Gå til innhold

Å lage en side som kan redigeres av en som ikke kan HTML

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en side for en jeg kjenner, men hun kan ikke HTML. Jeg er vant til å lage sidene mine på gamle måten med HTML og CSS i Homesite.

Hva burde jeg gjøre/bruke? Har sett litt på Joomla og slikt, men har ikke brukt det før.

Krav:

- Hun må kunne redigere innhold og laste opp selv

- Legge til flere knapper i menyen om nødvendig

- Det må være relativt lett

- Hosten av nettsiden må støtte Joomla og slikt hvis det skal brukes

Jeg har brukt Active 24 til andre sider jeg har laget, men lurer på om jeg skal prøve noe nytt. Anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ha installert Quick.Cms som er et lite og lett CMS som bruker flatfiler til å lagre data, så du trenger ikke sql.

Det er enkelt å bruke og lett å modifisere template på.

Når det gjelder webhotell bruker jeg domeneshop som jeg er fornøyd med, virker som en seriøs bedrift.

Hmm. Det kommer an på hva hun skal bruke siden sin til. Ulempe med flatfile er at det ikke er like effektivt å søke gjennom ting, men hvis hun skal ha en rimelig statisk side så er det jo greit. Du må vel uansett endre skriverettighetene til mappen(e) som scriptet skal skrive til og da er det ikke fullt så vanskelig å bare gi Joomla brukernavn og passord til MySQL-serveren. Tror den installerer seg selv, det gjør i hvert fall wordpress (som apropos også er et alternativ, det er jo mer en blogg, men man kan lage "pages" der også)

EDIT: med at den installerer seg selv mener jeg da at den lager tabeller og slikt selv (sannsynligvis også databasen) men du må jo også da laste filene opp på webserveren.

Endret av pan100
Lenke til kommentar

Installerte selv Joomla (v.1.5.7) på et webhotell hos Active 24 her om dagen, og dette fungerer ypperlig. Det eneste du trenger å gjøre, er å laste opp mappen med Joomla dit du ønsker, og skrive inn brukernavn/ passord til MySQL, samt å skrive inn table prefix (for å unngå å overskrive eksisterende databasetabeller). Joomla vil deretter installeres, og gi deg tilbakemeldinger på hva som er anbefalte innstillinger på serveren. Etter at du har installert Joomla, blir du bedt om å fjerne install/ - mappen, og vips, du har en nettside. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...