E.C. Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hei alle dere som leser den posten! Skal prøve å være så kort som mulig, siden det er litt slitsomt å lese lange poster PCen min fryser iblant. Det pleier å skje i spill, så problemet kan ligge andre steder enn i RAMmen. Siden RAM er enklest å teste for feil, så har jeg gjort det først, men det ble litt blandet resultat. Jeg lastet da ned Memtest-86 v3.4 og brente den på en CD. Dette var det jeg fikk på skjermen etter å ha kjørt testen. Har 3 RAM brikker totalt, har testet først alle samtidig, så en og en. (Med likt sluttresultat). Det var en del ting som jeg la merke til: -Brikkene kjører på en annen frekvens enn den som er oppgitt i BIOS (430Mhz vs 400Mhz) -"Highest error adress" er jo ikke eksisterende mtp at jeg har 2GB! -Testen henger seg når den kommer til "Test 2, 20%" og når antallet feil er et sted på 16000. Mens testen på en måte "teller opp" mot 16000 errors, kan jeg trykke på av-tasten på PCen og den skrur seg av med en gang, men når den har kommet opp i 16000 og stanset, så må jeg holde av-tasten inne i en stund for at noe i det hele tatt skal skje. Utifra dette skjermbildet virker det som om jeg har feil på alle brikkene. Men utifra denne testen så har jeg ikke det. Da bestemte jeg for å kjøre den Memtesten som er på CD på en annen maskin som er 1 måned gammel og har ingen problemer. Der kjørte testen raskt gjennom alt og jeg fikk dette skjermbildet (beklager for kvalitet) Testen har riktignok ikke hengt seg opp der på samme måte som på den stasjonære, men jeg har jo fått mange errors der òg! Så det jeg lurer på er: -Skal jeg teste med noen andre tester enn med de jeg har testet til nå? -Kan CD skiven være brent med feil, så den finner feil på alle PCene? -Leser jeg det resultatet jeg får på memtesten av riktig? (Har lest litt på hjemmesiden til memtest-86 at AMD systemer kan faile på test 5&8, men det er jo ikke tilfellet her) Setter stor pris på all hjelp, er det noe mer dere vil vite, så spør i vei! Endret 24. september 2008 av E.C. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Tror du siter med en gammel versjon av memtest. Nyeste memtest heter Memtest86+ (merk pluss-tegnet bak) og er foreløpig i versjon 2.01. Last ned nyeste Memtest86+ og se hva du får da. Den skal være mer tilpasset maskinvare av nyere dato. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Tusen takk for hjelpen! Lastet ned og kjørte den, fikk ingen feil etter 1 pass ihvertfall! (ca. 30 min hos meg). Ser ut som at det var den gamle memtesten som failet på nyere maskinvare. Siden jeg også har feilfritt kjørt den memtesten som er i windows versjon, så utelukker jeg minnet som årsaken av "freeze" som forekommer noen ganger. Takk for hjelpen igjen, setter den topicen her som "løst" EDIT: skriveleif Endret 24. september 2008 av E.C. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå