer ikke helt å knytte spørsmålene opp mot noen samlende teori? Av faste normalobjektiver finnes det horder av ulike utgaver med minst den blenderen du oppgir både til mellomformat og fullformat. Til 1.5x crop finnes det en 30mm 1.4 og flere 35mm 1.4 og 2.0, og til 2x crop finnes det en 25mm 1.4. Prisene varierer heftig. En billig russisk Jupiter 8 til LTM (fullformat) kan du få for nesten ingenting, mens en Leica Noctilux-M 50mm 0.95 ASPH koster omtrent like mye som det gjeveste av teleglugger fra Canikon. Skarphet ved største blender varierer nesten tilsvarende. Hvilken sammenheng ser du? Endret 23. september 2008 av Kjetil-H Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kommersielle, sammenlignbare objektiver i disse størrelseordene, er de omtrent like skarpe på største blender? Ligger de i samme prisklasse?I den grad det er mulig å sammenlikne, så varierer både skarphet og pris ganske mye. Jeg kommer i farten bare på ett eksempel der det lar seg gjøre å sammenlikne "uten videre", og det er Sigma 30mm f/1.4 til crop mot CaNikon 50mm f/1.8. For mellomformat og fullformat er det ikke noe stresss, du kan lage topp optikk etter konvensjonelle metoder, og det trenger heller ikke koste en formue. Til 1.5/1.6x crop og FourThirds er det verre, fordi også normaloptikk må lages med retrofokus siden registeravstanden er større enn sensordiagonalen. Da blir optikkonstruksjonen både vanskeligere og dyrere å lage, og skarpheten heller ikke helt den samme, med mindre man virkelig går opp i pris (tror ikke du ser nevneverdig forskjell på Zeiss 21mm og 50mm i praksis). Lysstyrken må ofte også være dårligere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner det er vanskelig å sammenligne. For å vinkle det litt på en annen måte så skjønner jeg hvordan sensorstørrelsen påvirker bildekvaliteten, men lurer på hvordan optikken påvirker kvaliteten når man sammenligner ulike bildesirkler med samme utsnitt og dybdeskarphet. - Dersom man øker sensorstørrelse og linseelementene deretter, blir det f.eks vanskeligere og dyrere å slipe glasset til optimal skarphet? Eller øker toleransene tilsvarende størrelseøkningen på bildebrikken? - Er det dyrere og vanskeligere å lage f.eks en f/1,4 50mm til FT enn det er å lage en f/2,8 100mm til fullformat? - Er kiloprisen på glass og spesialglass en mer kostnadsdrivende faktor enn bearbeidinga av glasset? - På generell/teoretisk basis, hvilke optiske feil er det mer sannsynlig å få på 100mm f/2,8 for fullformat vs 50mm f/1,4 ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 - Dersom man øker sensorstørrelse og linseelementene deretter, blir det f.eks vanskeligere og dyrere å slipe glasset til optimal skarphet? Eller øker toleransene tilsvarende størrelseøkningen på bildebrikken?Toleransegrensen er en funksjon av pixeltetthet, så den øker når sensoren er mindre og pixlene er mindre. - Er det dyrere og vanskeligere å lage f.eks en f/1,4 50mm til FT enn det er å lage en f/2,8 100mm til fullformat?I praksis skal det være ganske likt, det er konstruksjoner som begge er forholdsvis enkle å lage. Lyssterk optikk har alltid større utfordringer med tanke på motlysegenskaper, men det er sammenliknet med mindre lyssterk optikk som gir samme bildevinkel. Det vil være mer glass i 100mm f/2.8, men samtidig vil det være en mer krevende konstruksjon å lage optikk til en sensor med høyere pixeltetthet, så det går antakelig omtrent opp i opp. - Er kiloprisen på glass og spesialglass en mer kostnadsdrivende faktor enn bearbeidinga av glasset?Det vet jeg ikke, jeg antar at det er ganske likt egentlig... - På generell/teoretisk basis, hvilke optiske feil er det mer sannsynlig å få på 100mm f/2,8 for fullformat vs 50mm f/1,4 ?Det er trolig mer avhengig av valgt optisk konstruksjon enn brennvidder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå