-snoop- Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg skal lage en side for en jeg kjenner, men hun kan ikke HTML. Jeg er vant til å lage sidene mine på gamle måten med HTML og CSS i Homesite. Hva burde jeg gjøre/bruke? Har sett litt på Joomla og slikt, men har ikke brukt det før. Krav: - Hun må kunne redigere innhold og laste opp selv - Legge til flere knapper i menyen om nødvendig - Det må være relativt lett - Hosten av nettsiden må støtte Joomla og slikt hvis det skal brukes Jeg har brukt Active 24 til andre sider jeg har laget, men lurer på om jeg skal prøve noe nytt. Anbefalinger her? Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Joomla trenger så vidt jeg vet PHP og MySQL. Joomla er bra. Hvis ikke Active24 funker, så er jeg veldig fornøyd med one.com. Se litt på den, sammelikne litt priser og hva de leverer. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg ville ha installert Quick.Cms som er et lite og lett CMS som bruker flatfiler til å lagre data, så du trenger ikke sql. Det er enkelt å bruke og lett å modifisere template på. Når det gjelder webhotell bruker jeg domeneshop som jeg er fornøyd med, virker som en seriøs bedrift. Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Takk for svar. Det var kjapt. Jeg skal ta en kikk på Quick.CMS og one.com Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Jeg ville ha installert Quick.Cms som er et lite og lett CMS som bruker flatfiler til å lagre data, så du trenger ikke sql.Det er enkelt å bruke og lett å modifisere template på. Når det gjelder webhotell bruker jeg domeneshop som jeg er fornøyd med, virker som en seriøs bedrift. Hmm. Det kommer an på hva hun skal bruke siden sin til. Ulempe med flatfile er at det ikke er like effektivt å søke gjennom ting, men hvis hun skal ha en rimelig statisk side så er det jo greit. Du må vel uansett endre skriverettighetene til mappen(e) som scriptet skal skrive til og da er det ikke fullt så vanskelig å bare gi Joomla brukernavn og passord til MySQL-serveren. Tror den installerer seg selv, det gjør i hvert fall wordpress (som apropos også er et alternativ, det er jo mer en blogg, men man kan lage "pages" der også) EDIT: med at den installerer seg selv mener jeg da at den lager tabeller og slikt selv (sannsynligvis også databasen) men du må jo også da laste filene opp på webserveren. Endret 23. september 2008 av pan100 Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Har vært borti wordpress og en blogg er ikke akkurat det jeg trenger. Skal bestemme utseende selv, men vil bare at det skal være så enkelt som mulig å redigere innhold og for en som ikke har peiling. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ja, men som sagt, Joomla er nok også greit å sette opp. Og de fleste ISPer tilbyr MySQL. Det jeg mente var at det er bedre å bruke en CMS som bruker MySQL backend enn flatfiles. :-) Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Jeg skal ta en kikk på begge alternativer og se hva jeg syntes. Takk for hjelpen i kveld. Jeg tar kvelden Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Treng du ein god host vil eg anbefale deg ServeTheWorld. Har aldri hatt problemer med dei. Lenke til kommentar
pan100 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Treng du ein god host vil eg anbefale deg ServeTheWorld. Har aldri hatt problemer med dei. ServeTheWorld er bra ja, de har jeg faktisk brukt tidligere Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Har lest litt på forumet her, og så noe om at Active 24 bruker kjører i safemode eller noe slikt. Mener jeg så noe om at dette kunne være et problem med Joomla. Er det riktig og hva er safemode? Endret 24. september 2008 av -snoop- Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Installerte selv Joomla (v.1.5.7) på et webhotell hos Active 24 her om dagen, og dette fungerer ypperlig. Det eneste du trenger å gjøre, er å laste opp mappen med Joomla dit du ønsker, og skrive inn brukernavn/ passord til MySQL, samt å skrive inn table prefix (for å unngå å overskrive eksisterende databasetabeller). Joomla vil deretter installeres, og gi deg tilbakemeldinger på hva som er anbefalte innstillinger på serveren. Etter at du har installert Joomla, blir du bedt om å fjerne install/ - mappen, og vips, du har en nettside. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det greieste synes jeg er å skrive tingene fra bunnen av selv. Da får jeg ting akuratt slik jeg ønsker, og ting blir meget enkle for folk som ikke kan html etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå